پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۶ - ۰۸:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: آمریکا می‌خواهد تلاش‌ها برای ایجاد صلح میان رژیم صهیونیستی و فلسطینیان را بر عهده تونی بلر بگذارد.

 به نوشته روزنامه‌های آمریکایی، نخست‌وزیر انگلیس که روزهای پایانی کاری‌اش را سپری می‌کند، قرار است فرستاده ویژه جدید کمیته چهارجانبه خاورمیانه شود.

اشپیگل آنلاین در گزارشی از واشنگتن و بیت‌المقدس گزارش داد، بلر احتمالا با مقامات فلسطینی برای ایجاد نهادها و کشور مستقل خود همکاری خواهد کرد.

جورج بوش، رییس جمهور آمریکا با نخست‌وزیر انگلیس درباره این ایده صحبت کرده و روز سه‌شنبه نیز آن را با ایهود اولمرت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در میان گذاشته است. رژیم صهیونیستی واکنش بسیار مثبتی به این پیشنهاد نشان داده است.

روزنامه «واشنگتن پست» نیز به نقل از مقامات دولت آمریکا خبر داد تیم بوش پس از مذاکرات چند ماهه زمینه لازم را فراهم آورده است تا بلر فرستاده ویژه کمیته چهارجانبه شود.

 بلر روز 27 ژوئن (چهارم تیرماه) از سمت نخست‌وزیر انگلیس کناره‌گیری می‌کند.
دولت آمریکا روز گذشته تصریح کرد که قصد دارد فرد جدیدی به سمت فرستاده ویژه منصوب شود، اما درباره گمانه‌زنی‌ها در خصوص این که بلر این فرد خواهد بود، چیزی نگفت. کمیته چهارجانبه خاورمیانه شامل آمریکا، روسیه، سازمان ملل و اتحادیه اروپاست.

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در همین حال اعلام کرد که ظرف هفته آینده در منطقه ساحلی شرم‌الشیخ مصر دیداری میان اولمرت و محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین برگزار می‌شود. میزبان حسنی مبارک، رییس جمهور مصر است. همچنین قرار است ملک عبدالله، شاه اردن نیز در این نشست حضور یابد. تاریخ دقیق برگزاری این نشست هنوز اعلام نشده است.

این روزنامه به نقل از منابع ارشدسیاسی در بیت‌المقدس نوشت، در اجلاس شبه جزیره سینا قرار است موضع عباس پس از آن که نوار غزه به دست حماس افتاده است، تقویت شود. اولمرت در ملاقات با بوش به این توافق رسید که حماس از عباس ضروری است.


همچنین به نوشته «اورشلیم پست» شب گذشته رژیم صهیونیستی حدود 100 پناهنده فلسطینی را از نقطه ایست بازرسی ارز (Eres) به مرز نوار غزه با مصر برده است.

 30 تن از آنها زن هستند. 32 نفر از آنها اجازه بازگشت به سرزمین‌های اشغالی را ندارند، زیرا متهم به مشارکت در حمله به رژیم صهیونیستی هستند. این عملیات شبانه در توافق با مصر انجام شده است.

کد خبر 24794

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز