همشهری آنلاین: سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه از مواضع اتحادیه اروپا و کشورهای عضو این اتحادیه در مساله اوکراین انتقاد کرد.

روسیه از مواضع اروپا در مساله اوکراین انتقاد کرد

به گزارش ایرنا، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز شنبه در گفت وگوی تلفنی با توربرن یاگلند دبیرکل شورای اروپا نسبت به حوادث اوکراین ابراز نگرانی کرد.

لاوروف وضعیت اوکراین را باتوجه به اقدامات خلاف قانون افراط گرایان در این کشور بسیار نگران کننده خواند.

وی افزود: بر اثر اعمال غیرقانونی معترضان افراط گرا در اوکراین از جمله اشغال ساختمان های حکومتی، این کشور در وضعیت بسیار خطرناکی قرار گرفته است.

لاوروف از سکوت غرب در مورد این اعمال معترضان انتقاد کرد.

وزیر خارجه روسیه همچنین گفت که رشد احساسات ملی گرایانه افراطی در میان معترضان اوکراین که هیچ واکنشی از طرف سازمان های اروپایی به همراه ندارد هم به شدت نگران کننده است.

لاوروف از دبیرکل شورای اروپا و سایر سران این نهاد اروپایی خواستار رویکرد سنجیده و واقع گرایانه نسبت به حوادث اوکراین به منظور جلوگیری از مداخله خارجی در امور داخلی این کشور دوست برای اروپا شد.

اوکراین به ویژه کی یف پایتخت این کشور در یک هفته اخیر دستخوش ناآرامی شده است و در جریان زد و خوردهای نیروهای امنیتی و معترضان تاکنون حدود یکصد معترض مخالف دولت مجروح و بیش از 70 نفر دستگیر شده اند.

به گزارش رسانه های خبری روسیه، برخی کشورهای غربی به ویژه آمریکا به تحریک مخالفان دولت اوکراین برای گسترش دامنه اعتراضات و به خشونت کشاندن آن می پردازند و به معترضان کمک مالی می کنند.

روسیه از مواضع اروپا در مساله اوکراین انتقاد کرد

از سوی دیگر لاوروف روز جمعه در گفتگوی تلفنی با فرانک والتر اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان با وی در باره وضعیت اوکراین و آخرین حوادث این کشور تبادل نظر کرد.

ه گزارش ایرنا به نقل از وزارت امور خارجه روسیه،وی با اشاره به رویدادهای مناطق مختلف اوکراین و اشغال ساختمان های حکومتی ازجمله استانداری های چندین استان این کشور گفت: شرکای اروپایی هیچ گونه واکنشی به این مساله ندارند.

در این گفتگوی تلفنی همچنین مساله سوریه و کنفرانس ژنو2 و دورنمای آغاز مذاکرات میان طرف های بحران سوریه مورد بحث قرار گرفت.

وزیران خارجه روسیه و آلمان برای ادامه گفتگو و تبادل نظر در خصوص مسایل مورد علاقه در حاشیه کنفرانس بین المللی مونیخ در روز 31 ماه ژانویه جاری توافق کردند.

مخالفان دولت اوکراین روز پنجشنبه مقرهای استانداری در سه استان این کشور را اشغال کرده و سه مقر استانداری را هم به محاصره درآورده و فعالیت این مراکز حکومتی را مختل کردند.

مقامهای روس از زمانی که رییس جمهوری اوکراین از امضای قرارداد همکاری تجاری با اتحادیه اروپا در روز 21 ماه نوامبر خودداری کرد، از مواضع غرب در قبال کی یف که بر فشار و تهدید استوار شده بود انتقاد کرده و خواستار خودداری از مداخله در امور داخلی اوکراین شدند.

ولادیمیر چیژوف نماینده روسیه در اتحادیه اروپا امروز، این اتحادیه را از مداخله در امور داخلی اوکراین برحذر داشت.

وی گفت: اتحادیه اروپا باید از مداخله در امور داخلی اوکراین بپرهیزد و این کشور را تهدید به اعمال تحریم نکند.

وی به عنوان نمونه بارز مداخله غرب در امور اوکراین، به سفر چند هفته پیش شماری از مقامهای غربی و اروپایی به کی یف و سخنرانی آنها در جمع تظاهرکنندگان مخالف دولت اوکراین اشاره کرد.

نماینده روسیه در اتحادیه اروپا افزود: در شرایط کنونی حضور دیپلمات های غربی در میدان استقلال کی یف خطرناک بوده و وضعیت با چند هفته پیش فرق کرده است.

چیژوف گفت: وظیفه کسانی که نگران ثبات اوضاع اوکراین هستند، خودداری از مداخله در امور داخلی این کشور و پرهیز از تهدید به اعمال تحریم علیه اوکراین است.

رهبر مخالفان دولت اوکراین خواهان استعفای رییس جمهور شد

ویتالی کلیچکو رهبر حزب ˈاودارˈ (از احزاب پارلمانی مخالف دولت اوکراین) خواهان استعفای ویکتور یانوکوویچ رییس جمهوری این کشور شد.

به گزارش ایرنا به نقل از کانال دوم تلویزیون دولتی روسیه، کلیچکو روز جمعه به خبرنگاران گفت: جابجایی ها در کابینه دولت رضایت معترضان را جلب نمی کند.

وی افزود: با اتخاذ این گونه تدابیر یک ماه پیش یا حتی دو هفته پیش می شد وضعیت را بهبود بخشید اما امروز مردم خواهان استعفای رییس جمهور هستند.

کلیچکو هشدار داد: مناقشه در اوکراین در حال تشدید است.

وی گفت: روز گذشته پس از دیدار با رییس جمهور با راه حلی که پیدا کرده بودیم در خیابان گروشفسکی در میان معترضان حاضر شدم، اما مردم راه حل را نپذیرفتند.

وی اضافه کرد: معترضان چنین راه حلی را نمی خواستند و انتظار آن را نداشتند.

کلیچکو و دو رهبر دیگر مخالفان روز پنجشنبه با ویکتور یانوکوویچ دیدار کرده و برای برقراری آتش بس سه روزه و نیز جابجایی ها در کابینه دولت توافق کردند.

رییس جمهوری اوکراین با رهبران مخالفان توافق کرد که مجلس در روز 28 ماه ژانویه جاری در نشست فوق العاده خود به بررسی وضعیت اوکراین بپردازد و در آن مساله استعفای دولت مطرح خواهد شد.

مطابق قوانین اوکراین، مجلس این کشور اختیار دارد با کسب اکثریت آرا، نخست وزیر و کابینه دولت را برکنار کند.

اوکراین به ویژه کی یف پایتخت این کشور در یک هفته اخیر دستخوش ناآرامی ها شده است و درجریان زد وخوردهای نیروهای امنیتی و معترضان تا کنون حدود یکصد معترض مخالف دولت مجروح و بیش از 70 نفر دستگیر شده است.

در پنج روز اخیر 160 نیروی امنیتی درجریان زد وخوردهای اوکراین مجروح شده اند.

به گزارش رسانه های خبری روسیه، برخی کشورهای غربی به ویژه آمریکا به تحریک مخالفان دولت اوکراین برای گسترش دامنه اعتراضات وبه خشونت کشاندن آن می پردازند وبه معترضان کمک مالی می کنند.

تشدید ناآرامی ها در اوکراین/شهردار کی یف برکنار شد

به دنبال تشدید ناآرامی ها در اوکراین که کی یف و شهرهای بزرگ این کشور همچون لووف را در بر گرفته و زندگی عمومی را مختل کرده است، رییس جمهوری اوکراین در حکمی شهردار پایتخت را برکنار کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری اوکراین، ویکتور یانوکوویچ روز شنبه با حکم خود آلکساندر پوپوف را از مقام شهرداری کی یف بر کنار کرد.

رییس جمهوری اوکراین درحکم دیگری ولادیمیر مکیینکو از نمایندگان مجلس رادا را به مقام رییس دفتر خود منصوب کرد.

یانوکوویچ دو روز پیش آندره کلیویف را از مقام دفتر ریاست اوکراین برکنار کرده بود.

کی یف و شهرهای بزرگ اوکراین در یک هفته اخیر شاهد ناارامی های گسترده بود که در جریان آن صدها نفر از نیروهای امنیتی و معترضان مجروح شده اند.

معترضان افراط گرا در یک هفته اخیر چندین ساختمان حکومتی در کی یف و شهرهای بزرگ این کشور را اشغال کرده اند که ساختمان شهرداری کی یف و وزارت کشاورزی و ساختمان اتحادیه های صنفی از آن جمله است.

کد خبر 247091
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز