همشهری آنلاین: خانه‌ای در مرکز تهران، برخلاف همه خانه‌ها، اداره‌ها و کارخانجات که به راحتی هوا و محیط زیست شهر را به طور روز افزون آلوده کرده و نفس آن را به شماره می‌اندازند، انرژی پاکی را به خدمت گرفته است تا شاید روزی چشم سایر مردم و مسئولان برای نجات این شهر آلوده به اقدامی مشابه در این زمینه باز شود.

خانه خورشیدی تهران؛ الگویی برای برون‌رفت از آلودگی‌های شهری

به گزارش ایرنا، سامانه انرژی خورشیدی هوراند با ظرفیت 8/5 کیلووات، سالانه بطور متوسط 5/10 مگاوات ساعت تولید انرژی الکتریکی دارد. این میزان تولید از ورود 8/3 تن دی اکسید کربن (عامل اصلی گازهای گلخانه‌ای) به جو زمین جلوگیری می‌کند.

اولین ساختمان پاک اداری تهران با نیروی مولد انرژی خورشیدی به عنوان نخستین ساختمان خورشیدی تهران در سال 88 به بهره‌برداری رسید.

دکتر سعید منصور افشار مدیرعامل صنایع الکترونیک افشار(هوراند) و مدیر پروژه بهره‌برداری از ساختمان خورشیدی تهران به تشریح فواید استفاده از این طرح نسبتا گران پرداخت.

این متخصص رشته الکترونیک و اقتصاد انرژی‌های تجدید پذیر در مورد نحوه توزیع انرژی خورشیدی در این ساختمان گفت: در این ساختمان با تعویض قاب‌ها و لامپ‌های فلورسنت و فلورسنت فشرده با لامپ‌های ال ای دی مصرف انرژی 75 درصد کاهش یافته است.

وی نتیجه استفاده از این روش را صرفه‌جویی هفت برابری در مصرف انرژی اعلام کرد و گفت: موفق شدیم با استفاده از این روش مصرف انرژی را از حدود هفت هزار و 200 کیلووات ساعت در سال به حدود یک هزار و 800 کیلووات ساعت در سال کاهش دهیم و از ورود 1/2 تن دی اکسید کربن به جو جلوگیری کنیم.

افشار تاکید کرد با تغییر در سیستم روشنایی راه پله‌ها و پاگردها و مجهز کردن آنها به سیستم ال ای دی و سنسور، مصرف انرژی در سیستم روشنایی راه پله در مقایسه با سیستم کلید تایمردار و لامپ‌های هالوژن و کم مصرف بطور تقریبی یک بیستم شده است.

به کارگیری انرژی خورشیدی در ساختمان هوراند مصرف الکتریکی این بخش را از هزار و 122 کیلووات ساعت در سال به 60 کیلووات ساعت در سال کاهش داده و از ورود 425 کیلوگرم گاز CO2 به جو زمین جلوگیری کرده است.

افشار گفت: متاسفانه در ایران به دلیل ارزان بودن انرژی، امکان توجیه مصرف کنندگان برای استفاده از انرژی خورشیدی وجود ندارد.

به گفته وی اکنون قیمت هر کیلووات ساعت برق خانگی 38 تومان و هر کیلووات برق تجاری در حدود 60 تومان است. در حالی که قیمت تمام شده هر کیلووات ساعت برق خورشیدی آنلاین با دلار 3 هزار تومانی در حدود هزار تومان و هر کیلو وات ساعت برق آفلاین هزار و 500 تومان در می‌آید. موضوعی که شاید در ابتدا برای سرمایه‌گذار گران به نظر آید؛ اما این هزینه در دراز مدت برای هر نوع سرمایه‌گذار خصوصی یا عمومی حتی سودآور نیز خواهد بود.

افشار هزینه نصب تجهیزات سلول‌های خورشیدی و مبدل‌ها و باطری‌ها را به ازای هر کیلووات ساعت 20 میلیون تومان عنوان کرد.

به گفته افشار هزینه برق در کشور ترکیه به ازای هر کیلووات ساعت 2 هزار و 200 تومان است که طبیعتا استفاده از این سیستم در آنجا قابل توجیه می‌شود.

مدیرعامل هوراند با بیان این که توسعه انرژی‌های پاک در کشور نیازمند حمایت دولت است با طرح مثالی از کشور آلمان توضیح داد که در آن کشور، دولت برق تولیدی مازاد خانه‌ها به روش انرژی‌های پاک را بیش از قیمت واقعی خریداری می‌کند تا با ایجاد درآمدزایی، مردم را تشویق به استفاده از انرژی‌های پاک کند.

وی گفت: حداقل انتظار ما این است که با توجه به مزایای استفاده از انرژی‌های پاک مانند انرژی خورشیدی بخش‌های صنعتی و دولتی پیشگام استفاده از این انرژی باشند.

افشار تاکید کرد اگرچه استفاده از این انرژی‌ها نیازمند هزینه قابل توجهی در ابتدای راه است، اما در طول زمان نه تنها هزینه‌ها بازخواهد گشت، بلکه از انتشار بسیاری از آلاینده‌ها جلوگیری می‌شود و به تناسب آن در بسیاری از هزینه‌ها مانند هزینه توسعه بیمارستان‌ها و تامین دارو صرفه‌جویی خواهد شد.

این متخصص اقتصاد مهندسی تاکید کرد آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد که افزایش مصرف انرژی‌های فسیلی برای حمل و نقل یا تولید انرژی برق باعث افزایش انتشار گاز گلخانه‌ای به خصوص گاز دی اکسید کربن می‌شود، لذا می‌باید برای کاهش مصرف و در عین حال بهینه کردن مصارف (استفاده از لامپ‌های ال ای دی و استفاده از لوازم با برچسب انرژی آ) برنامه دقیقی تدوین شود و در مقابل هم، برنامه‌ریزی گسترده و فراگیر برای استفاده از انرژی‌های نو و تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی، انرژی باد باید مورد حمایت و توجه ویژه دولت و مردم قرار گیرد.

به گفته وی، در واقع حرکت باید به سوی فناوری‌های دوستدار محیط زیست باشد و در عین حال سیاست‌های زیست محیطی به منظور کنترل آلودگی‌ها در بخش صنعتی کشور با تاکید بیشتری دنبال شود.

گاز دی اکسید کربن تاثیرگذارترین گاز گلخانه‌ای

گازهای گلخانه‌ای (GHGs) اجزای گازی از جو هستند که به اثر گلخانه‌ای کمک می‌کنند. بطور طبیعی گازهای گلخانه‌ای موجود در جو شامل بخار آب، دی اکسید کربن، متان، اکسید نیتروژن و ازن هستند که با سوزاندن سوخت‌های فسیلی و تخریب جنگل‌ها که بطور مشخص موجب افزایش غلظت دی اکسید کربن می‌شود، بر حجم بسیاری از این گازها در جو افزوده می‌شود.

در بین گازهای گلخانه‌ای، گاز دی اکسید کربن به دلیل آن که حدود 60 درصد از آثار گلخانه‌ای ناشی از فعالیت‌های بشر مربوط به انتشار آن است، به عنوان مهم‌ترین گاز گلخانه‌ای شناخته می‌شود.

جایگاه ایران در تولید گاز دی اکسید کربن

بر اساس آمار منتشر شده موسسه مدیریت اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) میزان تولید دی اکسید کربن در ایران 5/1 درصد و در آمریکا 23 درصد عنوان شده است.

براساس همین آمار میزان تولید دی اکسید کربن در کشور آمریکا به (ازای تولید ناخالص ملی) در سال 2003 برابر با 56/0 تن به ازای هر هزار دلار تولید ناخالص ملی بوده است، در حالی که این رقم برای ایران در همان سال 39/4 تن گزارش شده است.

این آمار بیانگر این نکته است که با وجود ناچیز بودن سهم تولید دی اکسید کربن در ایران، میزان تولید آن به ازای تولید ناخالص ملی بیش از 8 برابر کشور آمریکا است.

نتیجه حاصل از این مقایسه جدا از موضوعات زیست محیطی به لحاظ اقتصادی اعلام زنگ خطر گسترش فرهنگ صرفا مصرف گرایی و رفاه بدون افزایش تولید ملی برای کشورمان است.

انرژی خورشیدی جایگزین مناسب برای سوخت‌های فسیلی در ایران

براساس اطلاعات منتشر شده سازمان انرژی‌های نو ایران، کشور با وجود 300 روز آفتابی و متوسط تابش 5/5 - 5/4 کیلووات ساعت بر مترمربع در روز، یکی از کشورهای با پتانسیل بالا در زمینه انرژی خورشیدی معرفی شده است.

برخی از کارشناسان انرژی خورشیدی گام را فراتر نهاده و در حالتی آرمانی ادعا می‌کنند که ایران در صورت تجهیز مساحت بیابانی خود به سامانه‌های دریافت انرژی تابشی می‌تواند انرژی مورد نیاز بخش‌های گسترده‌ای از منطقه را نیز تأمین و در زمینه صدور انرژی برق فعال شود.

بر اساس مطالعات موسسه دی ال آر آلمان، در مساحتی بیش از دو هزار کیلومترمربع، امکان نصب بیش از 60 هزار مگاوات نیروگاه حرارتی خورشیدی وجود دارد.

بر همین اساس اگر مساحتی معادل 100×100 کیلومترمربع زمین را به ساخت نیروگاه خورشیدی فتوولتائیک اختصاص دهیم، برق تولیدی آن معادل کل تولید برق کشور در سال 1389 خواهد بود.

سیستم فتوولتاییک (Photovoltaic System) به سامانه تبدیل انرژی مستقیم خورشیدی به الکتریسیته گفته می‌شود.

نخستین پروژه خورشیدی ایران

سازمان انرژی اتمی ایران، پروژه راه‌اندازی نیروگاه فتوولتائیک با ظرفیت اسمی 97 کیلووات را در منطقه سرکویر سمنان در سال 1373 آغاز و در سال 1374 به پایان رساند.

نیروگاه فتوولتائیک سمنان شامل دو باب ساختمان به همراه 450 پانل 53 وات ژاپنی و هزار و 550 پانل ایرانی 45 وات به همراه 220 عدد باطری دو ولت 490 آمپر ساعت بود که از طریق تابلوی تولید اصلی نیروگاه و خط زمینی به یک دستگاه ترانس و خط هوایی 20 کیلوولت متصل شد.

دستاورد اصلی این پروژه تأمین بخشی از نیاز انرژی الکتریکی کشور از طریق سیستم‌های خورشیدی و تزریق برق تولیدی این سیستم‌ها به شبکه است.

آمارهای منتشره حاکی است که افزایش مصرف انرژی‌های فسیلی برای حمل و نقل یا برای تولید انرژی برق باعث افزایش انتشار گاز گلخانه‌ای بخصوص گاز دی اکسید کربن می‌شود، بنابراین باید برنامه دقیقی برای کاهش و بهینه کردن مصرف تدوین شود و در مقابل برنامه‌ریزی و فرهنگ گسترده و فراگیر به کارگیری انرژی‌های نو و تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی، انرژی باد، با حمایت و توجه ویژه دولت عملیاتی شود.

با توجه به این واقعیت که بحران آلودگی هوا و محیط زیست اکنون به طور جدی گریبانگیر هشت کلان شهر کشور است، به خصوص تهران با جمعیتی حدود 15 میلیون نفر، استفاده از انرژی‌های پاک برای جلوگیری از بروز عوارض بیشتر ناشی از این پدیده مخرب سلامت جسم و روان انسان‌ها و تخریب محیط زیست، امری گریزناپذیر است.

دراین مسیر مسئولان ذی‌ربط باید با سرمایه‌گذاری بر فناوری‌های دوستدار محیط زیست ولو با هزینه بالاتر (در کوتاه مدت) از بروز فاجعه زیست محیطی در کلان شهرهای کشور جلوگیری کنند.

کد خبر 249143
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز