گروه بین‌الملل: ۱۱نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان دیروز در حالی به‌صورت رسمی مبارزات انتخاباتی خود را شروع کردند که سال ۲۰۱۴ با رای‌گیری در میان خشونت‌های این کشور و خروج نظامیان آمریکایی به سالی سرنوشت‌ساز برای افغانستان تبدیل شده است.

 نیروهای آمریکا براساس برنامه تعیین شده در حالی قرار است پس از ۱۳ سال افغانستان را ترک کنند که شبه‌نظامیان طالبان با رد انتخابات هشدار داده‌اند که همه تلاش خود را برای مختل کردن انتخابات انجام خواهند داد.

واشنگتن و کابل هنوز برای امضای توافقنامه امنیتی بین دوکشور به توافق نرسیده‌اند و آمریکایی‌ها تهدید کرده‌اند که در صورت امضا نشدن توافقنامه همه نیروهای خود را از افغانستان خارج می‌کنند. درحالی‌که آمریکا و دیگر نیروهای خارجی برای خروج آماده می‌شوند صدها پایگاه باید تعطیل شود، هزاران خودرو و چندین تن تجهیزات باید از افغانستان خارج شود؛ مسائلی که این خروج را به عملیاتی سخت برای خارجی‌ها تبدیل کرده است.

خروج نظامیان خارجی تا دسامبر ۲۰۱۴ فقط با سوار شدن نظامیان در هواپیما تمام نمی‌شود. قرار است عملیات لجستیکی گسترده‌ای صورت بگیرد تا پس از ۱۳ سال اقامت مشکل‌ساز تجهیزات به خارج از افغانستان منتقل شوند.تجهیزات نیروهای خارجی از طریق زمین، دریا و هوا یا ترکیبی از آنها منتقل خواهد شد. مسیر زمینی پاکستان به‌خاطر این اسباب‌کشی بزرگ برای آمریکایی‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

انتخابات در میان بیم و امید

روند خروج نیروهای خارجی از افغانستان در حالی ادامه دارد که خشونت‌های انتخاباتی در افغانستان به‌صورت جدی یک روز پیش از آغاز رسمی رقابت‌های انتخاباتی کلید خورد. 2نفر از اعضای ستاد انتخاباتی عبدالله‌ عبدالله یکی از نامزدان مهم این انتخابات در شهر هرات هدف تیراندازی قرار گرفته و کشته شدند. مردم افغانستان به‌شدت با شروع رقابت‌های انتخاباتی نگران امنیت خود هستند و تلاش می‌کنند تا کمتر در خیابان‌ها حاضر شده یا به سفر بروند. سخنگوی ستاد عبدالله عبدالله تأیید کرده که دکتر همدرد که قرار بود رئیس ستاد هرات باشد به همراه یکی دیگر از اعضای این تیم توسط افراد ناشناس به قتل رسیده‌اند.

درحالی‌که حامد کرزی، رئیس‌جمهور افغانستان امضای توافقنامه امنیتی با آمریکا را به بعد از انتخابات و آمدن رئیس‌جمهور جدید موکول کرده مسئله امنیت و خشونت‌های انتخاباتی به یک بحران تمام‌عیار در این کشور تبدیل شده است. وزارت کشور افغانستان با نگرانی از وضع امنیتی به هر یک از نامزدهای انتخابات ۳۵‌محافظ و ۳ خودروی زرهی داده است تا جان ۱۱ نامزد انتخابات و معاونان آنها حفاظت شود.

براساس قوانین انتخابات تبلیغات و مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری از روز گذشته آغاز شده و تا 2ماه دیگر و ۴۸ ساعت قبل از روز رای‌گیری ادامه دارد. حامد کرزی نمی‌توانست برای سومین دوره متوالی نامزد انتخابات شود و به همین‌خاطر انتخابات ۱۶ فروردین سال آینده از حساسیت ویژه‌ای در میان خروج نظامیان خارجی برخوردار شده است. عبدالله عبدالله مهم‌ترین نامزد در مقابل جبهه کرزی به‌حساب می‌آید. گفته می‌شود اشرف غنی احمدزی، وزیر دارایی سابق افغانستان حمایت کرزی را پشت خود دارد.

هر چند قیومی، برادر حامد کرزی هم در انتخابات شرکت کرده اما نظرسنجی‌های اولیه نشان می‌دهد که اشرف غنی احمد زی که مجله فارین پالسی در سال ۲۰۱۰ او را در فهرست ۱۰۰ متفکر برگزیده خود قرار داد فعلاً در مقابل عبدالله عبدالله پیشتاز است. در این میان اما از زلمی رسول هم به‌عنوان یکی از برگ‌های کرزی در انتخابات یاد می‌شود. هر کسی در افغانستان به قدرت برسد بدون شک دوران سختی را در پیش دارد؛ دوره‌ای که همه نگاه‌ها با خروج نظامیان خارجی به رئیس‌جمهور جدید برای امنیت و آرامش در سال سرنوشت‌ساز دوخته شده است.

کد خبر 248292
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز