همشهری آنلاین: فرمانده یگان ویژه تهران بزرگ گفت: یگان ویژه باید به اندازه نام خود در جهت رفاه و امنیت مردم تلاش کند؛ زیرا پلیس به عنوان مظهر اقتدار است و اگر مردم احساس آرامش و امنیت کنند، نشانگر انجام وظیفه پلیس به نحو احسن است.

حسن عرب سرخی

سرهنگ حسن عرب سرخی، فرمانده یگان ویژه تهران بزرگ است. وی در سال ۵۹ به جبهه اعزام می‌شود و پس از مدتی وظیفه حفاظت از شخصیت‌ها را برعهده می گیرد. جانشینی فرماندهی شهر ری و فرماندهی یگان امداد تهران از دیگر فعالیت‌های او به شمار می‌رود.

سرهنگ عرب سرخی اکنون در سمت فرماندهی یگان ویژه تهران بزرگ، تیپ امام خمینی(ره) مشغول فعالیت است. وی از دوستان قدیمی قافله سالار مرزبانان، سردار شهید "جواد حاجی خداکرم" است و تمام جملاتش رنگی از این شهید دارد. در ادامه مشروح مصاحبه با سرهنگ عرب سرخی، فرمانده یگان ویژه تهران بزرگ را می‌خوانیم:

سرهنگ حسن عرب سرخی، فرمانده یگان ویژه تهران بزرگ با بیان اینکه هر فرد نظامی در طول زندگی خود، دورانی را پشت سر می‌گذارد، اظهار کرد: من نیز پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به کمیته محلی رفته و شب‌ها به عنوان نگهبان انجام وظیفه می‌کردم.

وی در ادامه با اشاره به آشنایی خود با سردار شهید "جواد حاجی خداکرم" افزود: آشنایی من با شهید سرتیپ پاسدار جواد حاجی خداکرم به سال‌های بسیار دور برمی‌گردد. ما با یکدیگر در یک محله زندگی می‌کردیم و از کودکی همدیگر را می‌شناختیم.

سرهنگ عرب سرخی ادامه داد: شهید حاجی خداکرم در دوران پیش از انقلاب جزو لیدرهای محل بود و می‌توان گفت حرکت‌های توده‌ای جنوب شهر علیه رژیم ستم‌شاهی را رهبری می‌کرد.

فرمانده یگان ویژه تهران بزرگ تصریح کرد: پس از پیروز انقلاب اسلامی، با اعلام کمیته مبنی بر نیاز نیرو در جبهه‌های جنوب، لباس رزم پوشیده و برای دفاع از سرزمین و انقلاب نوپای جمهوری اسلامی عازم جبهه‌های حق علیه باطل شدیم.

وی ادامه داد: شهید حاجی خداکرم، از آن دست آدم‌هایی بود که دل بزرگی داشت. یادم هست ابراهیم حاجی خداکرم برادر بزرگتر شهید جواد حاجی خداکرم در شلمچه در آغوش جواد به شهادت رسید. به اتفاق، پیکر پاک ابراهیم را به تهران آورده و پس از دفن او دوباره به جبهه برگشتیم.

سرهنگ عرب سرخی بیان کرد: مدتی قبل از دوستان شنیدم که می‌گفت، بعد از گذشت چندین سال هنوز کسی مانند شهید حاجی خداکرم نتوانسته جای او را بگیرد و کارهای بزرگی همانند اوانجام دهد. به جرات می‌توان گفت انسانی با وجود، با انرژی و صادق بود.

فرمانده یگان ویژه تهران بزرگ ادامه داد: هنگامی که سردار خداکرم فرماندهی انتظامی قم را بر عهده داشت در بین مردم شایع شده بود که ایشان پس از دستگیری اراذل، آن‌ها را به بهشت معصومه برده و به کندن قبر و شستن مرده مجبور می‌کند و بسیاری از ارذل از این حرکت او می‌ترسیدند.

سرهنگ عرب سرخی با بیان اینکه سردار حاجی خداکرم در زمینه رفتار و ارتباط با نیروهای خود باید به عنوان یک الگو مطرح شود، اذعان کرد: یکی از ویژگی‌های به یادماندنی این شهید که باید الگویی برای فرماندهان ما باشد رفتار وی با کارکنان و خانواده آن‌ها بود. او در جلساتی که با خانواده کارکنان داشت از رفتار پرسنل با خانواده سوال و به مشکلات آنها رسیدگی می‌کرد.

فرمانده یگان ویژه تهران بزرگ بیان کرد: شهید حاجی خداکرم، کار را خسته کرده بود. یادم هست به من می‌گفت "24 ساعت برای یک شبانه روز کم است". من فکر می‌کنم تنها روزی که کار بر روی میز او ناتمام ماند، روز شهادتش بود.

هم‌رزم شهید حاجی خداکرم ادامه داد: یکی از تکیه کلام‌های جواد حاجی خداکرم این بود که "تا عمر داری زنده باش". او می‌گفت باید عمر اثرگذار باشد؛ خیلی از افراد هستند که مردم از زنده ماندن آن‌ها شاکی‌اند.

سرهنگ عرب سرخی با ذکر خاطره‌ای از شهید خداکرم عنوان کرد: پس از سخنرانی مقتدرانه‌ای که سردار حاجی خداکرم در سیستان داشت، مولوی عبدالحمید، امام جمعه سیستان در خطبه‌های نماز، وجود سردار خداکرم را لطف خداوندی دانست و پس از شهادت این سردار، نبود ایشان را سلب توفیق برشمرد.

وی با اشاره به دوران دفاع مقدس بیان کرد: پس از برگشتن از جنوب به تهران، با برگشت ما به منطقه عملیاتی موافقت نشد. سید مجتبی عبداللهی پس از هماهنگی‌های لازم و با اراده‌ای قوی، "تیپ موسی بن جعفر(ع) را در سال ۶۳ راه اندازی کرد. پس از آن بود که من در قالب این تیپ به جبهه اعزام شدم. پس از چهار ماه خدمت به یگان حفاظت شخصیت منتقل شدم کا گاهاً با همین عنوان نیز برای حفاظت از شخصیت‌هایی که برای بازدید به جنوب اعزام می شدند رفت و آمد می‌کردم.

این رزمنده دوران دفاع مقدس گفت: با آغاز جنگ تحمیلی هر کس با هر نیتی به دفاع از سرزمین و کمک برادران رزمنده خود آمد. کمیته (نیروی انتظامی) نیز به نوبه خود در این جنگ شرکت داشت.

وی با اشاره به اشغال سه ساعته کشورکویت توسط رژیم بعث عراق و ناتوانی این کشور در دفاع از تمامیت ارضی‌اش اشاره کرد و افزود: ما برای حفاظت از سرزمین ایران خون داده‌ایم و خون شهدا بهای این مقاومت است. همه این خون‌ها و بازماندگان جنگ تحمیلی نیز حرمت دارند. بنا بر این باید وقایع دفاع مقدس به نسل امروز منتقل شود.

فرمانده یگان ویژه تهران بزرگ بیان کرد: شهید حاجی خداکرم، این مرد بزرگ جمله‌ زیبایی را برای پرسنل تکرار می‌کرد و می‌گفت که آسایش ما در آرامش مردم است. نیرو نباید آسایش داشته باشد و مردم باید آرامش و امنیت را در متن زندگیشان لمس کنند.

سرهنگ عرب سرخی با اشاره به اینکه یگان ویژه زینت نیروهای مسلح کشور است، ادامه داد: این یگان باید به اندازه نام خود در جهت رفاه و امنیت مردم تلاش کند؛ زیرا پلیس به عنوان مظهر اقتدار است و اگر مردم احساس آرامش و امنیت کنند، نشان دهنده این است که پلیس کار خود را به نحو احسن انجام داده است.

سرهنگ عرب سرخی در پایان، خدمت در یگان ویژه را برای خود توفیقی بزرگ دانست.

لازم به ذکر است، سردار حاج خداکرم پس از پایان جنگ در حفاظت از کیان دین و انقلاب، به تلاش شبانه روزی خود استمرار بخشیده و با خدمات بی‌شائبه در ستادهای مختلف منطقه ۱۰ کمیته انقلاب اسلامی و بعد‌ها در لباس افسری نیروی انتظامی الگویی شایسته برای همکارانش بوده است.

این افسر رشید سپاه اسلام در سال ۱۳۷۴ فرمانده منطقه انتظامی شهرستان قم شد و در‌‌ همان سال به عنوان جانشین فرماندهی ناحیه انتظامی استان سیستان و بلوچستان انتخاب و یک سال بعد، به عنوان فرمانده ناحیه انتظامی استان منصوب شد تا با ایادی کفر و سوداگران مرگ مبارزه کند. سرانجام این سرباز جان برکف امام در روز بیست و پنجم آبان سال ۱۳۷۶ در منطقه عملیاتی شیلر، از توابع شهرستان زابل، در رویارویی با اشرار و با اصابت گلوله به صورتش به شهادت رسید.

خبرگزاری دفاع مقدس

کد خبر 246793
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز