همشهری آنلاین: شورای مرکزی مسلمانان با تاکید برلزوم حضور روحانیون دینی در ارتش آلمان، قصد دارد درهای ارتش این کشور را که نزدیک به یک هزار و ۶۰۰ سرباز مسلمان در آن مشغول خدمت هستند، به روی روحانیون بگشاید.

درخواست برای حضور روحانیون مسلمان در ارتش آلمان

به گزارش ایرنا، ایمان مازیک رییس شورای مرکزی مسلمانان در آلمان با بیان اینکه ˈما به روحانیون مسلمان در ارتش نیاز داریمˈ، گفت : حدود یک هزار و 600 سرباز آلمانی مسلمان در ارتش وجود دارد و دیگر وقت آن فرا رسیده که درباره شرکت مسلمانان در موسسات اجتماعی صحبت شود.

رییس شورای مرکزی مسلمانان آلمان با اشاره به در پیش بودن نشست نمایندگان اتحادیه های مسلمان این کشور که همه ساله با حضور وزیر کشور آلمان در برلین برگزارمی شود، گفت: برگزاری این جلسات سالانه باید به صورت عملی نفعی برای مسلمان داشته و به عملی شدن خواسته های آنان منجر شود.

همفکری بیشتر دولت با نمایندگان اتحادیه ها، یافتن مشکلات پیش رو و ارایه راهکارهای مناسب برای رفع این مشکلات از دیگر اهداف برگزاری این نشست است.

ˈتوماس دمازیرˈوزیر کشور از اتحادیه های مسلمانان به منظور گفت وگو درباره آینده کنفرانس آلمانی اسلام دعوت کرده است.

این کنفرانس سال 2006 برای اولین بار توسط ولفگانگ شویبله وزیر کشور آلمان در آن زمان برگزار شد و این روزها به این دلیل که به طور دائم در جلسات آن تنها به مسائل امنیتی توجه می شد، در معرض انتقاد قرار گرفته است.

ایمان مازیک در گفت و گو با روزنامه زود دویچه سایتونگ در مورد تصمیم وزیر کشور آلمان برای گفت وگو درباره آینده این کنفرانس،گفت: اگر به طور مشترک هماهنگی های لازم درباره محتوا و شکل این کنفرانس انجام گیرد، امکان یک آغاز نوین وجود دارد.

درهمین رابطه روزنامه آلمانی دی ولت درمطلبی با اشاره به در پیش بودن برگزاری کنفرانس اسلام از سوی وزارت کشور آلمان، نوشت: کماکان در سیاست در مورد این مسأله که اسلام به آلمان تعلق دارد یا خیر؟ و اگر دارد تا چه حد، اختلاف نظر وجود دارد.

این مطلب می افزاید: وقتی که ولفگانگ شویبله وزیر کشور اسبق آلمان در سال 2006 کنفرانس اسلام را برای اولین بار برگزار کرد، به ویژه مسلمانان به شدت به گفت وگویی که پیشتر به این شکل وجود نداشت، امیدوار شدند. اما این روزها درگیری های جدیدی، فعالیت این کنفرانس را تحت فشار قرار داد به طوری که توماس دماتزیر وزیر کشور جدید هم اکنون به تغییرات اساسی می اندیشد.

دماتزیر نیز در رابطه با تصمیم خود برای برگزاری جلسه هماهنگی در مورد آینده این کنفرانس به روزنامه فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ گفت: از نظر من با در نظر گرفتن بحث های سال های گذشته، ادامه کار به این شکل بی فایده است و من قصد دارم عقاید نمایندگان اتحادیه های مسلمان را بشنوم و از آن ها می خواهم ایده ها و انتظارات خود را از چنین کنفرانسی بیان کنند.

این مطلب می افزاید: نمایندگان مسلمانان هر چند برای 27 ژانویه (دوشنبه 7 بهمن) دعوت نامه های خود را دریافت کرده اند اما با احتیاط نسبت به اعلام این مطلب از سوی دماتزیر واکنش نشان می دهند.

ˈییلماز قهرمانˈنماینده انجمن علوی آلمان در امور آموزش و تحصیلات که دو سال گذشته نمایندگی علوی ها را در کنفرانس اسلام برعهده داشته است به دی ولت، گفت: بدیهی است که ما با رغبت دعوت به گفت وگو را می پذیریم.

این مسلمان مقیم آلمان با بیان اینکه به هیچ عنوان از کار کنفرانس اسلام راضی نیست،گفت: با یک جمع بندی ساده از نشست های قبلی به سرعت می توان دریافت که این کنفرانس چندان سازنده نبوده است.

ییلماز قهرمان افزود:گرچه این کنفرانس طرح ها و انتشاراتی بیرون داده و مطالعاتی درباره زندگی مسلمانان در آلمان انجام داده است اما این نتیجه برای هفت سال فعالیت آن کم است.

نماینده علوی های آلمان در کنفرانس سالانه اسلام، گفت: ما انتظار داشتیم که این کنفرانس کارایی داشته باشد و اینکه درعمل شاهد نتایج آن باشیم و بدانیم نتیجه و محصول این کنفرانس چه بوده است و آنچه ما درباره آن در کنفرانس بحث کردیم چه بازتابی در جامعه داشته است.

ییلماز قهرمان با بیان اینکه با وزیر کشور در این باره که آینده این کنفرانس باید به گونه دیگری باشد، اتفاق نظر دارد، گفت:ما باید با نهادهای جامعه اکثریت همکاری کنیم، به طور مثال با کلیساها و خدمات اجتماعی و گفت وگو، تنها به این شکل نتیجه خواهد داشت.

ˈعلی کیزیلکایاˈرییس شورای اسلام نیز مانند ییلماز قهرمان نشان داد که چندان از نتایج کنفرانس اسلام تاکنون راضی نبوده است.

وی نیز به روزنامه ولت، گفت: پس از نیم قرن زندگی اسلامی در آلمان ما باید باشیم و به همین خاطر از این که دماتزیر هم اکنون به شیوه دیگری می اندیشد، متعجب نشده است.

رییس شورای اسلام در کنفرانس مسلمانان آلمان تاکید کرد: وقت آن فرا رسیده که راهی در پیش گرفته شود که با احترام متقابل همراه باشد و به نتیجه برسد.

بکیر البوغا سخنگوی اتحادیه ترکی-اسلامی مؤسسة ادیان نیز در اظهار نظری محتاطانه در پاسخ به این سؤال که آیا کنفرانس اسلام به شکل فعلی، کهنه و قدیمی نشده است، گفت : این مسأله زمانی مشخص خواهد شد که ما اولین گفتگو را با وزیر کشور جدید انجام دهیم و گفت وگو و تبادل نظر با یکدیگر به طور طبیعی می تواند، مفید باشد.

این مسلمان ترک مقیم آلمان که سخنگوی شورای هماهنگی مسلمانان است با تاکید بر اینکه گفتگو ها با هانس- پیتر فریدریش وزیر کشور قبلی را رضایت بخش نمی دانسته، گفت: اکثر شرکت کنندگان کنفرانس اسلام، وزیر کشور سابق را فرد مناسبی برای چنین تبادل و همکاری نمی دانستند. البته نباید فراموش کرد که بیش از نیمی از شرکت کنندگان، مسلمان نبودند.

سال گذشته کنفرانس اسلام به ریاست فریدریش در دعوا بر سر این مسأله که آیا کماکان وزارت کشور باید اداره آن را بر عهده داشته باشد به پایان رسید. علاوه براین، در این مورد نیز اختلاف نظر وجود داشت که آیا مسائل امنیتی و افراط گرایی باید در درجة اول اهمیت قرار گیرند یا رسیدگی به مشکلات و رفع نیازهای مسلمانان باید اولویت اصلی باشد.

توماس دماتزیر وزیر کشور جدید آلمان با تاکید بر اینکه قصد ندارد به شکل کنونی به برگزاری کنفرانس اسلام ادامه دهد،گفت:از نظر من، تکرار محض بحث های سال های گذشته، بی فایده خواهد بود و به همین خاطر در نشست روز دوشنبه نظر نمایندگان درمورد آینده این اجلاس و نحوه برگزاری آن را جویا خواهد شد.

کد خبر 247241
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز