همشهری آنلاین: معاون محیط زیست و تنوع زیستی سازمان حفاظت از محیط زیست با اعلام خبر دستگیری دو نفر به جرم شلیک به پلنگ تنکابن از دستگیری دو متهم به قتل گوزن زرد پارک پردیسان تهران خبر داد.

متهم بازداشت

احمد علی کیخا در گفت وگو با ایرنا افزود: دو نفر متخلف که به پلنگی در تنکابن شلیک کردند و موجب فلج شدن آن حیوان شدند، دستگیر و روانه زندان شدند.

وی اظهار داشت: باید ابزارهای مقابله با متخلفان در حیات وحش را قوی‌تر کنیم تا توان بازدارندگی آنها افزایش یابد. به عنوان مثال جریمه های کنونی به عنوان ابزار بازدارنده در آن حد قوی نیست که به هدفش برسد بنابراین باید میزان مجازات این گونه افراد افزایش یابد.

پلنگی که در تنکابن به علت تیراندازی دچار ضایعه نخاعی شده بود روز دوشنبه 22 دی ماه جاری به روش مرگ آسان و با تزریق داروی بیهوشی در دوز بالا مرد. این پلنگ 13 دی ماه امسال در منطقه شکار ممنوع دوهزار در تنکابن مورد اصابت گلوله قرار گرفت و از ناحیه دو پا فلج شد.

منطقه دو هزار یکی از مناطق شکار ممنوع درشمال کشور- استان مازندران- است که گونه‌های ارزشمند کل، بز، شوکا و پلنگ در آن زیست می‌کنند و دارای جمعیت خوب گراز است که طعمه پلنگ محسوب می‌شود.

پلنگ زخمی برای معالجه به دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران منتقل شد اما به رغم تلاش دامپزشکان دانشگاه تهران و سازمان حفاظت محیط زیست برای معالجه و نگهداری پلنگ زخمی، مجبور شدند بر مرگ آسان پلنگ تصمیم بگیرند که این کار با تزریق دوز بالای داروی بیهوشی در کلینیک دامپزشکی دانشگاه تهران انجام شد.

 به دو نفر برای تیراندازی به گوزن زرد پردیسان مشکوک هستیم

کیخا درباره تیراندازی به گوزن زرد پردیسان گفت: با پیگیری‌های انجام شده به دو نفر برای تیراندازی به گوزن زرد ایرانی در پارک پردیسان مشکوک شدیم که شنیده‌ام این افراد از طریق پلیس آگاهی بازداشت شده و در حال بازجویی هستند.

چندی پیش محمد هادی حیدرزاده گفته بود دوربین‌های اتوبان همت تصاویر مظنون‌های شکار گوزن زرد پارک پردیسان را ثبت کردند که در حال بررسی این تصاویر هستیم.

ابتدای هفته جاری یک راس گوزن زرد ایرانی 6 ساله که در محدوده فنس کشی شده پارک پردیسان نگهداری می‌شد مورد اصابت چهار گلوله قرار گرفت که دو تا از گلوله به گردن، یکی به چشم و یکی هم به زیر چشم حیوان اصابت کرد و موجب مرگ این گونه ارزشمند شد.

تا پیش از کشته شدن این گوزن، 6 گوزن در محدوده پارک پردیسان نگهداری می‌شد که اکنون با این رخداد غیرمنتظره تعداد آنها به 5 گوزن رسیده است که از این تعداد یک گوزن نر، دو گوزن ماده و دو بچه گوزن هستند.

کد خبر 247392
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز