جمعه ۱ تیر ۱۳۸۶ - ۱۱:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: فیلم "همشهری کین" در آخرین نظرسنجی انستیتوی فیلم آمریکا (AFI) توانست باز هم مقام خود را به عنوان بزرگترین فیلم آمریکایی حفظ کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز منتقدان، مورخان و کارشناسان سینمایی برای دومین بار در این دهه در نظرخواهی انستیتوی فیلم آمریکا  "همشهری کین" را در راس فیلم‌های آمریکایی قراردادند.

این نتایج در برنامه مخصوص سه‌ساعته تلویزیون CBS  با نام "100 سال، 100 فیلم ، نسخه دهمین سالگرد" اعلام شد.

فیلم "پدرخوانده" که در نظرسنجی قبلی در مورد 100 فیلم بزرگ تاریخ سینما در یک دهه پیش در رده سوم قرار گرفته بود، با یک پله ارتقا به رده دوم رسید و جای فیلم "کازابلانکا" را گرفت. کازابلانکا به رده سوم نزول کرد.

در میان 10 فیلم اول می‌توان به "گاو خشمگین" در مقام چهارم اشاره کرد که نسبت به ده سال پیش 20 رده بالا  آمده است.

فیلم "آواز زیر باران"در مقام پنجم و "بربادرفته" در مقام ششم هستند و به دنبال آنها "لارنس عربستان"، "فهرست شیندلر"،" سرگیجه" و "جادوگر اوز" قرار می‌گیرند.

فیلم "سرگیجه"‌در نظرخواهی قبلی در مقام شصت و یکم قرار داشت، اکنون تا رده نهم بالا  آمده است.

خانم جین پیکر فرستنبرگ رئیس و مدیرکل AFI گسترش محبوبیت نسخه‌های DVD  فیلم‌ها را در علاقه فزاینده به فیلم‌های صامت و توجه دوباره به شاهکارهای نادیده‌گرفته‌شده‌ای مانند "جویندگان" جان فورد – که از رده 96 فهرست قبلی به رده 12 فهرست امسال رسیده است - دخیل دانست.

برای اولین بار شاهکار صامت دی دبلیو گریفیث، فیلم "تعصب" در وارد فهرست صد فیلم برتر شده است که فیلم صامت باستر کیتون، "ژنرال" هم در آن حضور دارد. فیلم "روشنایی‌های شهر" چاپلین هم از رده 76 به رده 11 صعود کرده است.

در مقابل فیلم سال 1915 گریفیث "تولد یک ملت" علیرغم ابداعات تکنیکی‌اش در زمان خود، به خاطر مضامین نژادپرستانه‌اش به کلی از فهرست خارج شده است.

کد خبر 24815

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز