دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۳
۰ نفر

گروه دانش و سلامت - فتانه انفرادی : تصور کنید نوزادی نارس با وزن۱.۵ کیلوگرم به دنیا آمده است و نیاز به عمل جراحی دارد.

از این نوزاد باید رگ هم گرفته شود. این کار از عهده هر کسی برنمی‌آید، این نمونه و نمونه‌های بی‌شمار دیگر بیانگر کار سخت و استرس‌زای حرفه پرستاری است که کم‌توجهی به مشکلات آن سال‌هاست که هم پرستاران را گله‌مند کرده و هم بیمارانی را که نیاز به رسیدگی بیشتر دارند.

پرستاری جزو مشاغل سخت و زیان‌آور شناخته شده است اما بنا به‌گفته کارشناسان، جامعه پرستاری با مشکلات بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کند. به همین دلیل، حل مشکلات جامعه پرستاری کشور همواره یکی از وعده‌های دولت‌های مختلف بوده است. در دولت یازدهم نیز وزیر بهداشت ماموریت‌هایی را برای معاونت پرستاری تعیین کرده است.

صدیقه سالمی، معاون فنی سازمان نظام پرستاری کشور در گفت‌وگو با همشهری مشکلات پرستاری را از جهات گوناگون مورد بررسی قرار داد. به‌گفته او درحالی‌که شرایط کاری پرستاران و امکانات موجود برای این قشر در کشور مطلوب و استاندارد نیست اما انتظارات از پرستاران زیاد و در حد استاندارد است.

سالمی گفت: در ایران تا سال گذشته، نسبت پرستار به تخت 0.5 تا 0.7 بوده است به‌عبارت دیگر، به ازای هر 100تخت بین 50 تا 70 پرستار وجود داشته است و این درحالی است که در برخی از کشورها مثل آمریکا، کانادا واسترالیا این نسبت به 6.7 می‌رسد (میانگین جهانی نسبت پرستار به تخت 3 است). البته در حال حاضر بیمارستان‌هایی در کشور وجود دارند که نسبت پرستار به تخت به 0.9 و حتی یک هم رسیده است اما این میزان در بیشتر بیمارستان‌ها همان نسبت 0.5 تا 0.7 است.

از طرف دیگر، در کشور 130هزار پرستار شاغل داریم و این در حالی است که بیش از 200هزار تخت وجود دارد. بنابراین، کمبود پرستار در کشور به‌شدت محسوس است و این مشکل قطعا نارضایتی مردم را به‌دنبال دارد. تصور کنید پرستاری که باید 4 تا 5 بیمار را تحت کنترل داشته باشد، 15بیمار داشته باشد که برخی از آنها هم بدحال باشند و نیاز داشته باشند که علائم حیاتی آنها به‌طور مکرر کنترل شود.

البته برای جبران کمبود پرستار راهکارهایی از سوی سازمان نظام پرستاری ارائه شده اما هنوز اجرایی نشده است. دبیر شورای‌عالی نظام پرستاری کشور معتقد است گرچه شغل پرستاری جزو مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب می‌شود اما حقوق و مزایای جامعه پرستاری به نسبت سختی کار آنها کم است و علاوه بر آن، کارانه‌ها هم اغلب با تأخیر پرداخت می‌شود. در برخی از شهرستان‌ها حدود 2سال است که کارانه پرستاران پرداخت نشده است.

سالمی از بحث اعتباربخشی هم گفت و اینکه این طرح گرچه در بسیاری از کشورها اجرا می‌شود و مزایای بسیاری دارد اما در ایران فشار ناشی از این طرح مشکلات پرستاران را مضاعف کرده است و این به‌دلیل آن است که این طرح پرستاران را بیش از گذشته درگیر کرده است. به سخن بهتر، در بحث اعتباربخشی 7برگه به پرونده بیماران اضافه شده است و این پرستاران هستند که همه موارد را باید بنویسند. قطعا در چنین شرایطی زمانی که پرستار باید به بیمار اختصاص دهد از دست می‌رود.
معاون فنی سازمان نظام پرستاری کشور گفت: براساس یک تحقیق، که نتایج آن در کنگره طب اطفال اعلام شد، در یکی از بیمارستان‌ها 1.5ساعت از وقت پرستاران در هر شیفت کاری صرف اعتباربخشی و پر کردن اوراق می‌شود و این درحالی است که در بحث اعتباربخشی همه باید مشارکت داشته باشند.

به‌گفته او آموزش‌های ارائه شده به دانشجویان رشته پرستاری در دانشگاه‌های کشور در حد استانداردهای جهانی است اما شرایط و استانداردهای کاری پرستاران در ایران مطابق با استانداردهای جهانی نیست و این دوگانگی نارضایتی مردم را به همراه می‌آورد. این مقام مسئول ایجاد تخصص‌های مختلف برای رشته پرستاری به‌ویژه در حوزه پرستاری اورژانس را ضروری دانست.
دکتر محمد میرزابیگی، رئیس‌کل سازمان نظام پرستاری هم در گفت‌وگو با همشهری اظهار داشت:

وزیر بهداشت برای معاونت پرستاری 8 ماموریت را ابلاغ کرده است و ما هم براساس این ماموریت‌ها، برنامه‌های عملیاتی و قابل اجرا را برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا براساس آن معاونت بتوانیم بحث مراقبت پرستاری را بیش از گذشته تقویت و ساماندهی کنیم. میرزابیگی معتقد است که باید در ابتدا مشکلات نظام پرستاری به‌درستی تعریف شود چرا که مشکلات پرستاری، مشکلات نظام سلامت و مردم است. به‌گفته او بر اثر نبود عرصه کار برای پرستاران بحث مراقبت و پرستاری آسیب جدی دیده است و به همین منظور معاونت پرستاری ایجاد شد، وی گفت: درصدد هستیم مشکلات موجود را به‌گونه‌ای برطرف کنیم که رضایت‌مندی مردم را به همراه داشته باشد. آیا در دولت یازدهم مشکلات نظام پرستاری حل خواهد شد؟

کد خبر 247425
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز