همشهری آنلاین: دبورا یانگ منتقد آمریکایی که در جشنواره فجر حضور داشت، دیده‌هایش از این دوره جشنواره را منتشر کرد که در بین آنها اظهارات نادرست و ضد و نقیضی دیده می‌شود.

منتقد خارجی

به گزارش مهر به نقل از هالیوود ریپورتر، این منتقد که از ایران راهی برلین شده است در این باره نوشت: "امسال در میان بازاریابان بازار فیلم اروپا چندین کمپانی ایرانی نیز حضور خواهند داشت که مستقیما با پایان سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر که روز یازدهم فوریه به پایان می‌رسد، راهی این فستیوال می‌شوند".

وی افزود: "فستیوال فیلم فجر امسال در تهران موفق به جذب دویست و چهل مهمان ویژه شد که نسبت به سال های گذشته بی سابقه بوده است.

مراسم امسال که یکبار دیگر توسط سینما فارابی برگزار شد (این دوره از جشنواره فیلم فجر توسط فارابی برگزار نشده است) طنین‌اندازی شادی کشور بود".

وی از محمد اطبایی و همچنین رسانه شهرزاد (متعلق به کتایون شهابی که با کمپانی فرانسوی نوری پیکچرز همراه شده) به عنوان چهره های مستقل سینمای ایران یاد کرد که از وضعیت طرد شده خارج شده و در بازار فیلم تهران، حضور داشتند و موفق به فروش فیلم هایی مانند «عصبانی نیستم!»، داستان عاشقانه و اجتماعی درام که در پانورامای برلین به صورت کامل به نمایش درخواهدآمد و همچنین «قصه‌ها» ساخته رخشان بنی اعتماد شدند.

وی از فاطمه معتمد آریا به عنوان یکی از شناخته شده ترین و معروف ترین بازیگران ایران یاد کرد که از پشت صحنه فیلم جدیدش «بهمن» سخن گفت و اعلام کرد با این فیلم بعد از پنج سال تحریم بودن از بازیگری، دوباره به سر کار بازگشته است.

وی سیاست های آینده نگرانه حجت اله ایوبی رییس جدید سازمان سینمای ایران را تحسین کرد.

یانگ با اشاره به سخنرانی ایوبی در شب افتتاحیه مراسم، نوشت: "وی شک زیادی درباره جهت گیری سیاست های جدیدش باقی نگذاشت و در این سخنرانی گفت: تمام افرادی که در هشت سال گذشته سعی در نابودی ریشه های سینمای ایران داشتند و تاثیری منفی داشتند باید جرات معذرت خواهی کردن را داشته باشند و دیگران نیز باید قدرت بخشیدن آن ها را داشته باشند.

سخنرانی او با تشویق گرم حضار روبرو شد و همچنین سخنان او با پشتیبانی بیانیه ای از طرف رییس جمهور روحانی روبرو شد که درباره نقش فرهنگ در افزایش روابط متقابل بین ملت ها صحبت کرد.

عباس کیارستمی نیز برای کار بر روی چندین پروژه مختلف از جمله یک نمایش عکس بزرگ در تهران حضور داشت.

او گفت که در نظر دارد یک فیلم جدید به زبان فارسی بسازد، اما هنوز مطمئن نیست که باید آن را در تهران فیلمبرداری کند یا خیر".

این منتقد درباره پناهی نیز نوشته است: "هنوز صحبتی درباره بازگشت جعفر پناهی به کارگردانی نشده است. او که سال 2010 از نویسندگی و کارگردانی فیلم های جدید منع شده بود، اخیرا در تهران دیده شده است و به نظر می‌رسد کمتر از گذشته محدود باشد.

او با این وجود توانسته است با ساخت دو فیلم «این یک فیلم نیست» و «پرده» در مجامع سینمایی حضور یابد.

دی پی ویتوریو استوراروی ایتالیایی که برای دریافت جایزه اش در اختتامیه بخش بین‌الملل فیلم فجر روی صحنه آمده بود از دو سالی که صرف فیلمبرداری فیلم «محمد»، فیلم حماسی با بودجه بالا درباره زندگی پیامبر و به کارگردانی مجید مجیدی کرد به خوشی یاد کرد.

یک فیلم حماسی دینی دیگر که موضوعش جدایی بین شیعه و سنی در اسلام است (احمدرضا درویش در صحبت‌های اشاره کرده است که این فیلم برای جهان اسلام ساخته شده است. این فیلم طبق سیاست های جمهوری اسلامی و به دور از هیاهوی رسانه‌های غربی برای ایجاد شکاف بین شیعه و سنی ساخته شده است) نیز به تازگی کامل شده است و «حسین؛ آنکه گفت نه» نام دارد.

ساخت این فیلم پانزده میلیون دلار خرج برداشت. یکبار دیگر نیز از هنرمندان شناخته شده غربی در این فیلم استفاده شد، که این بار این اشخاص استیون واربک آهنگساز برنده جایزه اسکار و طارق انور تدوین گر مقیم بریتانیا بودند".

کد خبر 248731
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز