چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۳:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: دومین جشنواره ساعت‌های آفتابی روزشنبه 31 خرداد از ساعت 10 تا 18 در مجموعه فرهنگی پارک سئول برگزار می‌شود.

محسن ایرجی دبیر دومین جشنواره ساعت‌های آفتابی در گفت‌و‌گو با فارس با اشاره به این‌که شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران از سال گذشته روز 31 خرداد را روز ساعت‌های آفتابی نامگذاری کرده است، گفت: روز 31 خرداد آغازی برای ورود خورشید به تابستان و طولانی‌ترین روز سال است.
در این روز گروه‌های نجومی مختلف در سراسر کشور برنامه‌های مختلفی از جمله نمایش ساعت‌های آفتابی‌ برگزار می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که دومین جشنواره ملی ساعت‌های آفتابی در تهران برگزار می‌شود، گفت:‌ در این جشنواره ساعت‌های آفتابی قابل حمل در نمایشگاهی در مجموعه فرهنگی پارک سئول به نمایش گذاشته می‌شود و نمایشگاهی از پوستر و عکس‌های ساعت‌های آفتابی غیر قابل حمل نیز برگزار خواهد شد.

وی با بیان این‌که در این جشنواره داوری حذف شده است، گفت: هر ساعت آفتابی که به دبیرخانه ارسال شده و در سطحی باشد که می‌توان آن را در داوری شرکت داد، شماره‌ می‌گیرد و مردم که از این نمایشگاه بازدید می‌کنند باید سه ساعت آفتابی را انتخاب کنند و دلیل انتخاب خود را بیان کنند.

ایرجی ادامه داد: در این جشنواره داوری مردمی خواهد بود و در اختتامیه این جشنواره به 3 ساعت آفتابی برتر هدایایی اهدا می‌شود.
 
وی اظهار داشت: در این جشنواره به 10 ساعت آفتابی از جمله ساعت آفتابی کشتیرانی بوشهر به علت بهترین حمایت کننده دولتی از ساعت‌های آفتابی و ساعت آفتابی بسطام در شاهرود به علت اینکه در ورودی شهرکی نصب شده به عنوان بهترین ترویج کننده فرهنگ ساعت‌های آفتابی، لوح تقدیر داده می‌شود.
 
‌جشنواره‌ ساعت‌های آفتابی با هدف احیای سنت ساخت و استفاده از ساعت‌های آفتابی در نقش وسیله‌ای علمی که ترکیبی از هنر، علم و فرهنگ است و ریشه چند هزار ساله در تاریخ تمدن‌های گوناگون بشر دارد و در ایران و به ویژه در دوره‌ی تمدن اسلامی به اوج شکوفایی رسیده است، برگزار می‌شود.

این جشنواره در تلاش است تا با ایجاد علاقه باعث افزایش ساخت ساعت‌های آفتابی در کشور و همچنین یادآوری شکوه علمی تمدن ایرانی شود و از سوی دیگر باعث گردد تا جست‌وجویی ملی برای شناخت و یافتن ساعت‌های آفتابی فراموش شده‌ای که روزگاری بر دیوار مساجد یا بازارها یا منازل قدیمی نصب بوده‌ اتفاق بیفتد.

کد خبر 24728

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز