همشهری آنلاین: رئیس پلیس راهوار شرط شماره‌گذاری خودروها با پلاک ۹۳ را ترمز ضد قفل، کیسه هوا و استاندار آلایندگی یورو ۴ اعلام کرد و گفت ۶۵۰۰ راننده در آستانه ضبط گواهینامه هستند که با توجه به تعطیلات نوروزی باید مراقب رانندگی خود باشند.

مومنی سردار

 به گزارش ایسنا، سردار اسکندر مومنی در نشست خبری خود با اشاره به قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی گفت: بر این اساس از ابتدای سال جاری تا کنون 1107 مورد قصور دستگاه‌ها در بروز حوادث رانندگی احصاء شده است که بر این اساس به ترتیب شهرداری‌ها، وزارت راه و شهرسازی، ادارات آب و فاضلاب، وزارت نیرو و شرکت‌های برق و گاز بیشترین متخلفان در خصوص حوادث رانندگی بوده‌اند.

افزایش ساعت کار مراکز تعویض پلاک از اول اسفند

رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه به زودی دو مرکز تعویض پلاک کاملا مکانیزه که جزو مراکز پیشرفته دنیا هستند در کشور و تهران افتتاح می‌شوند افزود: از اول اسفندماه ساعت کار مراکز تعویض پلاک در کشور افزایش می‌یابد و در صورت لزوم در روزهای پایانی سال ساعت کار مراکز 24 ساعته خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه پرتردد ترین روزهای سال ایام نوروز و آخر شهریور در بخش برون شهری و روزهای آغازین مهر واسفند ماه در بخش درون شهری است گفت: طرح ویژه پلیس در خصوص ترددهای درون شهری ویژه سال نو از اسفندماه آغاز می‌شود که بر این اساس حضور فیزیکی پلیس و کنترل‌ها افزایش خواهد یافت. به گفته مومنی، طرح پلیس در بخش برون شهری نیز از اواخر اسفندماه اجرایی خواهد شد.

وقوع روزی بیش از 500 تصادف خسارتی در پایتخت

رئیس پلیس راهور ناجا تصریح کرد: ‌در طرح درون شهری توصیه می‌کنیم رانندگان قوانین و مقررات رانندگی را بیش از گذشته رعایت و از توقف‌ دوبله و تردد در محل‌های عبور ممنوع به طور جدی خودداری کنند چرا که پلیس در این خصوص به شدت برخورد خواهد کرد.

وی به تصادفات درون شهری خصوصا با افزایش بار ترافیکی روزهای پایانی سال اشاره کرد و گفت: روزانه در تهران بیش از 500 تصادف خسارتی رخ می‌دهد که این تصادفات یکی از عوامل اصلی ترافیک پایتخت هستند لذا توصیه می‌کنیم رانندگان با رعایت قوانین و مقررات و رعایت فاصله طولی از تصادفات آخر سال پیشگیری کنند، از سوی دیگر در صورت رخداد تصادف نیز بلافاصله خودروی خود را به حاشیه معبر منتقل کنند.

افتتاح سامانه سراسری نظارت مردمی بر ناوگان حمل و نقل عمومی در اسفند ماه

رئیس پلیس راهور ناجا از افتتاح سامانه سراسری نظارت مردمی بر ناوگان حمل و نقل عمومی در اسفند ماه خبر داد و گفت: این سامانه که به صورت آزمایشی در محور اصفهان - شیراز راه اندازی شده است، اوایل اسفندماه به طور رسمی افتتاح می‌شود و بدین ترتیب مسافران می‌توانند تخلفات رانندگان و یا تقدیر از آنها را از طریق سامانه پیامکی به پلیس اعلام کرده و در کمترین زمان ممکن پلیس در این خصوص رسیدگی‌های لازم را انجام می‌دهد.

به گفته مومنی، با راه اندازی این سامانه، نظارت پلیس که هم اکنون از طریق ماموران، دوربین‌های نظارتی و بازرسان نامحسوس است، به عموم مردم و به صورت شبانه روزی گسترش می‌یابد.

وی به کشته‌های تصادفات در سال جاری اشاره کرد و گفت: آمارها نشان می‌دهد استان‌های فارس و خراسان رضوی تا کنون بیشترین کشته‌های تصادفات را در سال جاری به خود اختصاص داده است.

خطوط قرمز پلیس در طرح نوروزی

رئیس پلیس راهور ناجا یکی از خطوط قرمز پلیس را در طرح نوروزی "ایمنی خودروهای سواری و حمل و نقل عمومی" دانست و گفت: در این خصوص اولویت اصلی با خودروهای حمل و نقل عمومی است که بدین ترتیب پلیس طرح ویژه کنترل وسایط حمل و نقل عمومی را در پایانه‌های مسافربری در دستور کار خود قرار داده و در آستانه سفرهای نوروزی نسبت به کنترل این دسته از وسایط نقلیه خصوصا اتوبوس‌های بین شهری اقدام می‌کند.

وی تاکید کرد: پلیس اجازه نخواهد داد خودروهایی که ایمنی لازم را ندارند، کنترل‌های لازم بر روی آنها صورت نگرفته و یا رانندگان آنها از صلاحیت لازم برخوردار نیستند مسافران نوروزی را جابجا کنند.

رئیس پلیس راهور ناجا تاکید کرد: همین‌جا به کلیه پایانه‌های مسافربری و شرکت‌های مسافربری نیز هشدار می‌دهیم که قطعا پلیس با موارد تخلف در این بخش به شدت برخورد می‌کند.

طرح پلیس برای کاهش 30 درصدی تلفات رانندگی به مجلس و دولت رفت

مومنی با اشاره به اینکه چند سالیست که به صورت پی در پی کاهش سوانح و حوادث رانندگی را داریم، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم امسال شمار کشته‌های تصادفات رانندگی تا پایان اسفند به زیر 18 هزار نفر برسد. هرچند این رقم نسبت به 28 هزار نفر طی سال‌های گذشته بسیار کاهش یافته است اما برای ما این رقم هم راضی کننده نیست و در این راستا طرح کاهش 30 درصدی تلفات تصادفات و حوادث رانندگی را به دولت و مجلس ارائه کردیم که امیدواریم در سال 93 با تصویب این طرح، شاهد کاهش 30 درصدی کشته‌های تصادفات باشیم. به گفته وی، اجرای این طرح صرفا با اختصاص یک سال درآمد حاصل از جرایم رانندگی محقق می‌شود.

6500 راننده در آستانه ضبط گواهینامه و محرومیت از رانندگی

وی با اشاره به اینکه بر اساس آمارهای موجود حدود 6500 راننده در آستانه ضبط گواهینامه و محرومیت از رانندگی قرار دارند، هشدار داد این رانندگان در صورت ارتکاب تخلفات حادثه ساز از سفرهای نوروزی باز می‌مانند.

وی با تاکید بر اینکه بر اساس قانون در صورتی که رانندگان 30 نمره منفی کسب کنند گواهینامه آنها سه ماه ضبط می‌شود، افزود: در عین حال رانندگانی که به آستانه ضبط گواهینامه رسیده‌اند اگر شش ماه تخلف حادثه ساز نداشته باشند تمام نمرات منفی آنها پاک می‌شود.

رئیس پلیس راهور ناجا از استقرار تیم‌های تست الکل و مواد مخدر در تمام جاده‌های برون شهری و مراکز استان‌ها در طرح نوروز 93 خبر داد و گفت: بر این اساس رانندگانی که نسبت به استفاده از مشروبات الکلی و یا مواد مخدر و روانگردان اقدام کنند ضمن جریمه 200 هزار تومانی و ضبط شش ماهه گواهینامه، به مراجع قضایی برای طی مراحل قانونی معرفی می‌شوند.

شروط پلیس برای شماره گذاری با پلاک 93

وی در خصوص اختصاص پلاک 93 برای خودروهای تولیدی گفت: تمامی خودروهای تولیدی که ترمز ضد قفل و کیسه هوا داشته و استاندارد آلایندگی یورو4 را رعایت کرده باشند مجوز شماره گذاری با پلاک 93 در روزهای پایانی سال دریافت می‌کنند.

رئیس پلیس راهور ناجا در پاسخ به سوالی در خصوص اصلاحیه اخیر شماره گذاری خودروها گفت: مصوبه اخیر به هیچ عنوان مصوبه جدیدی نیست و از سال 74 شماره گذاری خودروها نیازمند دریافت مجوز سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت محیط زیست است.

وی افزود: در عین حال پلیس بر خودروهای تولیدی نیز نظارت دارد و همانطوری که در خصوص خودروی هوو و پژوهایی که آتش می‌گرفتند پلیس ورود کرده و از شماره گذاری آنها جلوگیری کرد در جهت احقاق حقوق مردم و دفاع از آن، پلیس اجازه نمی‌دهد خودروهای ناایمن در کشور شماره گذاری شود.

صدور قرار هشت میلیارد تومانی برای شرکت تولیدکننده اسکانیا

رئیس پلیس راهور ناجا در خصوص پرونده اتوبوس‌های اسکانیای آزادراه تهران - قم گفت: پلیس ظرف دو روز علت این حادثه را اعلام کرد و پرونده در حال رسیدگی در دادگاه است و بر اساس آخرین اخبار دریافتی قرار هشت میلیارد تومانی برای شرکت خودروساز صادر شده است از سوی دیگر پلیس نیز مهلتی را به خودروساز برای رفع نقص ارائه کرد که به دلیل عدم رفع تمامی نقایص پس از پایان مهلت، شماره گذاری این خودرو متوقف شد و هنوز هم شرکت‌ خودروساز برخی نقایص اصلی را برطرف نکرده که امیدواریم این نقایص هرچه سریعتر برطرف شود.

وی تصریح کرد: بر اساس آمارها در حالی که اتوبوس‌های اسکانیا تنها 10 درصد اتوبوس‌های کشور هستند اما حدود 50 درصد تصادفات ناوگان مسافربری را به خود اختصاص می دهند که همین امر نشان می‌دهد این اتوبوس‌ها دارای نقایصی هستند که باید توسط شرکت تولید کننده برطرف شود.

زوج و فرد کردن جاده هراز و چالوس همچنان در دست بررسی

رئیس پلیس راهور ناجا در پاسخ به سوالی در خصوص برخورد پلیس راهور با خودروهایی که نسبت به قاچاق انسان اقدام می‌کنند، گفت: این خودروها به دلیل جرایم سنگین قاچاق انسان از جاده‌های فرعی، بیابانی و کویرها عبور می‌کنند و قطعا پلیس در صورت مشاهده خودروهای متخلف در این زمینه با آنها به طور جدی برابر وظایف ذاتی خود برخورد می‌کند.

وی در خصوص زوج و فرد کردن جاده هراز و چالوس گفت: به دلیل افزایش سفرها پلیس مجبور است محدودیت‌هایی را اعمال کند ولی ما هم موافق نیستیم محدودیت برای تردد اعمال کنیم و قطعا اجرای طرح‌هایی مانند زوج و فرد کردن تردد در جاده‌ها آخرین اقدام پلیس خواهد بود که در خصوص این دو جاده نیز پلیس هنوز در حال بررسی موضوع است.

رئیس پلیس راهور ناجا در پایان در خصوص ترافیک 22 بهمن ماه نیز گفت: در حالی که در روز 22 بهمن در درون شهرها ترافیک سنگینی اعم از پیاده و خودرویی شاهد بودیم در جاده‌های برون شهری کم تردد ترین روز سال را داشتیم.

کد خبر 249696
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز