همشهری آنلاین: کاوس صادقلو دبیر گروه عکس بیستمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی، به تشریح ملاک‌ها و معیارهای داوری در گروه «عکس» پرداخت.

به گزارش پایگاه رسمی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد، کاوس صادقلو با اشاره به اینکه علاوه بر مسائل و معیارهای علمی،‌ نوعی سلیقه حرفه‌ای نیز در انتخاب آثار دخیل است، گفت: منظورم از انتخاب سلیقه‌ای آثار نگاه داوران با سابقه این گروه است که به حکم تجربه و سال‌ها مطالعه و کسب مهارت در عرصه عکاسی خبری،‌ دانش حرفه‌ای کسب کرده‌اند که معمولاً در انتخاب اثر نهایی،‌ نگاه هنرمندانه، عالمانه و حرفه‌ای خود را مد نظر خواهند داشت.

وی در خصوص ملاک‌ها و معیارهای داوری در گروه «عکس»، با اشاره به اینکه انتخاب یک عکس شامل استانداردها و معیارهایی است که داوری آثار بر اساس آن‌‌ها صورت می‌گیرد، افزود: رعایت کادربندی در عکاسی،‌ قرار گرفتن عناصر به طور اصولی در عکس و رعایت زیبایی‌شناسی از معیارهای ثابتی هستند که برای انتخاب عکس برتر در هر جشنواره‌ای در نظر گرفته می‌شوند اما در جشنواره مطبوعات وی‍ژگی خبر لحظه‌ای و رسانه‌ای بودن عکس نیز نقش مهمی در انتخاب آن دارد.

صادقلو در ادامه به تأثیر جشنواره در بهبود وضعیت مطبوعات پرداخت و گفت:‌ معرفی بهترین‌های جشنواره حتماً به بهبود وضعیت هر بخشی در امر اطلاع‌رسانی و مطبوعاتی کمک می‌کند؛ در نتیجه تأثیرگذاری و کیفیت آثار بالا رفته و با جذب مخاطب بیشتر، شمارگان یک نشریه یا بازدیدکنندگان سایت‌‌ها نیز افزایش می‌یابد.

صادقلو در تشریح وضعیت کنونی عکاسی در ایران اظهار داشت:‌ با آمدن تکنولوژی جدید و عکاسی آسان، بسیاری افراد جذب حرفه عکاسی شده‌اند. این باعث شده که توجه به بحث اصولی و حرفه‌ای عکاسی کمتر شده است.

دبیر گروه «عکس» افزود: در قدیم لازم بود که یک عکاس، آگاهی بسیاری داشته باشد که یک عکس خوب بگیرد، ‌اما امروز اگر فردی یک دوربین دیجیتال داشته باشد،‌ ظرف 3 یا 4 ماه با آزمون و خطا می‌تواند عکس‌های قابل توجهی به نمایش بگذارد و این امکان را دارد که با تکرار عکاسی از زوایای مختلف به کادر مطلوب دست‌ یابد.

صادقلو در تببین ابعاد مثبت فناوری‌های نوین در عکاسی اظهار داشت: در گذشته، یک عکاس برای به دست آوردن زوایای مناسب در عکاسی،‌ لازم بود کتاب‌‌های بسیاری در زمینه عکس ‌تهیه و با تماشای آنها سبک‌های مختلف را بیاموزد که این شامل هزینه‌های بسیار برای آنها بود اما امروزه سایت‌ها و خبرگزاری‌های مهم با داشتن عکس‌های فراوان امکان بروز رسانی عکاسان را بیشتر کرده است و همین کمک بزرگی برای آشنایی آنها است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه فناوری‌های نوین، علاوه بر پیامدهای مثبت، تبعات منفی نیز به همراه داشته است، گفت: با آمدن خبرگزاری‌‌ها و تکثیر پایگاه‌های اطلاع‌رسانی اینترنتی، بسیاری از روزنامه‌‌ها دیگر نیازی به داشتن سرویس عکس نمی‌بینند.

دبیر گروه «عکس» گفت:‌ در شرایطی که روزنامه‌های نام‌‌آشنا و بزرگ دنیا به سمت ایجاد سرویس‌‌های تخصصی عکس - مثل ویراستاری عکس و ... - می‌روند؛‌ در ایران، برخی مطبوعات سعی می‌کنند سرویس عکس را حذف کرده و به عکس‌های خبگزاری‌ها و پایگاه‌‌های اطلاع‌رسانی بسنده کنند.

وی در پایان تصریح کرد: حذف سرویس عکس از برخی روزنامه‌ها موجب حذف بخشی از رقابت رسانه‌ای در جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌ها شده و در نتیجه کیفیت عکاسی خبری را تحت‌الشعاع قرار داده است.

کد خبر 247942
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز