گروه زندگی: بر اساس آمار سازمان بین‌المللی کار، ۲۱۸ میلیون کودک در سطح جهان در کارهای سخت فعالیت دارند.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها، «نوریکو ایزومی» رئیس بخش حفاظت صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) درجمع خبرنگاران گفت: هم اکنون ۷۰درصد این کودکان در بخش کشاورزی مشغول کار هستند. وی تاکید کرد: در مجموع نسبت به چهار سال قبل، ۱۱ درصد از تعداد کودکان کارگر در جهان کاهش یافته است، در حالی که میزان کاهش در قاره آسیا به علت شرایط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی چندان مشهود نیست.

خانم ایزومی تصریح کرد که از سال ۲۰۰۳ میلادی تاکنون، ۲۴ درصد کودکان 7 تا 14 ساله افغان مشغول کار بودند که این رقم نیمی از کودکان این گروه سنی را تشکیل می‌داد.

وی اظهار داشت: در افغانستان، دختران بیش از پسران کار می‌کنند که این رقم در مورد دختران ۲۵ درصد و پسران ۲۳ درصد است و در روستاها نیز تعداد کودکان کارگر بیش از شهرهاست.

رئیس بخش حفاظت یونیسف در افغانستان گفت: از نظر یونیسف هرکاری که باعث اخلال در تعلیم و تربیت کودکان شود و شرایط روانی، اجتماعی و فیزیکی آنان را تحت تاثیر قرار دهد، از نظر ما به این قشر آسیب می‌رساند.

 وی در ادامه گفت: کودکان افغان عموماً در شرایط سخت کار می‌کنند و طرحی که کودکان را محافظت کند، نیز وجود ندارد.

 ایزومی با اشاره به اجرای طرح سیاست راهبرد ملی برای کودکان کارگر، گفت: طبق قانون اساسی افغانستان به‌کارگیری کودکان برای هرنوع کار اجباری ممنوع است.

 رئیس بخش حفاظت یونیسف در افغانستان گفت: در افغانستان با چالش تفکیک سن کودکان کارگر مواجه هستیم، زیرا اغلب ولادت‌ها به ثبت نمی‌رسد و مشخص هم نیست چه تعداد در بخش زراعت و یا سایر بخش‌ها فعالیت دارند.

 ایزومی اضافه کرد: تاکنون افغانستان دو کنوانسیون راجع به کودکان کارگر را تصویب نکرده است و از دولت هم می‌خواهیم این مسئله را جدا پیگیری کند.

 وی در مورد علت به‌کارگیری کودکان گفت: هرچند این موضوع به عرضه و تقاضای نیروهای کار بستگی دارد، اما نبود مدرسه، وجود بستر اجتماعی، ارزانی نیروی کار کودکان و تنش‌های مسلحانه از عوامل موثر در این رابطه است.

کد خبر 24878

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز