همشهری آنلاین: دبیران بخش‌های «میزگرد و مصاحبه» و «صفحه‌آرایی» بیستمین جشنواره‌ی مطبوعات و خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی به تشریح معیارهای بررسی آثار در این دو بخش پرداختند.

به گزارش ایسنا، فریدون صدیقی دبیر گروه تخصصی «میزگرد و مصاحبه» بیستمین جشنواره‌ی مطبوعات و خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی گفت: جشنواره‌ بیستم، سازمان‌یافته‌تر و نظام‌مندتر از گذشته برگزار می‌شود، ‌البته این به معنی بی‌قاعده بودن برگزاری جشنواره‌ در ادوار گذشته نیست.

وی درباره‌ نحوه‌ داوری آثار در گروه تخصصی «مصاحبه و میزگرد» اظهار کرد:‌ پیش از توزیع آثار در نشستی با اعضای گروه به مولفه‌های رسیدیم که در داوری آثار قطعاً مورد توجه قرار می‌گیرد. این‌که موضوع مصاحبه چقدر برای مخاطب فراگیر است،‌ زاویه‌ پرداخت به آن چقدر تازه است و با چه کیفیتی به موضوع پرداخته شده، برای گروه داوری اهمیت زیادی دارد.

صدیقی ادامه داد: در داوری آثار، طرح پرسش‌هایی که دغدغه‌ مخاطب است و به درون‌کاوی و رازکاوی موضوع مصاحبه می‌انجامد، همچنین شناخت مصاحبه‌کننده از موضوع،‌ شناخت او از مصاحبه‌شونده و میزان درک او از مخاطب و خواسته‌هایی که می‌تواند از مصاحبه داشته باشد، ‌همه جزو ملاک‌های اصلی داوری در این بخش هستند.

دبیر گروه مصاحبه و میزگرد بیان کرد: تیتر خوب، ‌آهنگین بودن، ‌ترتیب و توالی مناسب،‌ هم‌پوشانی و چالشی بودن پرسش‌ها، همه از نکات مهم یک مصاحبه محسوب می‌شوند.

وی درباره‌ داوری آثار محلی، بر لزوم توجه به دغدغه‌های استانی در طول مصاحبه تأکید کرد و با اشاره به اهمیت موضوعات بومی در آثار ارسالی از شهرستان‌ها، گفت:‌ در مصاحبه‌های منتشر شده در رسانه‌های محلی و منطقه‌ای، ملاک‌های داوری بر دغدغه‌های استانی تأکید دارند. بنابراین مصاحبه‌هایی که شامل پرسش‌های فرا گیرند و در آن‌ها فرقی نمی‌کند شخص مصاحبه‌شونده در تهران باشد یا شهرستان،‌ قطعاً نمی‌تواند نظر داوران را جلب کند.

صدیقی درباره‌ داوران گروه تخصصی «مصاحبه و میزگرد» اظهار کرد: همه‌ داوران این بخش را به‌خوبی می‌شناسم و همه از جمله روزنامه‌نگاران با سابقه، با تجربه و کارکشته هستند. بنابراین من به گروه داوری اطمینان کامل دارم.

وی با اشاره به نحوه‌ تقسیم و بررسی آثار در میان داوران، افزود: مقرر شد داوران همه‌ آثار را مطالعه و سپس هریک از داوران، سه گزینه‌ برتر خود را انتخاب و در نشست نهایی این گروه ارائه کنند. بنابراین در این جلسه، 12 اثر داریم که از میان آن‌ها، سه اثر برای ارجاع به داوران نهایی انتخاب می‌شود.

همچنین محمود مختاریان دبیر گروه «صفحه‌آرایی» بیستمین جشنواره‌ مطبوعات و خبرگزاری‌ها،- نشریات کشور را از نظر گرافیک و صفحه‌آرایی در سطح خوبی در میان نشریات منطقه‌ خاورمیانه ارزیابی کرد و گفت: رسانه‌ها، بویژه رسانه‌های مکتوب باید بتوانند افکار عمومی را مدیریت و با ایجاد «کالای اندیشه» تولید فکر کنند.

وی با بیان این‌که مطبوعات،‌ هم خواندنی هستند و هم دیدنی، تصریح کرد:‌ بخش دیدنی یک رسانه‌ مکتوب، وجه گرافیکی آن است و این‌که چطور رسانه‌ مکتوب یک معادله میان ارزش تصویری و نوشتاری را در کنار هم ارائه می‌کند. نباید فراموش کرد که تعادل رسانه با گرایش به بیان تصویری ایجاد می‌شود، یعنی در ارتباط بصری، یک صفحه‌آرایی حرفه‌ای کمک می‌کند تا مطالب بهتر دیده شوند و یقیناً ‌مطلبی که در چشم بنشیند مخاطب بیشتری پیدا می‌کند.

این مدرس دانشگاه، گرافیک را مدیومی برای بیان اندیشه گرافیست دانست و گفت: در رسانه‌های مکتوب ترکیبی از متن، عنوان و تصویر وجود دارد که موجب می‌شود پیام در کوتاه‌ترین زمان ممکن ارسال شود. از نظر من، در کار مطبوعاتی لازم است 80 درصد دیدنی و 20 درصد خواندنی باشیم و این در حالی است که بخش تصویری یک رسانه باید در خدمت بخش خواندنی آن باشد.

مختاریان با تأکید بر این‌که امروزه مطبوعات کشور فضایی شاد و جذاب ندارند، اظهار کرد: کسی که مسوولیت یک نشریه را برعهده دارد باید سواد بصری داشته باشد،‌ یعنی خوب ببیند و از قدرت بصری خوبی بهره ببرد.

دبیر گروه «صفحه‌آرایی» بیستمین جشنواره‌ مطبوعات ادامه داد: آنچه کار گرافیک در مطبوعات را مهم می‌کند، کاهش مدت زمان وقوع رویداد و اطلاع‌رسانی، به واسطه‌ فناوری‌های جدید است که رسانه‌های مکتوب در این مورد، مغلوب رسانه‌های جدید شده‌اند. بنابراین رسانه‌های مکتوب برای ماندن در میدان رقابت باید از حیث جذابیت بصری خود را تقویت کنند.

وی درباره‌ داوران گروه «صفحه‌آرایی» بیان کرد: همه‌ داورانی که در این دوره، امر داوری آثار را برعهده دارند از با تجربه‌ها و فعالان حوزه‌ گرافیک و صفحه‌آرایی‌اند و از تخصص لازم برای داوری آثار بهره‌مندند. بنابراین تصور می‌کنم در جشنواره بیستم داوری متفاوتی پیش رو داشته باشیم و شرکت‌کنندگان با طیب خاطر در جشنواره شرکت کنند.

کد خبر 247409
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز