گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: توزیع نخستین سبد کالایی در حالی از امروز آغاز می‌شود که اختلال در سامانه اطلاع‌رسانی و کاهش شدید خانوارهای مشمول این سبد موجب نارضایتی مردم شده است.

میزان حقوق کمتر از 500هزار تومان در حالی مبنای تخصیص سبد کالایی به مستمری بگیران و کارگران مشمول قانون کار و تأمین اجتماعی قرار گرفته که به اعتقاد فعالان صنفی این امر به‌معنای حذف این دو گروه از دایره مشمولان این سبد خواهد بود. با ولی‌الله صالحی نماینده کارگران در شورای‌عالی کار گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • نتایج رایزنی‌ها فعالان کارگری برای افزایش مشمولان سبد کالایی چه بوده است؟

براساس نشست‌هایی که 2هفته پیش با مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشتیم مقرر شده بود تا سبد کالایی به کلیه کارگران سرپرست خانوار دارای دفترچه بیمه تأمین اجتماعی پرداخت شود. همچنین مقرر شد تا برای برخی کارگران مانند کارگران فصلی که فاقد دفترچه تأمین اجتماعی هستند سامانه‌ای ایجاد شود تا پس از ثبت نام این افراد و بررسی‌های لازم این افراد از سبد کالایی بی‌نصیب نمانند. حتی در مورد بازنشستگان نیز مقرر شده تا همه افراد بازنشسته سرپرست خانوار از این سبد برخوردار شوند اما متأسفانه اخیرا وزارت صنعت حقوق کمتر از 500هزار تومان را مبنای تخصیص این سبد قرار داده است.

  • با قرار گرفتن حقوق کمتر از 500هزار تومان به‌عنوان مبنای تخصیص سبد چه تعداد از مشمولان کارگری این سبد را دریافت خواهند کرد؟

با این معیار سنجش حتی بخشی از کارگران حداقل بگیر که عائله مند هستند نیز از این سبد محروم خواهند شد. در شرایطی که حداقل حقوق 487هزار تومان اعلام شده است با افزودن حق عائله مندی، خواربار، مسکن و... به این حداقل حقوق هیچ کارگر حداقل بگیر کمتر از 500هزار تومان نخواهد بود و در واقع با این مصوبه تنها کارگران حداقل بگیر مجرد از سبد کالایی برخوردار خواهند شد.

  • رویکرد مسئولان کارگری به این شیوه تخصیص سبد کالا چیست؟

با پیگیری‌هایی که انجام داده‌ایم این موضوع هنوز قطعی نشده و به گفته مسئولان احتمال تغییر در فهرست مشمولان کارگری سبد وجود دارد. اگر حقوق کمتر از 500هزار تومانی مبنای تخصیص سبد کالایی قرار گیرد حتی قشر وسیعی از حداقل‌بگیران جامعه کارگری نیز از فهرست مشمولان سبد حذف خواهند شد و تنها بخش ناچیزی از کارگران حداقل بگیرمانند کارگران تحت پوشش نهادهای حمایتی بهزیستی و کمیته امداد امام‌خمینی(ره) مشمول این سبد خواهند شد. اکنون این موضوع مورد پیگیری اقشار وسیعی از جامعه کارگری قرار دارد و تشکل‌های صنفی نیز این موضوع را پیگیری خواهند کرد.

کد خبر 247968
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز