پنجشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: کتاب "صوفی" شرح حال و زندگی سردار شهید حسن صوفی، در پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس رونمایی شد.

 کتاب سردار شهید صوفی

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر، در مراسم رونمایی از کتاب زندگینامه شهید صوفی برخی از مسئولان ستادکل نیروهای مسلح، وزارت دفاع، نمایندگان مجلس، شورای شهر تهران و بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس حضور داشتند.

نویسنده این کتاب گفت: کتاب شهید صوفی 14 فصلِ، تولد، (کودکی، نوجوانی و خانواده)، انقلاب، (دبیرستان و گروهکی‌ ها)، ارادت به امام (ره)، ورود به سپاه، ارزیابی پادگان شهدا، پرسنلی تیپ شهدا، پرسنلی سپاه همدان، بسیج استان همدان، قائم مقام لشکر حضرت حجت(عج)، مبتکر رژه پنج لشکر، شهادت و (تصاویر و اسناد) را شامل می‌شود.

امیر حسین انبارداران با اشاره به اینکه کتاب صوفی در قطع رقعی و در 256 صفحه در انتشارات فاتحان به چاپ رسیده است، افزود: برای نگارش این اثر حدود چهار سال تحقیق و پژوهش انجام و در سفرهای مکرر به مناطق مختلف از جمله همدان و مشهد مقدس با جمع زیادی از همرزمان و آشنایان شهید صوفی گفتگو انجام شده است.

محمد حسین صوفی معاون صدای رسانه ملی و برادر سردار شهید حسن صوفی نیز در مراسم رونمایی از کتاب شهید صوفی گفت: دفاع مقدس در عرصه های سازندگی، خود اتکایی، خودباوری و استقلال دستاوردهای زیادی داشت، طوریکه هر آنچه در سالهای پس از انقلاب داریم همه در مسیر خود باوری استقلال و خوداتکایی است که در بستر دفاع مقدس به دست آمده که آن هم ادامه نهضت کربلا و عاشوراست.

وی با بیان اینکه شهدا دستاورد معنوی دفاع مقدس هستند، گفت: زندگی شهدا در دوران قبل از دفاع مقدس، در دوران دفاع مقدس و پس از شهادتشان منبع خیر و برکت بوده است که توانسته اند با توکل ، ابتکار و خلاقیت در پستهای مختلف انجام وظیفه کنند .

صوفی افزود: دفاع مقدس کادرسازی و شایسته سالاری خوبی داشت، طوریکه نیروهایی که در این دوران تربیت شدند بر اساس شایستگی ، ابتکار و خلاقیت به فرماندهی رسیدند و در آنجا به بهترین نحو در راه خدمت به وطن خود از همه نیروها پیشی می گرفتند.

وی گفت: برپایی یادواره ‌های شهدا، تبیین ارزش‌ها و فرهنگ دفاع مقدس است و تجلیل و تکریم از کسانی که صادقانه در یک مقطعی از تاریخ برای دفاع از کشور تلاش کردند، ضروری است.

صوفی با بیان اینکه رزمندگان اسلام با تکیه بر آموزه ‌های دینی و الهام از پیام رهبری در دفاع مقدس با رشادت و دلاوری جنگیدند، افزود: بنیاد حفظ آثار با برگزاری یادواره‌های شهدا، فرهنگ شهادت را احیا می‌کند که این فعالیت بسیار ارزشمند است.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان نیز کتاب صوفی را چهل و یکمین اثر بنیاد حفظ آثار استان همدان بیان کرد که به چاپ رسید .

محمد جعفر زمردیان افزود: فیلم مستند زندگی این شهید نیز در دست تولید است که امیدواریم در سالروز شهادت ایشان در اسفند به اتمام برسد.

وی با بیان اینکه رژه پنج لشکر از ابتکارات سردار شهید حسن صوفی در همدان بود که پس از آن این رژه تبدیل به رژه 100 هزار نفری سپاه رسول الله (ص) شد، افزود: شهیدصوفی به عنوان یکی از شهدای دفاع مقدس با حضور در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل، باعث شد امروز به عنوان یکی از موفق ‌ترین فرماندهان دوران دفاع مقدس شناخته شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همدان سردار شهید صوفی را شهید محوری و شاخص سال 92 همدان خواند و افزود: آشنایی با زندگینامه شهیدان می‌تواند چراغ راهی برای همگان باشد.

وی چاپ و نشر کتب دفاع مقدس را یکی از روش ‌های آشنایی جوانان با آن دوران دانست و گفت:‌ برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در میان جوانان ایران اسلامی، بار دیگر شاهد رونمایی از یک کتاب دفاع مقدس خواهیم بود.

حسن صوفی در بیست و ششمین روز از اسفند سال 1363 وقتی‌که دوشادوش بسیجیان و رزمندگان اسلام به مقابله با تانک‌های دشمن که قصد پاتک به نیروهای اسلام را داشتند، برخاسته بود، بعد از 19 ساعت درگیری و جنگ طاقت فرسا و حماسه آفرینی اسطوره ‌ای به شهادت رسید.

رشادت، شجاعت، قدرت تصمیم گیری بالا، اعتماد به نفس، ریسک‌ پذیری و ابتکار از ویژگی‌های شخصیتی شهید حسن صوفی بود.

شهید صوفی در دوران نوجوانی با حُسن مدیریتی که از خود نشان داد، توانست مسئولیت‌هایی مانند فرماندهی بسیج همدان و جانشینی لشکر حضرت حجت(عج) را بر عهده بگیرد.

عملیات های دربندیخان، والفجر 2، والفجر 5 و میمک از جمله عملیات هایی بود که شهید صوفی حضور موثر و فعالی داشت.

کد خبر 246847
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز