سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۷:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: شرکت‌های بزرگ تکنولوژی اطلاعاتی جدید درباره درخواست‌های امنیت ملی دولت آمریکا برای دسترسی به اطلاعات کاربران این شرکت‌ها را منتشر ساخته‌اند.

براساس گزارش فاکس‌نیوز، هفته گذشته طی توافقنامه‌ای که میان وزارت دادگستری و شرکت‌هایی مانند گوگل، مایکروسافت، لینکد‌این، یاهو و فیس‌بوک انجام گرفت این شرکت‌ها اجازه یافتند تا درباره مقدار اطلاعاتی که دولت آمریکا طی برنامه جاسوسی گسترده‌اش جمع‌آوری کرده، اطلاع‌رسانی محدودی انجام دهند. تا پیش از این توافقنامه آژانس‌های جاسوسی می‌توانستند از شرکت‌ها درخواست کنند تا اطلاعات کاربرانشان را بدون اطلاع‌رسانی در اختیار آنها قرار دهند.

در همین راستا شرکت گوگل اعلام کرد هر 6 ماه دولت آمریکا حداکثر 999 درخواست دسترسی به اطلاعات را برای این شرکت ارسال می‌کند. بیشترین این درخواست‌ها طی ماه‌های جولای تا دسامبر 2012 بوده و دولت در این دوره زمانی خواستار اطلاعات 12 تا 13 هزار کاربر شده‌است.

گوگل این اطلاعات را کارامد اما ناکافی می‌داند. به گفته گوگل این روند نیازمند شفافیت بیشتری است تا همه نسبت به قانون تجسس یا FISA درک درست‌تری به دست آورند و خود قضاوت کنند که آیا این قانون به نفع جامعه هست یا نیست.

شرکت یاهو نیز مشابه گوگل اجازه انتشار هزار  درخواست دولت در دوره‌ای 6 ماهه از 30 هزار حساب کاربری خود را به دست آورده‌است. فیس‌بوک،‌لینکد‌این و مایکروسافت نیز در بیانیه‌هایی جداگانه اطلاعاتی مشابه را منتشر کرده و اعلام کرده‌اند تلاش خود را برای انتشار اطلاعات بیشتر انجام خواهند داد.

کد خبر 248352
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز