دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: درحالی‌که مذاکرات ژنو ۲ با همه جنجال‌های تبلیغاتی آن برای حل و فصل بحران سوریه بدون نتیجه خاصی به پایان رسید حالا مقام‌های اطلاعاتی آمریکا به‌شدت نگران خطر گروه‌های افراطی و وابسته به القاعده هستند که اکنون سوریه به جولانگاه آنها تبدیل شده‌است.

جیمز کلپر، رئیس سازمان اطلاعات ملی آمریکا که هدایت ۱۶ سازمان تجسسی و اطلاعاتی آمریکا را بر عهده دارد در گزارشی اعلام کرده که خشونت‌ها و خطر حملات تروریستی در خاورمیانه در سال ۲۰۱۴ افزایش پیدا خواهد کرد. در گزارش سالانه «ارزیابی سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا از تهدیدهای جهانی» تأکید شده است که جنگ داخلی در سوریه «فرصت و فضای مناسبی برای گروه‌های افراطی به‌وجود آورده» تا با گسترش عملیاتشان همراه با بی‌ثبات‌کردن دولت‌های منطقه، خود را برای حمله به منافع کشورهای غربی آماده کنند. بیشتر از هر چیز اما به‌نظر می‌رسد که واشنگتن اکنون نگران در خطر بودن امنیت رژیم صهیونیستی از سوی گروه‌های وابسته به القاعده است.

در این گزارش تأکید شده که تهدیدهای تروریستی در خاورمیانه از وضعیت بد به وخیم رسیده است؛ مسئله‌ای که عامل اصلی آن ناآرامی‌ها در سوریه به‌حساب می‌آید. در‌واقع اکنون در صحنه واقعی نبرد، گروه‌های افراطی و وابسته به القاعده رژیم اسرائیل را از جهت‌های مختلف محاصره کرده‌اند. هیچ وقت سابقه نداشته است که حوزه عملیات گروه‌های افراطی در مرزهای سرزمین‌های اشغالی به این حد گسترش پیدا کند.

با ناآرامی‌های سوریه پایگاه‌ها و مقرهای گروه‌های افراطی هر روز در شمال و جنوب سرزمین‌های اشغالی گسترش بیشتری پیدا می‌کند تا به قول برخی رؤیای اسامه بن لادن و ایمن الظواهری برای محاصره اسرائیل به واقعیت نزدیک‌تر شود. علاوه بر سوریه، اکنون در لبنان و مصر هم گروه‌های وابسته به القاعده حضور چشمگیری دارند و تنها اردن باقی‌مانده تا حلقه محاصره رژیم صهیونیستی کامل شود.

آمریکایی‌ها می‌دانند که برای گروه‌های افراطی و شبکه القاعده، رژیم صهیونیستی همیشه یک هدف مهم بوده است. در سال‌های گذشته حمله به سفارت‌‌های رژیم صهیونیستی در کشورهای دیگر توسط گروه‌های وابسته به القاعده صورت گرفته اما این گروه‌ها تاکنون در موقعیتی برای حمله مستقیم به سرزمین‌های اشغالی نبودند. با وجود حملات القاعده در کشورهایی مانند پاکستان، افغانستان، یمن و الجزایر حضور گروه‌های افراطی در منطقه کنونی کم‌رنگ بود. اکنون با ناآرامی‌ها در سوریه و سر برآوردن گروه‌هایی مانند حکومت اسلامی عراق و شام در کنار جبهه نصرت حلقه محاصره رژیم صهیونیستی تنگ‌ترشده و آمریکایی‌ها نگران حملات احتمالی به منافع این رژیم هستند.

سازمان‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی با نگرانی از این مسئله تخمین زده‌اند که این دو گروه حداقل ۴۰ هزار نیرو در اختیار دارند. علاوه بر لبنان و عراق و سوریه، در مصر واقع در جنوب سرزمین‌های اشغالی هم با وضعیت آشفته این کشور و برکناری محمد مرسی به‌وسیله نظامیان فعالیت گروه‌های وابسته به القاعده در حال گسترش است. خطرناک‌ترین گروه در این کشور حالا انصار بیت‌المقدس به‌حساب می‌آید که مسئولیت چند انفجار مهیب در این کشور را هم بر عهده گرفته است. مقام‌های رژیم صهیونیستی هم چندی پیش اعلام کرده‌اند که طرح حمله القاعده به چندین هدف در داخل سرزمین‌های اشغالی ازجمله سفارت آمریکا را خنثی کرده‌اند. مقام‌های رژیم صهیونیستی به خوبی حالا می‌دانند که با ناآرامی‌های سوریه هر لحظه امکان دارد هدف حملات گروه‌های افراطی قرار بگیرند تا آتش سوریه این بار در خرمن آنها باشد.

کد خبر 248275
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز