همشهری آنلاین: رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا از طی کردن گام‌های اولیه سامانه‌ای خبر داد که براساس آن امکان شناسایی سربازان غایب و فراری تسهیل شده و به راحتی می‌توان آنان را برای اعزام به خدمت فراخوان کرد.

سردار سید حمید صدر السادات

به گزارش خبرنگار انتظامی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، سردار سیدحمید صدرالسادات در نشست خبری پیش از ظهر روز شنبه خود درباره بحث سربازان فراری اظهار کرد: به آن دسته از افرادی که در موعد مقرر برای اعزام به سربازی اقدام نکرده‌اند در اصطلاح قانونی سرباز غائب گفته می‌شود و برابر ماده 10 قانون ارائه خدمات به این افراد نیازمند تعیین تکلیف وضعیت سربازی‌شان است که برنامه‌ ما این است که با همکاری وهماهنگی سازمان‌های مختلف سامانه ای را طراحی کنیم که بتوان این افراد را شناسایی و برای اعزام به خدمت فراخوان کرد.

به گفته وی در حال حاضر مراحل ابتدایی این سامانه درحال طی شدن است که در سال آینده تکمیل خواهد شد.

وی همچنین درباره وضعیت فعلی فراخوان سربازان غائب خاطرنشان کرد: درحال حاضر به طور طبیعی آن دسته از افرادی را که از سربازی غایب هستند شناسایی کرده که در این بین حدود 50 تا 60 درصد افرادی که فراخوان شده‌اند به سربازی آمده‌اند اما قطعا با راه‌اندازی این سازمانه وضعیت کامل تر و مسنجم‌تری خواهیم داشت.

صدرالسادات درباره به کارگیری سربازان در سازمان‌ها و ادارات دولتی و خصوصی افزود: متاسفانه در سازمان‌های خصوصی این امکان را نداریم که مشمولان غایب را شناسایی کنیم اما در سازمان‌های دولتی این شرایط به تقریبا فراهم شده است که به نظر می‌رسد تا سال آینده بتوانیم این موضوع را نیز عملیاتی کنیم.

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا موضوع مهم در کاهش آمار غائبان از خدمت سربازی را انجام اقداماتی دانست که منجر به ترغیب آنان برای اعزام به موقع سربازی شود.

احتساب دو سال سربازی به عنوان سابقه کار

صدرالسادات با بیان این که دو سال از خدمت سربازی افراد به عنوان سابقه بیمه‌شان احتساب می‌شود درباره روند بیمه شدن افراد غائب نیز گفت: درا ین خصوص رایزنی‌هایی با سازمان تامین اجتماعی انجام شده است.

حقوق سربازان قطعا باید افزایش یابد

به گزارش ایسنا، صدرالسادات با تاکید بر این که حقوق سربازان نسبت به سال قبل قطعا باید افزایش یابد، افزود: البته میزان این افزایش بستگی به بودجه دولت دارد.

وی درباره افزایش زمان خدمت سربازی نیز تصریح کرد: همان طور که پیشتر سردار کمالی نیز به آن اشاره کردند تصمیم گیری در این زمینه هنوز نهایی نشده است.

وضعیت سربازی دورگه‌ها

صدرالسادات درباره وضعیت سربازی و مشمولان دارای تابعیت دوگانه گفت: وضعیت افراد دورگه باید تطبیق داده شده و به شکل مصداقی بررسی شود و نمی‌توان به طور کلی نظری داد اما در کل باید مشخص شود که این افراد چه زمانی به کشور بازگشته‌اند.

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا درباره سربازان قهرمانان تیم ملی نیز اظهار کرد: مطابق قانون سرباز قهرمان، این افراد می‌توانند با هماهنگی وزارت ورزش وجوانان و ستاد کل نیروهای مسلح سربازی خود را در تیم‌های ملی طی کنند.

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا همچنین درباره پروسه تعویض کارت‌های معافیت و پایان خدمت خاطرنشان کرد: از زمان اجرای طرح تعویض تا کنون حدود 5 میلیون تن برای تعویض کارت خود مراجعه کرده‌اند.

وی با بیان این که مهلت اجرای طرح تعویض کارت‌ها تا پایان سال جاری افزود: از زمان اجرای این طرح تا کنون حدود 570 کارت فاقد سابقه معافیت کشف شده که البته درباره جعلی بودن آن به طور قطع نمی‌توان اظهارنظر کرد و باید اصالت آن بررسی شود.

به گفته وی کارت‌های پایان خدمت نیز حدود 8 مورد بوده است.

صدرالسادات درباره هزینه تعویض کارت‌های پایان خدمت گفت: 26 هزار تومان رقمی است که برای تعویض کارت‌های پایان خدمت و معافیت دریافت می‌گردد. برای کارت‌های معافیت حداکثر 20 روز و به برای کارت‌های پایان خدمت به دلیل این که نیازمند استعلام است کمی بیشتر از این زمان لازم است.

وی از افرادی که تاکنون نسبت به تعویض کارت‌های خود اقدام نکرده‌اند خواست با مراجعه به دفاتر پلیس + 10 اقدام کنند.

صدرالسادات که رئیس ستاد بررسی هیات ورزشی سربازان نیروهای مسلح است درباره برگزاری مسابقات ورزشی سربازان نیروهای مسلح نیز گفت: در سال 90 شاهد یک انسجام در رشته‌های ورزشی بودیم و مسابقات در پنج رشته ورزشی برگزار شد.

وی با بیان این که این آمار در سال 91 به 9 رشته و 85 تیم رسید، گفت: در سال جاری نیز 11 رشته ورزشی در قالب 193 تیم به مسابقه خواهند پرداخت که اختتامیه آن روز چهارشنبه 9 بهمن ماه برگزار خواهد شد.

به گفته صدرالسادات قرار است تیم‌های اول و سوم به ترتیب 100، 70 و 50 تومان هدیه نقدی به همراه مرخصی تشویق اهداء می‌شود.

وی هدف از برگزاری این مسابقات را ارتقاء روحیه و انگیزه و همچنین توان ورزشی سربازان نیروهای مسلح اعلام کرد.

کد خبر 246993
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز