همهشری‌آنلاین: احمد مسجد جامعی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در بخشی از برنامه کشف تهران این هفته به ستاد فرماندهی نیروی دریایی سپاه پاسداران واقع در منطقه ۱۳ رفت و از عمارت کلاه فرنگی فرح‌آباد که به موزه نیروی دریایی سپاه پاسداران تبدیل شده است دیدن کرد.

غواصان در عمارت کلاه فرنگی

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر تهران، مسجد جامعی پس از بازدید از عمارت اصلی کلاه فرنگی، موزه نیروی دریایی سپاه و محوطه آن با اشاره به سابقه تاریخی عمارت کلاه‌فرنگی فرح‌آباد اظهار داشت: عمارت کلاه‌فرنگی فرح‌آباد در سه طبقه با ستون‌هاییی زیبا بنا شده و در اطراف آن نیز چند بنای تاریخی از جمله سردر ورودی، دیوار آجری و یک ساعت منحصر به فرد تاریخی وجود دارد. وسعت و فضای سبز این منطقه امکان تبدیل ‌آن را به یکی از بزرگترین مناطق گردشگری تهران فراهم کرده است.

مسجدجامعی با اشاره به ارزش معماری این بنا افزود: اینجا یکی از مناطقی است که از سالهای دور تحت حفاظت قرار داشته و هنوز هم دارد به همین دلیل کمتر مورد گزند و آسیب قرار گرفته است. منطقه حفاظت شده ای با این قدمت تاریخی در دنیا بسیار کمتر دیده می‌شود. حفظ و مرمت این بنا با همکاری نیروی دریایی سپاه پاسداران، سازمان میراث فرهنگی، سازمان حفاظت محیط زیست و شهرداری تهران ضرورت دارد. این منطقه قابلیت تبدیل شدن به بزرگترین منطقه گردشگری شرق تهران را دارد.

رییس شورای اسلامی شهر تهران پیشنهاد داد: برای حفظ و مرمت بافت قدیمی کلاه فرنگی بهتر است فضایی مجزا برای موزه نیروی دریایی در نظر گرفته شود تا این عمارت بهتر مورد حفاظت و مرمت قرار گیرد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: علیرغم اینکه دوستان ما در نیروی دریایی سپاه اقداماتی را جهت حفظ این بنای تاریخی انجام داده‌اند اما مشکلاتی در درون ساختمان مشاهده می‌شود که ناشی از تغییرات ایجاد شده برای تبدیل این ساختمان تاریخی ارزشمند به موزه است.

غواصان در عمارت کلاه فرنگی

بر اساس این گزارش عمارت کلاه فرنگی فرح آباد در سال ۱۳۲۲ ه.ق به دستور مظفرالدین شاه قاجار ساخته شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی در اختیار نیروی دریایی سپاه قرار گرفت و به موزه نیروی دریایی تبدیل شد و در فضای داخلی آن برخی تغییرات غیر منطبق بر روش های حفظ و مرمت آثار تاریخی صورت گرفته است که نمونه آن کریدور مرکزی این بناست که تداعی کننده اجزای زیر آب است و ماکت هایی از غواصان،‌ ماهیان و مین های دریایی در آن قرار گرفته‌اند.

کد خبر 249740
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز