همشهری آنلاین: پنج نامزد اصلی انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان در اولین مناظره تلویزیونی خود شرکت کردند.

افغانستان

موضوع اصلی این مناظره خروج نیروهای ناتو از افغانستان و پیمان امنیتی با آمریکا بود.

مناظره تلویزیونی بین این پنج نامزد دو ساعت طول کشید. از 11 نامزد، پنج نامزد اصلی در این مناظره شرکت کرده بودند و هر یک از آنها طرح‌های خود را برای آینده کشور معرفی کردند.

اشرف غنی احمد زای یکی از نامزدهای انتخابات گفت : این فرصتی استثنایی است. ما بر حل مشکلات تمرکز کرده‌ایم و درباره مسائل اصلی کشورمان مناظره می کنیم.

در اولین مناظره مسئله اصلی به امنیت کشور اختصاص یافته بود. چگونگی از سرگیری فرایند صلح در افغانستان و موافقت یا مخالفت با مذاکره با طالبان نیز مطرح شد. اکثر نامزدها گفتند آماده مذاکره هستند اما با مسئولان حملات مرگبار گفت‌و‌گو نخواهند کرد.

بنا به گزارش واحد مرکزی خبر،آنان همچنین با امضای پیمان دوجانبه امنیتی بین واشنگتن و کابل موافقت کردند. حامد کرزی، رئیس‌جمهور کنونی افغانستان تصمیم گرفته است این تصمیم را به دوره پس از انتخابات موکول کند.

این توافق راه را برای حفظ 10هزار سرباز آمریکایی در افغانستان پس از خروج نیروهای ناتو از این کشور هموار می‌سازد. قرار است نیروهای ناتو تا پایان سال 2014 از افغانستان خارج شوند.

زلمای رسول یکی دیگر از نامزدهای انتخابات گفت: امیدوارم این پیمان قبل از انتخابات امضا شود. اگر این طور نشود، ما همه اتفاق نظر داریم که بگوییم این پیمان امر بسیار مهمی برای افغانستان است. من درباره روابط دوجانبه خوش‌بین هستم زیرا ملت افغانستان می‌خواهد روابط خوبی با آمریکا داشته باشد.

بسیاری از مردم افغانستان به طور مستقیم اولین مناظره را از شبکه تلویزیونی این کشور دنبال کردند.

در یکی از رستوران‌های کابل، یکی از مشتریان پس از مشاهده مناظره گفت: مهم نیست چه کسی رئیس‌جمهور شود. ما خواستار آن هستیم که رئیس‌جمهور بعدی، صلح و امنیت را به کشور بازگرداند و راه را برای آموزش نسل جوان کشور باز کند.

یکی دیگر از مشتریان گفت:ما خواستار رئیس‌جمهوری هستیم که در خدمت کشور باشد و فساد را از دولت برچیند.

دور اول انتخابات ریاست جمهوری قرار است پنجم آوریل برگزار شود. این انتخابات آزمونی بزرگ برای محک‌زدن ثبات و آینده کشور افغانستان است.

کد خبر 248518
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز