گروه اجتماعی: دستورالعمل تشکیل بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران تصویب شد.

این دستورالعمل 19بهمن92 در ۱۴ماده و ۶ تبصره به تصویب رئیس قوه قضاییه رسیده است. براساس این دستورالعمل بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران، که در این دستورالعمل به اختصار بانک ژنتیک نامیده می‌شود در قوه قضاییه و در زیرمجموعه سازمان پزشکی قانونی تشکیل می‌شود. هدف از تشکیل بانک ژنتیک تهیه شناسنامه هویت ژنتیک و بررسی و مطابقت آنها جهت تعیین هویت، ارائه خدمات تخصصی در حوزه علوم ژنتیک در جهت کشف هویت مجرمین و همچنین در جهت کشف هویت افراد مجهول‌الهویه خواهد بود.

به این ترتیب مسئولیت بانک ژنتیک دریافت شناسه‌های ژنتیک افراد و نمونه‌های انسانی از آزمایشگاه‌های مورد تأیید بانک ژنتیک، ذخیره‌سازی و مقایسه تطبیقی آن‌هاست. شناسه‌های ژنتیک، اطلاعات تشخیص هویت ژنتیک افرادند که خصوصیت منحصر به فرد دارند و امکان ذخیره‌سازی الکترونیک و مقایسه تطبیقی آنها جهت شناسایی مجرمان و یا بقایای انسانی مجهول‌الهویه وجود دارد.

درصورت مشابهت شناسه‌های جدید به‌دست آمده از صحنه جرم با شناسه‌های ذخیره شده در بانک ژنتیک و اعلام آن به مراجع قضایی امکان شناسایی فرد مورد نظر فراهم می‌شود. این فناوری در موارد مختلف تشخیص هویت، ازجمله مجرمان و قربانیان حوادث غیرمترقبه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ماده13 دستورالعمل آیت‌الله صادق آملی لاریجانی آمده است که همه هزینه‌های مترتب بر انجام عملیات مربوط به بانک ژنتیک به‌عهده دولت است.

 

کد خبر 249550
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز