یکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۵:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: منافع جسمی ترک کردن سیگار از جمله کاهش خطر دچار شدن به سرطان و بیماری قلبی کاملا شناخته شده است، اما یک بررسی جدید نشان می‌دهد که کنار گذاشتن این عادت ممکن است سلامت روانی را هم بهبود بخشد.

smoking۴

به گزارش لایو ساینس پژوهشگران در این بررسی اطلاعات به دست آمده در ۲۶ بررسی پیشین را بازبینی کردند، و دریافتند که افرادی که سیگار کشیدن را ترک می‌کنند، در مقایسه با افرادی که به سیگار کشیدن ادامه می‌دهند، کاهش احساس افسردگی، اضطراب و استرس، و افزایش خلق و خوی مثبت و کیفیت زندگی را تجربه می‌کنند.

به گفته این پژوهشگران این یافته‌ها هم در میان جمعیت عمومی و هم در میان افراد دارای اختلالات روانی مصداق داشت.

این یافته‌ها در تضاد با این تصور رایج است که سیگار کشیدن برای سلامت روانی خوب است: به گفته این پژوهشگران بسیاری از سیگاری‌ها به این علت به سیگار کشیدن ادامه می‌دهند که احساس می‌کنند این عادت افسردگی، اضطراب و استرس‌شان را کاهش می‌دهد و به آنها کمک می‌کند آرامش پیدا کنند. [چرا ترک کردن سیگار این همه سخت است؟]

اما این پژوهشگران می‌گویند در واقع سیگار کشیدن با تسکین دادن «علائم ترک» مانند تحریک‌پذیری، اضطراب و افسردگی است که باعث این سوءبرداشت در سیگاری‌ها می‌شود که سیگار خلق و خوی‌شان را بهبود می‌بخشد. برخی از بررسی‌ها نشان می‌دهند که این علائم ترک چند هفته پس از متوقف کردن سیگار کشیدن برطرف می‌شوند.

این پژوهشگران که نتایج بررسی‌شان در ۱۳ فوریه در ژورنال ‌BMJ منتشر کرده‌اند، می‌نویسند: «می‌توان به سیگاری‌ها اطمینان داد که کنار گذاشتن سیگار از لحاظ سلامت روانی سودمند است.»

با این وجود این بررسی نمی‌تواند یک رابطه سببی میان ترک کردن سیگار و بهبود سلامت روانی را ثابت کند. برای مثال این امکان هم مطرح هست افرادی که بهبود در سلامت روانی را تجربه می‌کنند، همان افرادی باشند که تلاش کرده‌اند سیگار را ترک کنند.

البته این پژوهشگران یادآور می‌شوند که بسیاری از بررسی‌های مورد بازبینی آنان کارآزمایی‌های ترک سیگار بوده‌اند که در آنها افراد مشارکت‌کننده به قصد ترک سیگار وارد آنها شده بودند. بنابراین در این کارآزمایی‌ها تصمیم برای ترک کردن سیگار بر مبنای خلق و خوی افراد نبوده است.

پژوهشگران در این تحقیق، بررسی‌های را انتخاب کردند که وضعیت سلامت روانی افراد را پیش از ترک سیگار و شش هفته پس از آن ارزیابی کرده بودند. افراد مشارکت‌کننده در این بررسی‌ها به طور میانگین ۲۰ نخ سیگار در روز می‌کشیدند و برای شش ماه پیگیری شده بودند.

کد خبر 249748

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز