دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۱
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: مقامات نپال از احتمال انتخاب سوشیل کویرالا به‌عنوان نخست‌وزیر جدید خبر دادند.

Sushil Koirala

پس از پایان بن بست سیاسی چند ماهه اخیر در این کشور جنگ‌زده ، پیشرفت‌های سیاسی حاکی از استقرار صلح و ثبات در نپال خواهد بود.

پس از توافق احزاب رقیب با حزب کنگره نپال بر سر تقسیم قدرت، انتظار می‌رود سوشیل،کویرالای 75 ساله آرا مورد نیاز را برای احراز مقام نخست‌وزیری از پارلمان این کشور به دست آورد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، انتخاب کویرالا می‌تواند با پایان‌دادن به مناقشات و بحران سیاسی پرتنش در این کشور راه را برای تشکیل دولت جدید ائتلافی  هموار کند.

موکوندا شارما ، سخنگوی دبیرخانه پارلمان نپال از آمادگی و ثبت نام کویرالا برای نامزدی نخست‌وزیری این کشور خبر داد.او افزود، رای‌گیری درباره انتخاب نخست‌وزیر آینده این کشور امروز در ساعت 11 به وقت محلی کاتماندو انجام می‌شود.

حزب کویرالا که در انتخابات نوامبر گذشته بیشترین آرا را به دست آورد با حزب یو.ام.ال که دومین مقام را به دست آورد، بر سر تقسیم قدرت توافق کردند.

 گفت‌و‌گو درباره سیاست و برنامه ریزی‌های نخست‌وزیر جدید نپال از مهم‌ترین محور گفت‌و‌گوهای نمایندگان پارلمان این کشور به شمار می‌رود.

در انتخابات نوامبر گذشته، حزب کنگره نپال توانست از 601 کرسی پارلمان 196 کرسی را بدست آورد. این در حالی است که حزب متحد مارکسیسم لنینیسم( یو.ام.ال) رقیب سیاسی کنگره فقط توانست 175 کرسی را به دست آورد. مائوئیست‌ها که پس از امضای قرار داد پایان جنگ داخلی در 2006 با ارسال سلاح به سیاستمداران کمک می کردند با کسب 80 کرسی در مقام سوم ایستادند.

در صورتی که کویرالای مجرد بتواند آرا پارلمان را امروز از آن خود کند،  چهارمین عضو خانواده بزرگ خود است که در تاریخ نپال به مقام نخست وزیری می‌رسد.

کد خبر 249112
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز