اردبیل - طه خروسلو - خبرنگار همشهری: سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل مهر امسال در گفتوگو با خبرنگار همشهری برگزاری نمایشگاه کتاب را حتمی اعلام کرده بود، اما گفت که فعلاً زمان دقیق نمایشگاه کتاب اردبیل مشخص نیست.

نمایشگاه کتاب

قولی که عملی نشد

«علی چشمه نور» با بیان اینکه برای هفته کتاب یعنی 25 آبان تا 2 آذر برنامههای متعددی در استان اجرا میشود، ادامه داد: برگزاری نمایشگاه کتاب در اکثر مدارس استان و مساجدی که کتابخانه دارند، به همراه تجلیل از مؤلفان و مسابقه کتابخوانی از برنامه های مدنظر برای هفته کتاب است.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر انتقادها از حضور نداشتن ناشران معتبر در نمایشگاه کتاب اردبیل تشریح کرد: برای حضور در نمایشگاه کتاب مؤسسه برگزاری نمایشگاههای کتاب کشور فراخوان می دهد و ناشران از این طریق در نمایشگاه حضور مییابند. این مسئول با یادآوری محدودیتهای موجود در نمایشگاه گفت: نمایشگاه بین المللی اردبیل ظرفیت پذیرش 115 غرفه را دارد، به همین دلیل در برخی غرفه ها چند ناشر مستقر می شوند.

سرپرست اداره ارشاد استان معتقد است که در اردبیل محل مناسبی برای برگزاری نمایشگاه وجود ندارد، بنابراین باید این نمایشگاه در محل نمایشگاه بین المللی اردبیل برگزار شود. وی افزود: برای رفع مشکلات حمل ونقل و سامانه های صوتی و گرمایشی هم برنامه ریزی می کنیم تا مردم با مشکلات کمتری مواجه شوند. دیری نپایید که این گفته ها مورد نقض قرار گرفت و مسئولان از برگزار نشدن نمایشگاه کتاب اردبیل سخن ها گفتند.

نمایشگاه 120 میلیونی

استاندار اردبیل در گفت وگو با خبرنگاران از برگزار نشدن نمایشگاه کتاب امسال به دلیل محدودیت اعتباری خبر داد. «مجید خدابخش» با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه باید در اعتبارات فرهنگی ابتدای سال جاری از سوی استاندار قبلی پیش بینی می شد، افزود: تأمین نشدن اعتبار مانع از برنامه ریزی و برگزاری در این مقطع از سال خواهد شد.

وی با بیان اینکه برای برگزاری نمایشگاه اعتبار 120 میلیون تومانی درخواست شده است، اضافه کرد: تأمین اعتبار در این فصل کاری مشکل است و نمیتوان برای آن برنامه ریزی کرد. استاندار ابراز امیدواری کرد: در سال آینده نمایشگاه کتاب با برنامه ریزیهای قبلی به شکل مطلوبی برگزار شود.

این در حالی است که شهروندان و کتاب دوستان اردبیلی در گفت وگو با همشهری به شدت از لغو شدن این نمایشگاه در اردبیل انتقاد دارند و این کار را به دلیل بی توجهی مسئولان استانی به فرهنگ و مسائل فرهنگی قلمداد می کنند.

یک دانشجوی اردبیلی در گفتوگو با همشهری با بیان اینکه برگزار نشدن نمایشگاه کتاب اردبیل نشان از مظلومیت فرهنگ در این استان است، تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه در تقویم سالانه هر استان قرار گرفته است و هر سال روند برگزاری آن خود به خود طی میشود.

«رومینا حسنزاده» با بیان اینکه کتاب نماد فرهنگ محسوب میشود، ادامه داد: وقتی به نماد فرهنگ در استان بی اعتنایی میشود، نباید انتظار داشته باشیم که استان اردبیل در ریل توسعه فرهنگی قرار بگیرد.

وی با یادآوری اینکه هنوز مسئولان استان نتوانسته اند در این زمینه افکار عمومی را متقاعد کنند، اضافه کرد: سازمانهای فرهنگی استان بارها برنامه های بدون خروجی خاص را مورد اجرا قرار میدهند، اما وقتی نوبت به نمایشگاه کتاب میرسد دم از نبود بودجه و اعتبارات میزنند.این دانشجوی مبانی فقه و حقوق معتقد است که نبود اعتبارات بهانه است. زیرا اگر اعتبارات نبود، مسئولان برگزاری نمایشگاه چند هفته قبل از لغو شدن نمایشگاه برای برگزاری آن اعلام آمادگی نمی کردند.

 

 

کد خبر 247173

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز