گروه بین‌الملل: کنفرانس امنیتی مونیخ روز گذشته به صحنه جنگ آمریکا و اتحادیه اروپا در مقابل روسیه بر سر اوکراین تبدیل شد.

 هر چند در روزهای گذشته حرف و حدیث‌ها درباره تلاش روسیه و غرب برای حفظ اوکراین در مدار خود زیاد بود اما شاید برای نخستین بار این مسئله به صریح‌ترین وجه در کنفرانسی که محورش امنیت جهان است به چشم خورد. هرمان ون رمپوی، رئیس شورای اتحادیه اروپا در نشست مونیخ اعلام کرد که «آینده اوکراین با اتحادیه اروپاست» و جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا بر حمایت واشنگتن از آنچه «تلاش مردم اوکراین برای دمکراسی» خواند تأکید کرد. از سوی دیگر سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مقابل این حملات ایستاد و آن‌هایی که از اعتراض‌های خشونت‌آمیز اوکراین حمایت می‌کنند را به داشتن «معیارهای دوگانه» متهم کرد. در کنفرانس امنیتی مونیخ ۲۰ رئیس‌ دولت، ۵۰ وزیر خارجه و وزیر دفاع و بیش از ۹۰ هیأت از کشورهای مختلف جهان حضور دارند.

از‌ماه نوامبر که ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهور اوکراین پس از مدت‌ها مذاکره اعلام کرد حاضر به فدا‌کردن روسیه در مقابل امضای توافقنامه تجارت آزاد با اروپا نیست این کشور درگیر ناآرامی‌های گسترده و بحرانی تمام‌عیار شد. در سخنرانی افتتاحیه نشست مونیخ اما رئیس شورای اروپا اعلام کرد که پیشنهاد اتحادیه اروپا همچنان برای اوکراین پابرجاست. او با اعلام اینکه زمان به نفع اروپا پیش می‌رود گفت: آینده اوکراین در همراهی با اتحادیه اروپاست. وزیر امور خارجه آمریکا هم اعتراض‌ها و ناآرامی‌های اوکراین را تلاش برای دمکراسی خواند و اعلام کرد که واشنگتن همراه با اروپا در کنار مردم اوکراین می‌ایستد. وزیر امور خارجه روسیه در مقابل، اروپا و آمریکا را به حمایت از خشونت در اوکراین متهم کرد. لاوروف با اشاره به تحریک شدن معترضان به خشونت از سوی غرب گفت: مسکو درک نمی‌کند که چرا سیاستمداران برجسته اروپایی نمی‌خواهند تصرف ساختمان‌های دولتی در اوکراین و حمله به افسران پلیس را محکوم کنند.

او گفت: اگر دولت روسیه آشکارا از شورش‌های خیابانی در لندن، پاریس یا هامبورگ حمایت می‌کرد و وزرای خودش را برای تشویق معترضان به این خیابان‌ها می‌فرستاد، آنها چه می‌کردند. این در حالی است که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با چند نفر از رهبران مخالفان دولت اوکراین ازجمله ویتالی کلیچکو، قهرمان بوکس سابق و روسلانا لیدیچکو یک خواننده پاپ دیدار کرد. دیمیتری روگوزین، معاون نخست‌وزیر روسیه با انتقاد شدید، این دیدار را یک سیرک توصیف کرد. کاخ سفیدتأیید کرده است که دولت این کشور در حال مذاکره با کنگره درباره تحریم‌های احتمالی اوکراین است.

نظامیان اوکراین به تازگی با انتشار بیانیه‌ای از رئیس‌جمهور این کشور خواسته‌اند تا برای حل بحران سیاسی و بازگشت کشور به شرایط عادی تلاش کند. استعفای نخست‌وزیر اوکراین و حتی تصویب قانون عفو معترضان باعث پایان ناآرامی‌ها در اوکراین نشد و مخالفان همچنان خواستار استعفای رئیس‌جمهور و برگزاری انتخابات زودهنگام هستند. در پنجاهمین کنفرانس امنیتی مونیخ که تا فردا ادامه دارد علاوه بر مسئله اوکراین، جنگ داخلی سوریه و صلح خاورمیانه از مهم‌ترین محورهای بحث است.

وزیر امور خارجه روسیه روز گذشته با بیان اینکه مسکو به تنهایی قادر به حل و فصل بحران سوریه نیست، تأکید کرد که باید روی دوطرف درگیری‌ها در این کشور اعمال فشار صورت بگیرد. وی با اعلام حمایت مسکو از مذاکراتی که در ژنو میان دولت و مخالفان سوری آغاز شده است، تأکید کرد: باید به سوری‌ها کمک شود تا خودشان آینده کشورشان را تعیین کنند.

کد خبر 247957
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز