همشهری آنلاین: یک فیلم انیمیشن که زیبایی رابطه دوگانه خورشید و کره زمین را نشان می‌دهد یکی از برندگان مسابقه بین‌المللی تجسم علمی است.

Dynamic earth

به گزارش لایوساینس این فیلم با نام زمین پویا (Dynamic Earth) در رده ویدئو مسابقه بین‌المللی تجسم علمی و مهندسی در آمریکا به مقام نخست رسید، سایر برندگان شامل تصویری رویایی از جریان‌های میکروسکوپی ایجاد شده بوسیله مرجان‌های سازنده آبسنگ و تصویرسازی چشم‌نوازی از رشد باکتری بر روی دست انسان بودند.

مونیکا ام برادفورد، سردبیر اجرایی ژورنال ساینس که به همراه بنیاد ملی علوم آمریکا حامی این مسابقه بود، گفت: «این برندگان داده‌های علمی به صورتی زیبا درآورده‌ و به ایده‌های جدیدشان زندگی بخشید‌ه‌اند، و در همان حال بیینده را در علم غرق می‌کنند.

داوران این مسابقه برندگان را در ۵ رده : عکاسی،‌ ویدئو، بازی‌ها و اپلیکیشن‌ها، پوسترهای و تصویرسازی‌های اطلاعاتی تعیین کردند.

coral flows

برندگان امسال در رشته عکاسی ویسنتا فرناندز و همکارانش در انستیتوی تکنولوژی ماساچوست هستند که یک گرداب ذره‌بینی ایجاد شده بوسیله مژک‌های ضربان‌دار مرجان‌های گل‌کلمی (با نام علمی Pocillopora damicornis) را ثبت کرده‌اند.

یک عکس میکروسکوپی از کرک‌‌برگ‌هایی که مانند ستاره‌های ریز به نظر می‌رسند، دیپلم افتخار را به همراه یک شات میکروسکوپی دیگر از ساختارهای فوق‌العاده پیچیده یک میکروپلیمر گرفت.

Pastel brain

برنده مقام اول در رده تصویرسازی «گرگ دان» بود که اثری هنری از لایه‌های قشر مغز آفریده بود. در تصویرسازی دان، سلول‌های عصبی مانند شاخه‌های درخت بر روی یک پس‌‌زمینه به رنگ سبز مغزپسته‌ای قرار گرفته‌اند.

از جمله تصویرسازی‌هایی که دیپلم افتخار گرفتنند، یک «پتوی ایمنی» واقعی بود، لحافی که رمزواژه‌های رایج ( ازجمله خود رمز واژه) آن پرینت شده‌اند. یک تصویرسازی دیگر که دیپلم افتخار گرفت، چگونگی مقاومت پیدا کردن میکروب‌ها را در برابر صابون‌های ضدباکتریایی را به صورت تصویری از کولونی‌های باکتریایی به رنگ سبز روشن روی دست انسان نشان می‌دهد.

برندگان رده پوستر اطلاعاتی از دانشگاه درکسل بودند که یک گرافیک خوش‌ظاهر را برای نشان دادن چگونه می‌توان پارچه‌ها را طوری طراحی کرد که بتواند برق را ذخیره کنند. دپیلم‌های افتخار به پوسترهای توضیح‌دهنده فیزیک حباب صابون و اثرات آب سرد بر لاک‌پشت‌های دریایی داده شد.

در رده‌ بازی‌ها، بازی که به بازیگران امکان کاوش و نقشه‌بردرای از نورون‌ها یا سلول‌های عصبی را می‌دهد، جایزه نخست را گرفت.

کاوش‌ سه‌بعدی همچنین مضمون یکی از بازی‌های دیگری بود که دیپلم افتخار گرفت و در آن بازیگران امکان رفتن به ژرفای گذشته کره زمین و مشاهده دگردیسی آن از یک توپ ماده مذاب به مرمر آبی امروز را پیدا می‌کنند. دیپلم افتخار دیگر در این رده به بازی داده شد که بازیگران در آن می‌توانند به اکتشاف مجازی عمق دریا بپردازند.

برنده رده ویدئو یک قطعه مونتاژشده از یک نمایش پلانتاریوم به نام «زمین پویا» بود، یک فیلم ۲۳ دقیقه‌ای که بازیگر سینما، لیام نیسون، گفتارش را بیان می‌کند و اکنون در ۷۰ پلانتاریوم در سراسر جهان دارد پخش می‌شود.

گرگ شیراه، یک تجسم‌‌گر علمی در مرکز پروازهای فضایی گدار در ناسا که بر روی این انیمیشن کار کرده است، گغت: »ما بسیار هیجان زده‌ایم». این ویدئو سه مدل علمی را ترکیب می‌کند، یکی که فورن ذرات خورشیدی از خورشید را نشان می‌دهد، دیگری که نشان می‌دهد این ذرات بوسیله سپر مغناطیسی کره زمین پراکنده می‌شوند، و سومی که نشان می‌دهد که گرمای خوشید چگونه بادهای کره زمین را ایجاد می‌کند.

شیراه گفت: ساخت این فیلم بسیار سخت بود، به خصوص گرفتن همه این مدل‌های متفاوت که برای مقاصد متفاوت ساخته شده‌اند، و تلفیق کردن آنها با یکدیگر به طوری که یکدست در کنار هم قرار بگیرند.

برندگان در شماره ۷ فوریه ژورنال ساینس معرفی خواهند شد.

کد خبر 248689
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز