سه‌شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: رایانه کلاسوس ۷۰ ساله شد.

جشن تولد ۷۰ سالگی نخستین رایانه جهان

به گزارش ایرنا، چهارشنبه گذشته نخستین نسل برنامه نویسان پس از 70 سال، برای جشن تولد نخستین رایانه دیجیتالی جهان گردهم آمدند.

گاهی پر افتخارترین پیروزی‌ها خارج از میدان نبرد و بدون استفاده از سلاح حاصل می‌شوند.

روز چهارشنبه عده‌ای از افراد خاص در پارک بلچری واقع در باکینگهام انگلیس گرد هم آمدند تا سالروز واقعه بسیار مهمی را جشن بگیرند که موجب کوتاه شدن جنگ جهانی دوم و حفظ جان هزاران انسان شد.

این افراد مخترعین کلاسوس، اولین رایانه قابل برنامه نویسی دیجیتال در جهان بودند که برای گرامیداشت سالروز اجرای برنامه رمزگشای کلاسوس برای کشف پیغام‌های رمز شده نیروهای اکسیس گرد هم آمدند.

چگونه ابرکامپیوترها مسائل عظیم را حل می‌کنند؟

در روز پنجم فوریه سال 1994 میلادی یکی از موثرترین سلاح‌های جنگ جهانی دوم کار خود را آغاز کرد. این سلاح پیشرفته که در واقع رایانه موسوم به کلاسوس 1 بود، توانست یک الگوریتم رمزگذاری بسیار مهم موسوم به لورنز را کشف کند که توسط هیتلر و افسران عالی رتبه او برای ارسال پیغام‌های محرمانه استفاده می‌شد.

الگوریتم لورنز، روشی بود که برای رمزگذاری پیغام‌ها با استفاده از ماشینی به همین نام مورد استفاده قرار می‌گرفت. این ماشین پیچیده دارای 12 چرخ گردان بود که با ترتیب خاصی کنار هم قرار می‌گرفتند و برای هریک از حروف پیغام، شماره خاصی را تولید می‌کردند. در آن زمان کشف رمز این پیغام‌ها بدون اطلاع از ترتیب قرارگیری چرخ‌ها تقریباً غیر ممکن بود.

نیروهای متفقین تا سال 1941 هیچ سرنخی برای کشف رمز این پیغام‌ها نداشتند اما در آن سال پیغامی از آتن به وین مخابره شد که به درستی به دست گیرنده نرسید. اپراتور مرتکب اشتباه کوچکی شد و آن پیغام را با کمی تغییر اما با همان ترتیب قبلی چرخ‌ها رمزگذاری کرد.

همین اشتباه کوچک امکان کشف رمز پیغام و اطلاع از الگوریتم مورد استفاده دستگاه لورنز را توسط ریاضیدانان فراهم کرد. سپس برنامه نویسان برنامه خاصی را نوشتند که کلاسوس آن را اجرا کرد و پیغام‌های محرمانه بسیار مهمی را کشف کرد.

کد خبر 249203
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز