یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: انتخابات عمومی پارلمانی تایلند از صبح روز یکشنبه به وقت محلی در حالی آغاز شد که براثر اعتراض مخالفان دولت بیش از ۱۰درصد از مراکز رای گیری در سراسر این کشور بسته ماندند.

یینگلوک شیناواترا نخست وزیر تایلند که 18 آذر ماه بدنبال افزایش تنش‌های سیاسی این کشور مجلس نمایندگان را منحل کرد نیز امروز در میان تدابیر شدید امنیتی در مدرسه‌ای رای خود را به صندوق انداخت.

وی از همه واجدین شرایط خواسته است تحریم انتخابات توسط مخالفان و حزب دمکرات را نادیده گرفته و در انتخابات مشارکت کنند.

مردم 77 استان تایلند قرار بود در 93 هزار و 535 حوزه انتخابی حاضر شوند تا سرنوشت ناآرام این کشور را رقم بزنند، اما مقامات انتخاباتی تایلند اعلام کردند 10 درصد از مراکز رای گیری بسته مانده‌اند.

48 میلیون و 700 هزار نفر از جمعیت 66 میلیونی تایلند واجد شرایط رای دادن هستند و باید سرنوشت 375 کرسی از 500 کرسی پارلمان را تعیین کنند اما براساس اطلاعات منتشرشده رای گیری برای 42 حوزه در جنوب تایلند انجام نمی‌شود.

بر اساس قوانین تایلند 375 عضو مجلس نمایندگان به طور مستقیم به وسیله رای دهندگان انتخاب می‌شوند و 125 کرسی باقی مانده براساس تعداد کل آرای کسب شده به وسیله احزاب در میان آن‌ها تقسیم می‌شود.

در انتخابات دوره قبل در سال 2011 میلادی با 75 درصد مشارکت مردم، حزب حاکم فئوتای 265 کرسی مجلس نمایندگان را به خود اختصاص داد و نمایندگان حزب دمکرات توانستند بر 159 کرسی این مجلس تکیه بزنند. 76 کرسی دیگر مجلس نیز بین دیگر احزاب تقسیم شد که با این دو حزب ائتلاف می‌کردند.

در حوزه‌های رای تایلند در انتخابات دوره قبل بیش از 27 میلیون و 537 هزار رای معتبر برای 375 کرسی مجلس به صندوق‌ها ریخته شد و برای انتخابات امسال اعلام شده است بیش از 48 میلیون و 700 هزار نفر واجد شرایط شرکت در انتخابات هستند.

به گزارش روز یکشنبه رسانه های محلی تایلند ˈ پوچونگ نوتراوونگ ˈ دبیر کل کمیسیون انتخابات تایلند اعلام کرده است شعبه‌های اخذ رای باز شده است اما معترضان به برگزاری انتخابات مانع رای گیری مردم در 12 استان جنوبی و حداقل در سه منطقه از بانکوک پایتخت تایلند شده‌اند.

تنش‌ها در پایتخت تایلند روز گذشته هنگام توزیع تعرفه‌های رای بالا گرفت و مخالفان با تجمع در مراکز پست مانع توزیع این تعرفه‌ها می شدند.

حضور موافقان دولت و برگزاری انتخابات نیز باعث شد یک روز مانده به انتخابات سراسری تایلند، خشونت‌ها در پایتخت و برخی شهرهای دیگر بالا بگیرد. درگیری‌های روز گذشته در بانکوک حداقل هفت مجروح داشت که یک عکاس خارجی نیز بر اثر شلیک گلوله زخمی شد.

انتخابات تایلند هم اکنون تحت تدابیر امنیتی گسترده برگزار می‌شود و پلیس برای برقراری امنیت انتخابات و شهرها از 250 هزار نیرو استفاده کرده است.

حدود یک هزار و 450 واحد اقدام سریع نیز در ایستگاه‌های پلیس تایلند در آماده باش کامل به سر می‌برند، اما با توجه به تنش‌های روز گذشته تاکنون وارد عمل نشده‌اند.

کد خبر 248033
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز