یکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: مطالعات اخیر محققان دانشگاه کاردیف در انگلیس نشان می‌دهد نوعی جهش ژنتیکی، عامل بروز اختلال روانی شیزوفرنی است

عامل بروز بیماری شیزوفرنی کشف شدَ

براساس آمارهای ارایه شده از سوی سازمان بهداشت جهانی، حدود 24 میلیون نفر در جهان به بیماری شیزوفرنی مبتلا هستند.

به گزارش ایرنا،تاکنون علت اصلی بروز این بیماری ناشناخته باقی مانده بود ولی به تازگی گروهی از محققان بین المللی به رهبری محققان دانشگاه کاردیف انگلیس دریافتند که نوعی جهش ژنتیکی می‌تواند علت اصلی بیماری شیزوفرنی در افراد باشد.

شیزوفرنی نوعی اختلال روانی است که اغلب خود را به شکل هذیان، تخیلات ذهنی و افکار غیر عادی در فرد نشان می‌دهد. این بیماری بیشتر در اواخر دوره نوجوانی یا اوایل جوانی بروز می‌کند ولی در هر سنی ممکن است خود را نشان دهد.

مطالعات قبلی نشان داده بود که دلیل اصلی این بیماری عوامل ژنتیکی هستند اما جزییات آن تاکنون ناشناخته بود.

ولی به تازگی محققان جهش‌های ژنتیکی را دلیل اختلال شیزوفرنی می‌دانند.

بر اساس آمار موسسه ملی سلامت روان انگلیس، یک درصد کل افراد یک جامعه به این بیماری مبتلا می‌شوند؛ ولی این آمار در افرادی که یکی از بستگان درجه یک به این بیماری مبتلا باشد، به 10 درصد می‌رسد.

محققان در این بررسی که بزرگ‌ترین تحقیق در نوع خود به حساب می‌آید، دی ان ای نمونه خون 623 فرد مبتلا به شیزوفرنی و والدین آنها را مورد بررسی قرار دادند.

آنها دریافتند که نوعی جهش ژنی عامل اصلی ابتلا به این بیماری است و نقش مهمی در شروع بیماری ایفا می‌کند.

این جهش‌ها، مجموعه‌ای از پروتئین‌های موجود در مغز را که در تنظیم ارتباط بین سلول‌های عصبی، رشد مغزی، یادگیری و شناخت مؤثر هستند، غیر فعال می‌کنند.

کد خبر 247122
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز