همشهری‌آنلاین: از وظایف مهم و الزامات روابط‌عمومی‌ها، شناخت و به‌کارگیری روش‌های گوناگون شناسایی افکار عمومی و هدایت آن است.

علی جهانی، مدیر روابط‌عمومی بانک پارسیان

علی جهانی، مدیر روابط‌عمومی بانک پارسیان با بیان این مطلب گفت: افکار عمومی نیروی مردم است که هم راهبر و پیشرو و هم پیرو و دنباله‌رو است. به‌طور کلی بی‌توجهی به افکار عمومی می‌تواند تعادل عمومی جامعه را بر هم زده و توجه به آن می‌تواند مبنای امنیت پایدار باشد.

وی که به مناسبت انتخاب موضوع روابط‌عمومی الکترونیک و مدیریت افکار عمومی به عنوان محور اصلی نهمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک سخن می‌گفت، اظهار داشت: افکار عمومی می‌تواند در مدت طولانی پیرامون یک موضوع خاص وجود داشته باشد، مگر اینکه جامعه دائماً توسط رویدادهای تازه و اقدامات مستمر همواره برانگیخته نگه داشته شود.

وی ادامه داد: کارکنان روابط‌عمومی هر سازمان علاوه بر مسؤولیت‌های تخصصی که به دوش می‌کشند، نمایندگان افکار عمومی نیز هستند. اسکات کاتلیپ، استاد روزنامه‌نگاری در بیانی می‌گوید: روابط‌عمومی کوشش طرح‌شده برای نفوذ در افکار عمومی از طریق کار و عمل قابل قبول و ارتباط دو جانبه است. پس در نتیجه مسؤولان و کارگزاران روابط‌عمومی لازم است روش‌های گوناگونی را در جهت شناسایی افکار عمومی و هدایت آن به‌کار گیرند.

این مدرس ارتباطات در تشریح روش‌های مؤثر بر افکار عمومی که می‌تواند توسط روابط‌عمومی‌ها به‌کار گرفته شود، گفت: تماس با کارمندان، مراجعه‌کنندگان به مؤسسه و مصرف‌کنندگان کالا یا بهربرداران از خدمات سازمان، جمع‌آوری و بررسی شکایات، گزارش‌ها و نامه‌های وارده به‌صورت فیزیکی و دیجیتالی، شرکت در جلسات و سمینارها، شرکت در جلسات مسؤولان سازمان و دریافت نقطه نظرات مدیران ارشد سازمان، نظرسنجی و پرس‌وجوهای تلفنی، شفاهی و اینترنتی، تهیه بریده جراید، اجرای طرح افکارسنجی فیزیکی و دیجیتالی از طریق سایت سازمان و تعامل تنگاتنگ با رسانه‌ها به‌ویژه وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌ها و ابزارهای الکترونیکی به منظور دریافت فرهنگ حاکم بر جامعه و نیز متقابلاً تاثیرگذاری بر افکار عمومی از جمله این روش‌هاست.

جهانی با بیان اینکه روند استقرار نظام روابط‌عمومی الکترونیک در وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها نسبتاً مطلوب است، افزود: در حال حاضر در سازمان‌ها از برخی تکنولوژی‌های روابط‌عمومی الکترونیک استفاده می‌شود و امید است در آینده نزدیک بهره‌مندی از ظرفیت‌های روابط‌عمومی الکترونیک افزایش نیز یابد. این امر نشان‌دهنده رشد مثبت استفاده از روابط‌عمومی الکترونیکی در سازمان‌ها به جای برقراری روابط سنتی، وقت‌گیر و پرهزینه است.

وی روابط‌عمومی الکترونیک را وسیله‌ای برای خدمت‌رسانی سریع‌تر و گسترده‌تر به مردم مطرح و تصریح کرد: هر قدر دامنه استفاده مردم و سازمان از این تکنولوژی جدید ارتباطی فراگیرتر شود، گام‌های بلندتری برای دستیابی به رشد و توسعه جامعه برداشته خواهد شد. با این شیوه می‌توان سریع‌تر، وسیع‌تر و کامل‌تر به نیازهای مخاطبان و مردم پاسخ گفت و باید به سمت استقرار کامل شهروند الکترونیک و نیز روابط‌عمومی الکترونیک حرکت کرد و در این راستا گام های بلندی برداشت.

وی افزود: آنچه مسلم است اینکه امروزه استفاده از ابزار الکترونیک به‌ویژه در روابط‌عمومی، یک حرکت نمایشی، فانتزی و تفننی تلقی نمی‌شود بلکه ضرورت و الزامی جدایی‌ناپذیر از مجموعه فعالیت‌های روابط‌عمومی مدرن به حساب می‌آید.

گفتنی است نهمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک اردیبهشت‌ماه سال آینده و در دومین هفته روابط‌عمومی جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود. موضوع اصلی این همایش «روابط‌عمومی الکترونیک و مدیریت افکار عمومی است و محورهای آن عبارتند از: روابط‌عمومی الکترونیک و روش‌های پایش افکار عمومی، متقاعدسازی در روابط‌عمومی الکترونیک، روابط‌عمومی الکترونیک و اعتمادسازی در مخاطب، روابط‌عمومی الکترونیک و استفاده از رسانه‌های اجتماعی در مدیریت افکار عمومی، روابط‌عمومی الکترونیک و فضاسازی رسانه‌ای، روابط‌عمومی الکترونیک و کمپین‌های فراگیر تبلیغاتی و روابط‌عمومی الکترونیک و برخورد با شایعه.

استادان، کارشناسان و علاقه‌مندان به موضوعات یادشده می‌توانند مقالات خود را در این زمینه‌ها تا تاریخ 20 اسفندماه سالجاری به آدرس اینترنتی دبیرخانه همایش به نشانی info@eprcenter.ir ارسال کنند.

کد خبر 247282
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز