همشهری آنلاین: باراک اوباما به شرکت‌هایی که در حال بررسی تعامل‌های تجاری با ایران هستند هشدار داد و گفت که واشنگتن کسانی را که تحریم‌ها علیه ایران را نقض کند، تنبیه خواهد کرد.

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه در یک کنفرانس خبری مشترک با فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه گفت که فرانسه و دیگر متحدان آمریکا در حالی که در کنار یکدیگر روی یک توافق دیپلماتیک احتمالی در زمینه برنامه هسته‌ای ایران همکاری می‌کنند، به اعمال تحریم‌های موجود متعهد هستند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، کاخ سفید و دولت‌های غربی مشتاق‌ هستند که نشان دهند با وجود گفت‌وگو‌های دیپلماتیک در زمینه توافق درازمدت با ایران،‌ فشار به تهران حس خواهد شد.

دولت اوباما هفته گذشته جمعی از شرکت‌های اروپایی و خاورمیانه را به خاطر اجتناب از تحریم‌ها علیه ایران هدف قرار داد؛ این دومین باری است که واشنگتن از زمان انعقاد توافق ژنو بین دو طرف مذاکرات هسته‌ای این کار را انجام می‌دهد.

اوباما در هشدارش به شرکت‌های سراسر جهان به این اقدامات اشاره کرد و گفت: شاید شرکت‌ها در حال بررسی احتمال این هستند که آیا در صورت رسیدن به یک توافق واقعی می‌توانند زودتر و نزدیک‌تر وارد میدان شوند یا خیر. در حال حاضر این را به قیمت ریسک سختی انجام می‌دهند، زیرا ما در زمینه تحریم‌هایی که کنترل‌شان در دست ما است مانند یک تن آجر روی سرشان خراب می‌شویم.

رویترز گزارش داد که به نظر می‌رسید اولاند در این زمینه کمی موضع دفاعی گرفته بود. ایران هفته گذشته میزبان هیأتی متشکل از مدیران فرانسوی بود و به آنها نشان داد که آینده‌ نگر‌ترین‌های این گروه می‌توانند به دنبال لغو تحریم‌های اقتصادی علیه ایران در بازار ایران سود حاصل کنند.

رئیس‌جمهور فرانسه تاکید کرد که به تاجران فرانسوی هشدار داده بود که تحریم‌ها هنوز در جای خود قرار دارند و افزود که این شرکت‌ها که نماینده‌هایشان را به ایران فرستادند این تصمیم را به صورت یک جانبه گرفتند.

اولاند گفت: وقتی پای سفر به میان می‌آید شرکت‌ها خودشان چنین تصمیماتی را اتخاذ می‌کنند، ولی من به آنها گفتم که تحریم‌ها اعمال شده‌اند و هم‌چنان در جای خود باقی خواهند ماند.

رئیس‌جمهور فرانسه با بی‌توجهی به تاکید ایران بر صلح‌آمیز بودن برنامه‌ هسته‌ای‌اش گفت: اگر قرار باشد با دیدگاه تغییر وضعیت در ایران ارتباطاتی صورت گیرد، یعنی وضعیتی که در آن ایران سلاح هسته‌ای را به صورت کامل و جامع کنار گذاشته باشد، اگر چنین وضعیتی حاصل نشود هیچ توافق تجاری نمی‌تواند اعمال شود.

جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا که با وجود مخالفت‌های کاخ سفید خواستار اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران هستند، ابراز نگرانی کرده‌اند که رژیم تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران در حال فروپاشی است.

لیندسی گراهام، یک سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی روز سه‌شنبه در یکی از جلسات سنا گفت که حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در صفحه توییتر خود اعلام کرده است که 117 هیأت در تلاش برای انجام تعاملات تجاری در آینده به کشورش سفر کرده‌اند و افزود: من فکر می‌کنم تحریم‌ها عملا به پایان رسیده است و همه در تلاشند برای تجارت به ایران به صف شوند و ما در حال از دست دادن اهرم فشارمان هستیم.

کد خبر 249319
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز