یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: درمان دارویی در موارد اضطراب و افسردگی شدید حتماً باید قدم اول باشد و در صورتی که اضطراب و افسردگی به صورت متوسط و خفیف باشد، درمان‌های غیر دارویی مۆثر می‌باشد.

food

در شرایط زندگی امروز که بیشتر جنبه‌ی صنعتی دارد اضطراب و افسردگی در جامعه زیاد بوده و در سنین قبل از یائسگی در زنان دو برابر مردان می‌باشد. این دو بیماری در بسیاری از موارد با هم دیده می‌شود که در صورت داشتن یکی از آن‌ها باید تفکیک و درمان توسط روان‌پزشک صورت گیرد.

در هر حال درمان‌های کمکی از جمله ورزش، مذهب درمانی، شناخت درمانی، رفتاردرمانی و گیاه‌درمانی و استفاده از غذاها به عنوان درمان کمکی و مکمل مورد قبول است و برای نتیجه‌گیری از آن مدت زمان طولانی لازم است تا از این درمان‌ها استفاده شود؛ بنابراین اگر بیماری بر اثر اضطراب یا افسردگی یا بی‌قراری خطر افکار خودکشی داشته یا بیماری بسیار شدید داشته باشد، نمی‌تواند درمان‌های غیر دارویی به صورت اورژانسی به عنوان خط اول مۆثر باشد.

علائم اضطراب

1- دل‌شوره 2- خستگی 3- شک در نماز و شستشو 4- تکرار یک عمل 5- سردرد 6- عصبانیت و پرخاشگری 7- افزایش ضربان قلب 8- تب‌خال دهانی 9- تکرر ادرار 10- تعریق 11- لرزش دست‌ها 12- سردی اندام‌ها 13- خشکی دهان 14- بی‌قراری 15- فراموشی و حواس‌پرتی 16- بی‌حوصلگی در انجام فعالیت‌های روزمره 17- سوءظن به دیگران 18- درگیری با دیگران 19- کندن جوش صورت، جویدن ناخن و کندن موی سر (از علائم وسواس است که نوعی اضطراب می‌باشد).

علائم افسردگی

1) کاهش شدید انرژی و توان انجام کارها و در مواردی خشم و حساسیت 2) از دست دادن علاقه؛ بی‌حوصلگی و ناتوانی از لذت بردن 3) بی‌خوابی یا خواب سبک، در مواردی پرخوابی و خواب زیاد یا کابوس و مشکلات ناشی از آن 4) گوشه‌گیری و احساس پوچی 5) بی‌اشتهایی یا پرخوری و مسائل ناشی از آن 6) تغییر مشخص در وضعیت ظاهری فرد از نظر عدم توجه به وضعیت لباس و... 7) از دست دادن میل جنسی و ناتوانی جنسی به ویژه در مردان 8) مشکل در تصمیم‌گیری و تمرکز و افکار پراکنده در ذهن و مشکلات در حافظه و حتی فراموش کردن سخنانی که می‌خواهد بگوید. 9) یک‌باره به گریه افتادن بدون توضیح مشخص 10) احساس گناه شدید به خاطر وقایع بی‌اهمیت یا خیالی 11) احساس ناتوانی در انجام امور و احساس اینکه نمی‌تواند مۆثر باشد و ناامید از آینده 12) تحریک‌پذیری؛ بی‌قراری و اندیشیدن در مورد خودکشی 13) دردهای مختلف، بدون شواهدی از بیماری جسمی 14) مستعد شدن فرد برای گرایش به سیگار و مواد مخدر 15) تصورات واهی و غیر واقعی (در مراحل خطرناک بیماری)

غذاهایی که برای اضطراب مفید است

تمام دانه‌ها به ویژه برنج قهوه‌ای، غلات، گندم، جو، ارزن، زردآلو، مارچوبه، انبه، موز، گل کلم، میوه‌های خشک، انجیر، ماهی (به ویژه ماهی قزل‌آلا)، سیر، سبزیجات برگ‌دار سبز، غذاهای کم نمک، محصولات سبوس‌دار، تمام حبوبات، ماست

غذاهایی که در بیماری اضطراب باید اجتناب کرد

قهوه، چای پررنگ، نوشابه، شکلات، شیرینی‌جات (به‌خصوص شیرینی نوع تر)، بستنی، بیسکویت، پفک، کیک (در شیرینی‌جات، بیسکویت و انواع کمپوت‌ها و آب‌میوه‌های صنعتی مواد نگه‌دارنده استفاده می‌شود که در بدن موجب نوعی سرطان لنفاوی می‌گردد.

ضمناً شیرینی‌جات به علت افزایش قندخون سریع، خستگی را برطرف می‌کنند و مجدداً بعد از یک ساعت با کاهش قندخون گرسنگی و ضعف برگشت پیدا می‌کند و این روند باعث نامتعادل شدن قندخون و انسولین شده و در نهایت موجب بروز دیابت نوع دوم می‌شود.)، ادویه‌جات، شکر، غذاهای اسیدی مانند گوجه‌فرنگی، بادمجان و فلفل که به طحال آسیب می‌رسانند. پیتزا، غذاهای حاضری و انواع ساندویچ‌ها.

غذاهایی که برای افسردگی مفید است

1- گوشت بوقلمون: سطح سروتین مغز را بالا می‌برد. 2- آرد جو دوسر و پوره جو 3- ویتامین‌های B12, B6, B1

4- ریحان 5- ساردین (حاوی امگا 3) 6- کاهو (حاوی ماده آرام‌بخش lactucarium که در شیره سفیدرنگ آن وجود دارد و عمدتاً از ساقه آن تراوش می‌شود. برای افرادی که بیش از حد پرخاشگرند و مبتلا به بی‌خوابی هستند مفید است). 7- مرکبات 8- چغندر قند 9- دانه‌های کنجد (حاوی مواد برای بهبود عملکرد حافظه، مواد مغذی، حاوی اسیدهای چرب امگا 6) 10- نان سبوس‌دار (برای زنان در دوره قبل از قاعدگی مفید است و حاوی ویتامین‌های گروه B می‌باشد.) 11- دم‌کرده بابونه (برای بی‌خوابی و رفع خستگی مفید است) 12- دانه‌های آفتابگردان (اسیدهای چرب امگا 6 بدن را تأمین می‌کند و باعث افزایش حافظه می‌شود و کمبود آن باعث آلزایمر می‌شود). 13- توت 14- سبزی‌های برگ سبز حاوی آنتی‌اکسیدان طبیعی است و برای درمان افزایش فشارخون مفید است 15- مغز گردو 16- انبه 17- دانه گندم 18- آجیل 19- سبزی‌ها (برای جلوگیری از آلزایمر مفید است). 20- ریواس

منبع: دنیای تغذیه

کد خبر 248001
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز