همشهری آنلاین: امید علی مسعودی دبیر گروه سرمقاله ملاک‌های ارزیابی آثار در گروه سرمقاله جشنواره بیستم مطبوعات را تشریح کرد.

امید علی مسعودی

به گزارش ستاد اطلاع رسانی بیستمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع رسانی، امیدعلی مسعودی، دبیر گروه سرمقاله، با ابراز خوشحالی از استقبال خبرنگاران در بیستمین جشنواره مطبوعات گفت: " شاید دلیل اصلی این استقبال خوب واگذاری امور به تشکل های مردم نهاد باشد. البته دلیل دوم آن الکترونی شدن چرخه سنگین و زمان بر داوری است که برخلاف سال‌های گذشته درتسریع داوری و دقت داوران بسیار مثمرثمر بوده است."

وی در ادامه به تشریح ضرورت برگزاری جشنواره مطبوعات در ابعاد مختلف پرداخت و گفت: به نظر من بعد اول آن ارزیابی مهارت‌های خبرنگاران به عنوان عناصر مهم و اصلی مطبوعات کشور است. خبرنگاران، عکاسان، نویسندگان و همه اعضای تحریریه مطبوعات می‌توانند جشنواره را به مثابه آینه‌ای دربرابر خود تصور کنند و نتیجه ارزیابی داوران را به وضوح ببینند.

وی در ادامه، بعد دوم را تشویق برندگان بمنظور پیشرفت بیشتر آن‌ها در عرصه رسانه‌ها عنوان کرد و افزود: "بعد سوم راهبری مطبوعات به سمت معیارهای گزینش آثار در جشنواره است. "

عضو هیئت علمی دانشگاه، در بیان بعد چهارم ضرورت‌های برگزاری جشنواره مطبوعات عنوان کرد: " بعد چهارم، یادآوری سالانه جشنواره است که به آن حالت آئینی می‌دهد و می‌تواند در برقراری ارتباط دائمی و ارتباطات آئینی اهالی مطبوعات به جای ارتباطات انتقالی یا دستورات از بالا به پایین، نقش مهمی داشته باشد"

دبیر گروه «سرمقاله»، در ادامه به تشریح ملاک‌های ارزیابی آثار در گروه سرمقاله پرداخت و اظهار داشت: "انتخاب موضوع مناسب، تیتر کوتاه و جذاب، پردازش منطقی متن، رعایت نگارش درست و منطقی پاراگراف ها، استدلال منطقی دربحث پیرامون موضوع، استنادات قوی و قابل قبول، ارجاعات مناسب و نتیجه گیری موثر و از همه مهمتر، نثر مقاله و رعایت دستور زبان فارسی، از ملاک‌های ارزیابی آثار در این گروه هستند که امیدوارم همه ما درنوشتن مقالات مطبوعاتی و علمی آن ها را رعایت کنیم."

مسعودی درباره علت روی آوردن مطبوعات به تولید سرمقاله گفت: "به دلیل دسترسی عموم مردم به اخبار از طریق رسانه‌های جدید، مطبوعات برای خارج نشدن از گود رقابت مجبورند به ارائه تحلیل وتفسیر حوادث بپردازند. این تحلیل و تفسیرها به همراه نقد و نظر درقالب مقاله قابل عرضه است. به همین دلیل از یک دهه گذشته تاکنون شاهد تحول مثبتی در مقاله نویسی مطبوعات ایران هستیم اما گام‌هایی که دراین راه برداشته شده است متاسفانه ضعیف و لرزان است."

دبیر گروه سرمقاله، در تشریح دلایل این گام ‌های ضعیف و لرزان گفت: "تا وقتی مقاله نویسی به شکل حرفه‌ای و آکادمیک رونق نیابد ما شاهد حضور زودگذر نویسندگانی هستیم که با جریانات سیاسی، آن هم درقالب غیر حزبی اش می آیند و می روند. خبرنگاران ما اغلب به دلیل علاقه شخصی و اندوخته‌های تجربی‌شان به عرصه مقاله نویسی گام می‌نهند و عمدتا تمایلی به آموزش های علمی و دانشگاهی ندارند."

وی در ادامه با اشاره به گروه داوری در بخش سرمقاله نیز گفت: "داوران گروه سر مقاله نویسی، اغلب خود از سرمقاله نویسان با تجربه مطبوعات کشورند. برخی تجربه سه دهه مقاله نویسی و تدریس در دانشگاه را دارند. سابقه آن‌ها باعث اعتماد ما به تک تک آنهاست و امیدوارم که نتیجه تجربه و دانش آن‌ها در انتخاب دقیق آثار برای همه ما درس آموز باشد."

مسعودی با اشاره به گزینش 3 مرحله داوری گروه برای تعیین آثار برتر، گفت: " هر یک ازاعضای گروه سهمیه مشخصی برای داوری دارندکه به نسبت مساوی به آن ها تعلق گرفته است. درمرحله اول داوری آثار از روش رتبه بندی استفاده می کنند و آثار را به ترتیب از رتبه اول تا پنجم دسته بندی می کنند. درمرحله دوم، دبیر گروه با توجه به رتبه بندی مرحله اول که به وسیله 2 داور به انجام می رسد، چنانچه آثاری حذف شده باشند، بازنگری خواهد کرد تا حقی از کسی ضایع نشود و شاید هم همان داوری مرحله اول را تائید کند و در مجموع، سه اثر برتر به اتفاق با رای اکثریت داوران از میان آثار دریافتی به داوران نهایی معرفی می‌شود."

کد خبر 247786
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز