به‌دلیل مشکلات اقتصادی خانواده، مجبور بود قبل از پیروزی انقلاب همزمان با تحصیل به کار مشغول باشد. در همان نوجوانی در جلسات سیر مطالعاتی که در مساجد برگزار می‌شد حضور می‌یافت و با تکثیر نوارهای سخنرانی امام و حضور در راهپیمایی‌ها با نظام شاهنشاهی مبارزه می‌کرد.

 پرویز سروری در حال حاضر عضو شورای شهر تهران است و حضور در جهادسازندگی برای مدت کوتاهی، حضور در سپاه‌پاسداران و نمایندگی مردم تهران در دوره‌های هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی را در کارنامه خود دارد. او معتقد است تفاوتی بین مردم در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب و سال92 نیست بلکه با گذشت این سال‌ها بصیرت مردم و اعتقاد مردم به نظام جمهوری اسلامی ایران نیز بیشتر شده است. سروری اعتقاد دارد این برخی مسئولان هستند که در طول این مدت تغییر کرده‌اند و از مردم فاصله گرفته‌اند.

  • این روزها جشن 35سالگی انقلاب برپاست به‌نظر شما بعد از گذشت 35سال از پیروزی انقلاب مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی چه بوده است؟

مهم‌ترین دستاوردی که انقلاب اسلامی برای ملت ایران داشت خود‌باوری مردم بود؛ مردمی که روزگاری منفعل قدرت‌های استکباری بودند و هیچ جایگاهی در منطقه و عرصه بین‌الملل برای خود نمی‌دانستند امروز یکی از قدرت‌های منطقه به‌حساب می‌آیند. این خودباوری همان ما می‌توانیم است؛ همان جمله معروف امام که در بدو ورود به ایران فرمودند من آمدم توانایی‌های ملت ایران را متجلی کنم تا ملت ما در مقابل تحقیری که نظام سلطه و نظام استبدادی به آن تحمیل کرده بود به عزت و بزرگواری برسد.

ایران به برکت انقلاب اسلامی در افقی قرار گرفت که امروز کسی نمی‌تواند منکر قدرت این کشور در معادلات حساس منطقه و موضوعات بین‌المللی شود. ما می‌بینیم که 1+5 و آمریکایی‌ها در منطقه و در سوریه، لبنان و عراق و سایر کشورهای منطقه بدون حضور ایران هیچ اقدام عملی برای حل مشکلات نمی‌توانند داشته باشند. شعار انقلاب ما استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود. مهم‌ترین پایه استقلال هم استقلال سیاسی است. کشوری که فاقد استقلال سیاسی باشد نمی‌تواند استقلال فرهنگی و اقتصادی داشته باشد. اقتدار و خودباوری و بروز ظرفیت‌ها و توانمندی‌های یک ملت در این است که بتواند برای همه امور سیاسی خود تصمیم بگیرد نه اینکه برای او تصمیم‌سازی‌ کنند. این استقلال در ایران بعد از پیروزی انقلاب تجلی پیدا کرد آن هم در زمانی که جهان دوقطبی بود و براساس کانون شرق و غرب اداره می‌شد. در چنین زمانی جمهوری اسلامی با دست خالی و بدون حمایت هیچ کشوری ظهور پیدا کرد. حتی می‌توان گفت دفاع‌مقدس هم برگرفته از فرهنگ انقلاب بود چرا که فرهنگ دفاع‌مقدس که استقلال، اقتدار و عظمت ملی ما را نشان داد در واقع همان فرهنگ انقلاب اسلامی بود که ما با شعار نه غربی و نه شرقی آن را پیش بردیم. باید توجه کرد انقلاب ما زمانی متولد شد که ملت در اوج تحقیر‌ها زندگی می‌کرد، کاپیتولاسیون را بر ما تحمیل کردند و در مناسبات منطقه نیز هیچ تأثیری جز نمایندگی نظام سلطه غربی نداشتیم و عملا کشور توسط غربی‌ها اداره می‌شد. این دستاورد در ایران منحصر به مرز‌های ایران نبود و در منطقه هم عزت اسلامی با انقلاب اسلامی متولد شد.

  • امام خمینی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بر صدور انقلاب به سایر کشورها نیز تأکید داشتند؛ حال بعد از گذشت 35سال از پیروزی انقلاب آیا در بحث صدور آن موفق بودیم؟

امام هیچ‌گاه نفرمودند که با قدرت نظامی یا مداخله در امور سایر کشورها انقلاب را صادر کنیم. انقلاب اسلامی ایران یک فرهنگ بود. فرهنگ‌ها در مرزها نمی‌مانند و با صدور این فرهنگ و الگو‌گیری سایر کشورها از انقلاب ایران شاهد استقلال‌طلبی و بیداری اسلامی در منطقه و برخی کشورهای دنیا هستیم. انقلاب اسلامی با تحقق شعارها و استقلال سیاسی خودش توانست پیشرفت‌های علمی کسب کرده و مدل موفقی را در اوج تحریم‌ها و جنگ ارائه کند. انقلاب اسلامی ایران مردم منطقه را از خواب بیدار کرد تا آنها نیز زمینه خودباوری، استقلال و عزت خودشان را پیدا کنند.

  • یعنی شما می‌فرمایید که در بحث صدور انقلاب در طول این 35سال کاملا موفق بوده‌ایم؟

نسبت به چشم‌انداز کلی فاصله زیادی داریم اما نسبت به گذشته موفق بوده‌ایم. اگر انقلاب اسلامی بتواند در این پیچ بزرگ تاریخی موفق عمل کند، زمینه برای تحقق تمدن اسلامی فراهم می‌شود. امروز شاهد آن هستیم که اقبال جوانان منطقه و حتی جوانان غیرمسلمان به فرهنگ اسلامی گسترش پیدا کرده است. این موضوع نمایانگر این است که ما در افق و چشم‌انداز روشنی حرکت می‌کنیم اما متأسفانه باید این نکته را هم بگویم که امروز شاهد نگاه‌های غرب‌باورانه‌ای هستیم که قصد دارند با نگاه وابستگی و سازش، خوشه‌های زیبای استقلال سیاسی را رفته‌رفته از بین ببرند. البته موفق نخواهند شد اما این هشداری است که نیروهای انقلاب باید آن را جدی بگیرند و اجازه ندهند شعارهای عوام‌فریبانه برخی بخواهد موجب از‌دست دادن دستاوردهای انقلاب اسلامی شود.

  • انقلاب‌های متعددی در دنیا رخ داده است اما بعد از مدت کوتاهی شاهد شکست این انقلاب‌ها بودیم؛ به‌نظر شما رمز موفقیت انقلاب اسلامی در طول این مدت چه بوده است؟

مهم‌ترین رمز پیروزی انقلاب اسلامی ایران در مقایسه با سایر انقلاب‌های شکست خورده، رهبری مدبرانه امام خمینی(ره) و مقام‌معظم رهبری است. از سوی دیگر اعتماد بسیار بالای مردم به امام و رهبری یکی دیگر از عوامل موفقیت انقلاب بوده است؛ یعنی اقتدار رهبری و اعتماد مردم به رهبری باعث شده تا انقلاب در مسیر خود موفق ظاهر شود. البته همین موضوع یعنی فقدان رهبری مقتدرانه و نبود یک اعتماد فراگیر ملی نسبت به این رهبری در منطقه به‌عنوان یک نقطه ضعف جدی شناخته می‌شود. در مصر و لیبی و تونس که با موج بیداری اسلامی همراه شدند متأسفانه به‌دلیل اینکه رهبران نتوانستند اعتماد مردم را برای ادامه مسیر به‌دست آورند با مشکلاتی مواجه شدند.

  • به‌نظر شما چه عواملی می‌تواند باعث شود تا گاهی اوقات سرعت پیشرفت انقلاب اسلامی کم شود؟

مهم‌ترین این عوامل فرهنگ‌ سازش در داخل کشور بوده است. ما هرجا که با فرهنگ انقلاب پیش رفتیم موفق بودیم. هرجا که روح انقلاب در آنجا وارد شده آن نهاد را مؤثر و مفید قرار داده است و هر جا که فرهنگ سازش و وابستگی وجود داشته شاهد عقبگرد‌های جدی بوده‌ایم. در بحث هسته‌ای می‌بینیم که ما با دست خالی توانستیم به جایگاه‌های رفیع در تکنولوژی هسته‌ای دست یابیم. هرجا با فرهنگ انقلاب پیش رفتیم خودمان را باور کردیم و روی داشته‌های خودمان ایستاده‌ایم و موفق بوده‌ایم اما هر جا که خواستیم با مدل‌های غربی کار کنیم ناموفق بودیم. مثلا علت اینکه کشورمان موفقیت لازم در اقتصاد را به‌دست نیاورده این است که از مدل‌های غربی الگوبرداری کردیم و باور نداریم که با الگوی انقلاب اسلامی در حوزه اقتصاد می‌توانیم پیشرفت کنیم.

  • اوایل انقلاب و این روزهای سال92 را در خاطر بیاورید؟ تفاوت مردم و مسئولان در سال‌های ابتدایی انقلاب و سال92 در چیست؟

مردم تا جایی که مسئولان را نماد انقلاب و اسلام ببینند اعتمادشان افزایش پیدا می‌کند. وقتی مردم می‌بینند که مسئولان از جنس خودشان هستند و حرف و عملشان مثل مردم است، نظام را برای خودشان نمی‌خواهند بلکه خودشان را برای نظام می‌خواهند، روزبه‌روز آمادگی‌شان برای ایثار بیشتر می‌شود. اما وقتی مردم می‌بینند که رفته‌رفته مسئولان از فرهنگ انقلاب فاصله می‌گیرند، وقتی دارایی‌های یک وزیر در نظام جمهوری اسلامی به حدود 930میلیارد تومان می‌رسد مردم فاصله زیادی بین خودشان و مسئولان می‌بینند. وقتی یک سبد کالا توزیع می‌شود و مردم برای دریافت آن ساعت‌ها در صف‌های طولانی می‌ایستند پیام نگران‌کننده و غمباری را می‌رساند.

بالاخره کسی که ساعت‌ها در زمستان برای دریافت سبد کالایی که شاید 80هزار تومان ارزش دارد در صف می‌ایستد با وزیری که 930میلیارد تومان دارایی‌های آشکار اوست فاصله زیادی دارد. این موضوعات ممکن است دیوار بی‌اعتمادی بین مردم و مسئولان ایجاد کند و این دیوار بی‌اعتمادی زمانی خطرناک می‌شود که بین مردم و نظام ایجاد شود. البته الان مردم بین مسئولان و نظام تفاوت قائل هستند و هنوز در راهپیمایی‌ها و عرصه‌های سخت مانند 9دی نشان می‌دهند که حاضر هستند هر جانفشانی را برای نظام خودشان انجام دهند. اما مسئولان چه؟ آیا به وظیفه خودشان عمل می‌کنند. مسئولان باید براساس رهنمود‌های امام خمینی تلاش کنند تا در سطح مردم جامعه زندگی کنند.

  • معمولا شاهد هستیم که در موضوعات مختلف برداشت‌های متفاوتی از اندیشه‌های امام در جامعه دیده می‌شود، به‌نظر شما مرجع اصلی برای رجوع به اندیشه‌های امام چیست؟

این مشکل در صدر اسلام هم وجود داشت. به‌نظر من نوار‌ها و بیانات امام و از همه مهم‌تر مقام‌معظم رهبری که پا در جا پای حضرت امام راحل می‌گذارند بهترین الگو برای رجوع به اندیشه‌های امام (ره) است. فکر نمی‌کنم کسی با مطالعه رهنمود‌های امام برایش تردیدی ایجاد شود که رهبر معظم انقلاب آینه تمام نمای امام است. امروز همان رفتاری که امام داشت رهبری از خود بروز می‌دهد. همان اقتدار در مقابل کفار و تواضع و فروتنی در مقابل مردم در رفتار و کردار حضرت آقا مشاهده می‌شود و اینها همان فرهنگی است که امام با انقلاب به مردم هدیه کرد.

  • برای ادامه مسیر و عدم‌انحراف از انقلاب و اندیشه‌های امام چه باید کرد؟

در این خصوص وظیفه اصلی بر دوش نخبگان است که وظیفه بصیرت‌بخشی دارند. بصیرت نخ تسبیحی است که اگر نباشد حلقه‌های انقلاب اسلامی از هم جدا خواهد شد. در فتنه 88 هم دیدیم که بصیرت‌بخشی رهبری باعث شد تا این تکثر و آشفتگی به انسجام و وحدت ملی تبدیل شود. دلدادگان و نیروهای عاشق انقلاب اسلامی باید همتشان بصیرت‌بخشی به نسل‌های سوم و چهارم انقلاب باشد تا فرهنگ انقلاب بین مردم آنچنان که بود مطرح شود. از همه مهم‌تر اینکه مردم با حمایت‌های بی‌دریغ خودشان زمینه لازم را برای بقای الگوی کامل از انقلاب اسلامی به‌وجود آوردند تا نیروهای واگرا و برانداز نتوانند به اهداف خود دست یابند.

کد خبر 249089

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز