گروه شهری: هوای تهران در هفته گذشته به منفی ۷ درجه رسید. برف و یخبندان در هفته گذشته، آخرین سرمای زمستانی را به پایتخت آورد و شهر سراسر سفیدپوش بود.

اما هیچ گزارش و خبری مبنی بر مرگ کارتن‌خواب‌ها یا بی‌خانمان‌های شهر شنیده نشده است.دیگر برف و یخبندان قاتل بی‌خانمان‌های شهر نیست؛ آنگونه که در سال72 بود.در روزهای برفی نیز گرمخانه‌های شهرداری تهران باز بودند تا برای بی‌سرپناهان شهر سقفی بالای سر و جایی گرم فراهم کنند.

سقف آرامش بر سر بی‌خانمان‌ها

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی از پذیرش بیش از 3هزار نفر از بی‌خانمان‌های پایتخت در هر شب در تهران خبر داد و از افزایش ظرفیت مددسرای شهر در شب‌های برف و یخبندان گفت.حسین زارع‌صفت گفت که از ابتدای فصل سرما تدابیری اتخاذ شده بود تا بیش 14مددسرا در مناطق مختلف تهران فعال شوند. از این‌رو مددسراهای اضطراری در شب‌های سرد پایتخت با تمام ظرفیت و حتی گاه بیش از ظرفیت تعیین‌شده به روی بی‌خانمان‌های شهر باز بود.

مددسراهای منطقه‌ای با 2هدف عمده راه‌اندازی شد؛ هدف اول افزایش ظرفیت پذیرش افراد بی‌خانمان و دومین هدف ایجاد آنها نیز تسهیل در دسترسی افرادی است که در مناطق مختلف شهر جایی برای اسکان شب ندارند.زارع‌صفت از راه‌اندازی واحدهای گشت دائمی در سطح مناطق تهران خبر داد و گفت که 7واحد نظارتی نیز به‌صورت ویژه در مناطق مختلف مشغول به فعالیت بودند.

مددسراهای شهر تهران آنگونه که زارع‌صفت گفت، نه‌تنها خدمات شبانه خود را در شب‌های سرد زمستانی با افزایش ظرفیت بی‌خانمان‌های شهر ادامه دادند، بلکه روزها نیز به دلیل سرمای زیاد، کارتن‌خواب‌ها امکان استفاده از مددسراها را داشتند. مددسراها با ارائه غذای گرم و امکانات بهداشتی و خدمات پزشکی به ساماندهی بی‌خانمان‌ها می‌پردازند.مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی از همراهی مؤسسات و نهادهای مردمی در ارائه خدمات به بی‌سرپناه‌های شهر خبر داد.

او همچنین از همه شهروندان خواست تا نسبت به این پدیده حساسیت ویژه‌ای داشته باشند و درصورت مشاهده افراد بی‌خانمان با سامانه 137 تماس بگیرند و نسبت به این افراد با حساسیت بیشتری برخورد کنند.به گفته او، ساماندهی کارتن‌خواب‌ها عموما اقدامی داوطلبانه از سوی آنهاست از این‌رو خود کارتن‌خواب‌ها و افراد بی‌خانمان در معرفی مددسراها به همدیگر تلاش می‌کنند.

شهروندان یاری کنند

زارع‌صفت گفت که ممکن است گشت‌های ویژه این سازمان به تمام زوایای پیدا و پنهان شهر دسترسی نداشته باشند و معبری و خیابانی از دید گشت‌های ویژه دور بماند که در این صورت از همه شهروندان درخواست می‌کنیم به یاری شهرداری آمده تا شاهد مرگ و از دست رفتن جان هیچ بی‌سرپناهی نباشیم.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با اعلام اینکه در 14منطقه تهران گرمخانه ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: فضای قابل توجهی برای افراد بی‌خانمان در این مکان‌ها لحاظ شده و هیچ فرد بی‌پناه و بی‌خانمانی در تهران به‌دلیل کمبود ظرفیت گرمخانه‌ها بیرون نمی‌ماند؛ چراکه هر یک از گرمخانه‌ها ظرفیت حضور 2هزارنفر را دارد.وی افزود: اگر لازم شد حتی برای بالا بردن ظرفیت گرمخانه‌ها با کف‌خوابی هم ظرفیت را بالا می‌بریم اما نمی‌گذاریم کسی در چنین روزهایی در تهران بی‌سرپناه بماند.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی اعلام کرد: در حال حاضر به‌دلیل برودت هوا و بارش برف میزان حضور افراد در گرمخانه‌ها تا 50درصد افزایش پیدا کرده و به بیش از 3هزار نفر رسیده است.آنگونه که وی گفت، تاکنون گزارشی مبنی بر مرگ بی‌خانمان‌ها بر اثر سرمای هوا در معابر و میادین شهر گزارش نشده و این به‌دلیل حساسیتی است که مأموران شهرداری در جمع‌آوری بی‌خانمان‌ها دارند و البته در این راه بسیاری از کارکنان سازمان‌های شهرداری همراه بوده و همکاری بسیار خوبی داشته‌اند.

وی از شکل‌گیری ستاد ساماندهی آسیب‌دیدگان در کل مناطق شهرداری تهران خبر داد و از فعالیت این ستاد به‌صورت جدی در شب‌های سرد زمستانی گفت.زارع‌صفت در پایان از افزایش نظارت در شب‌های آتی خبر داد و گفت که فعالیت ستادهای ساماندهی آسیب‌دیدگان تا پایان زمستان و اوایل بهار نیز ادامه خواهد داشت.

کد خبر 248681
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز