پنجشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۰:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک برقکار ۴۲ ساله در کالیفرنیا پس از آنکه یک حادثه وخیم کاری باعث عبور الکتریسیته از بدنش شد، دچار کاتاراکت‌های (آب مروارید) ستاره‌ای شکل در دو چشمش شد.

cataract۳

cataract۲


به گزارش لایوساینس شانه چپ این مرد با برق 14000 ولتی تماس پیدا کرده بود و جریان برق از کل بدن او از جمله عصب بینایی‌اش- عصبی که پشت چشم را به مغز متصل می‌کند- گذشته بود.

دکتر بابی کورن، استاد چشم‌شناسی بالینی در دانشگاه کالیفرنیا در سان‌دیه‌گو که این بیمار را درمان کرده است، می‌گوید: "عصب بینایی شبیه هر سیم دیگری برق را هدایت می‌کند. در این مورد جریان و ولتاژ بالایی که از این سیم طبیعی مهم بدن گذشت، باعث آسیب دیدن خود عصب بینایی شده بود."

کورن چهار هفته پس از این حادثه به معاینه بیمار که دچار مشکلات بینایی شده بود، پرداخت. به گفته کورن معاینه نشان داد که این مرد در هر دو چشم دچار کاتاراکت‌هایی به شکل عجیب ستاره‌ای شده است.

کاتاراکت یا آب مروارید به معنای کدر شدن عدسی چشم است. کورن می‌گوید علت اینکه کاتاراکت‌ها گاهی شکل ستاره‌ای به خود می‌گیرند درست معلوم نشده است. به گفته او در بررسی‌های حیوانی آسیب به عدسی چسم در نتیجه عبور برق در ابتدا حباب‌های کوچکی در سطح بیرونی عدسی ایجاد می‌کند. بعد این حباب‌ها به هم می‌پیوندند و به شکل کاتاراکت ستاره‌ای شکل درمی‌آیند.

این مرد چهار ماه پس از حادثه برای برداشتن این کاتاراکت و کاشتن عدسی جدید تحت عمل جراحی قرار گرفت، و بینایی او پس از این عمل اندکی بهتر شد. اما به گفته کورن آسیب وارد شده به عصب بینایی هنوز باعث محدودیت قدرت دید این مرد است.

کورن توضیح می‌دهد که چشم مانند دوربین است: اگر عدسی آسیب ببیند، می‌توان آن را با یک عدسی جدید جایگزین کرد، اما اگر "فیلم"- در این مورد شبکیه و عصب بینایی- آسیب ببیند، "چشم هرگز به درستی تصویر را ثبت نخواهد کرد."

به گفته کورن اکنون 10 سال پس از حادثه، دید این مرد در هر دو چشم هنوز ضعیف است. اما او می‌تواند از وسائل حمل و نقل عمومی استفاده کند، و با کمک یک دستیار در کلاس‌های یک کالج فنی شرکت کند.

شرح حال این مرد در شماره 23 ژانویه ژورنال پزشکی نیوانگلند منتشر شده است.

کد خبر 246865
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز