همشهری آنلاین: ۱۰ زندانی ایرانی پس از حدود سه سال گردش پرونده اتهامی آن‌ها در دادگاه‌های مالزی تبرئه شدند.

به گزارش ایرنا، این 10 زندانی که به اتهام حمل مواد مخدر از نوع متامفتامین دستگیر شده بودند به دنبال پیگیری و تلاش بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در کوالالامپور در دو روز گذشته تبرئه شدند.

شش تن از این زندانیان شامل پنج زن و یک مرد به عنوان یک تیم بازداشت و چهار نفر دیگر از این زندانیان نیز به طور مجزا به اتهام حمل موادمخدر دستگیر شده بودند.

بخش کنسولی سفارت ایران در کوالالامپور به ایرنا اعلام کرد: این افراد بین دو و نیم تا سه سال در زندان‌های مالزی برای بررسی پرونده‌ها در بازداشت بودند و بخش کنسولی سفارت در این مدت برای تسریع در رسیدگی به پرونده آن‌ها با وکیل و نماینده دادستان همکاری داشت تا سرانجام این افراد تبرئه شدند.

بخش کنسولی سفارت ایران هم‌اکنون در حال پیگیری وضعیت پرونده سایر ایرانیان زندانی در مالزی است که روند رسیدگی به پرونده آن‌ها طولانی شده و منتظر پاسخ هستند.

بخش کنسولی سفارت ایران در کوالالامپور اعلام کرد تسریع در تشکیل دادگاه و تبرئه و بازگرداندن این زندانیان ایرانی در مالزی هم اکنون مدنظر است و در این راستا تلاش می‌شود.

تعداد زنان ایرانی در زندان‌های مالزی کمتر از مردان است و به دلیل شرایط آسیب‌پذیری این قشر از زندانیان، تسریع در رسیدگی به پرونده و آزادی آن‌ها از طرف بخش کنسولی سفارت ایران پیگیری می‌شود.

معضل عمده زندانیان ایرانی در مالزی ناشی از نوع رسیدگی به پرونده است. برخی از این افراد هنگامی که یک دادگاه حکم آزادی و یا تبرئه یک فرد را صادر می‌کند، فرد دوباره دستگیر شده و اجازه بازگشت به کشور را نمی‌یابد که این بحث باعث پیچیدگی‌هایی در وضعیت زندانیان ایرانی در مالزی می‌شود.

سیدکاظم سجادی، مدیرکل امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه آذر ماه 92 با سفر به کوالالامپور برای بررسی وضعیت زندانیان ایرانی با جمال‌الدین بن سعد، معاون مدیرکل سازمان زندان‌های این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

این مقام وزارت امور خارجه همچنین با برخی زندانیان مرد و زن ایرانی و نیز روسای زندان‌های مربوطه دیدار و مسائل و مشکلات زندانیان ایرانی را مورد بررسی قرار داد.

مباحث رفاهی، سلامت و بهداشت، درمان، تغذیه، دیدار و تماس زندانیان با خانواده‌ها، مدت زمان طولانی دادرسی و تسهیل ارائه اقلام فرهنگی به زندانیان مانند کتاب و مجله در این دیدارها مورد تاکید قرار گرفت.

سجادی ضمن تشریح وضعیت ایرانیان زندانی در مالزی، بر رسیدگی به وضعیت آنان تاکید کرد و خواستار انجام هماهنگی‌های لازم برای امضای موافقتنامه تبادل محکومین بین دو کشور شد.

در صورت امضاء و اجرای موافقتنامه انتقال محکومین بین ایران و مالزی، زندانیان دو کشور مدت باقیمانده از دوران محکومیت - پس از دریافت حکم - را در کشورهای خود سپری خواهند کرد.

پیش از این دولت جمهوری اسلامی ایران از طریق سفارت کشورمان در کوالالامپور، پیش‌نویس پیشنهادی موافقتنامه مذکور را به وزارت امور خارجه مالزی ارائه نموده است. توافق، امضا و اجرایی شدن موافقتنامه مورد نظر به بررسی‌های گسترده و مدت زمان نسبتاً طولانی نیاز دارد.

هم اکنون بیش از سه هزار ایرانی در زندان‌های خارج از کشور در بازداشت هستند اما به گفته مقامات روند بازداشت ایرانیان در خارج طی سال‌های اخیر روند نزولی داشته است.

کد خبر 246890
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز