همشهری آنلاین: ویکتور یانوکوویچ، رییس جمهوری اکراین سه رهبر مخالفان دولت را برای بحث در مورد بحران اخیر در این کشور به گفت و گو فرا خواند. این در حالی است که اتحادیه اروپا در حال بررسی اقدام خود در برابر رفتار خشونت آمیز علیه تظاهرکنندگان است.

رییس جمهوری اکراین مخالفان را به گفت و گو دعوت کرد

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، ˈآرسنی یاتسنیوکˈ یکی از رهبران مخالفان دولت یانوکوویچ روز چهاشنبه اعلام کرد:برگزاری این نشست توسط یانوکوویچ تایید شده است.

این در حالی است که رییس کمیته اروپا دقایقی پیش اعلام کرد که احتمال دارد اتحادیه اروپا علیه این کشور به دلیل سرکوب تظاهرات و کشته شدن دست کم سه تظاهرکننده، اقدامی صورت دهد.

ˈخوزه مانوئل باروسوˈ رییس کمیسیون اروپا در این باره گفت که اتحادیه اروپا از وقوع این مرگ ها حیرت زده شده و ضمن محکوم کردن استفاده از زور، از تمامی طرف ها خواسته است به سرعت به این خشونت ها پایان دهند.

وی افزود: ما به دقت این تحولات را دنبال می کنیم و اقدامات احتمالی اتحادیه اروپا و تبعات روابط خود با آن کشور را ارزیابی خواهیم کرد.

هشدار نخست وزیر اوکراین در مورد استفاده از زور علیه معترضان

ار سوی دیگر، میکولا آزاروف نخست وزیر اوکراین در مورد امکان توسل نیروهای امنیتی این کشور به زور برای متفرق کردن معترضان هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از کی یف، وی گفت: اگر ˈاخلال گرانˈ از اقدامات خود دست نکشند، مقامات ممکن است به موجب قوانین جدیدی که اعتراضات گسترده در اوکراین را ممنوع می کند، اقدام کنند.

آزاروف در عین حال ابراز امیدواری کرد که نیازی به استفاده از زور برای متفرق کردن معترضان نباشد.

این سخنان در حالی منتشر شد که گزارش ها از تلاش مقامات برای باز پس گیری کنترل مکان وقوع درگیری های شدیدی بین معترضان و نیروهای امنیتی خبر می دهد.

بر اساس این گزارش، درگیری ها تا ساعات اولیه صبح روز سه شنبه در پایتخت اوکراین ادامه داشت و در جریان آن معترضان به طرف نیروهای امنیتی کوکتل مولوتف و سنگ پرتاب کردند و این نیروها نیز با پرتاب نارنجک های بیهوش کننده و شلیک گلوله های پلاستیکی و گاز اشک آور به آنها پاسخ دادند.

مجموعه قوانین جدیدی که تقریبا همه نوع اعتراضات را در اوکراین ممنوع می کند و خشم معترضان را برانگیخته است، رسما در روزنامه پارلمان این کشور به چاپ رسیده است.

این مجموعه قوانین، امکان محکومیت افرادی که اماکن عمومی را محاصره می کنند، به دوره های مختلف زندان تا 5 سال را فراهم می کند و همچنین شرایط بازداشت معترضان ملبس به ماسک یا کلاه را به وجود می آورد.

ˈسرگئی لاوروفˈ وزیر امور خارجه روسیه هشدار داد که اوضاع در اواکراین در حال از کنترل خارج شدن است.

ناآرامی ها از دو ماه پیش نسبت به تصمیم ˈویکتور یانوکوویچˈ رییس جمهوری اوکراین برای امضا نکردن توافق تجاری با اتحادیه اروپا ادامه دارد.

به گفته لاوروف، این واقعیت که درخواست رهبران مخالف اواکراین از معترضان برای پرهیز از خشونت، منجر به کاهش تنش در پایتخت این کشور نشده است، از وخامت اوضاع حکایت دارد.

وی همچنین حمایت اتحادیه اروپا از جنبش اعتراضی علیه رییس جمهوری اوکراین را محکوم کرد.

درگیری های روزهای یکشنبه و دوشنبه که در پی دو ماه اعتراضات به وقوع پیوست، منطقه ای در مرکز شهر کی یف پایتخت اوکراین را به کانون درگیری بدل کرد.

در همین حال، گروه مخالف اوکراین به رهبری سه سیاستمدار این کشور اعلام کرد که برای مذاکراه آماده است. این گروه در عین حال تاکید کرد که خواستار مذاکره تنها با شخص رییس جمهوری و نه مشاوران او است .

اشتون خواستار توقف فوری درگیری ها در اوکراین شد

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه خواستار توقف فوری خشونت ها و درگیری ها در اوکراین شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، درخواست کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مورد توقف خشونت ها در اوکراین در حالی مطرح شده است که گزارش هایی از کشته شدن چند تن در درگیری های شهر کی یف مخابره شده است.

اشتون در بیانیه ای افزود: به شدت تشدید خشونت و درگیری ها در شهر کی یف را که منجر به کشته شدن چند تن شده، محکوم می کنم. گزارش کشته شدن چند تن در خشونتهای اوکراین بسیار نگران کننده است.

در این بیانیه آمده است: استفاده از اهرم زور و توسل به خشونت پاسخی به بحران های سیاسی نیست. باید طرف های درگیر در اوکراین به هرگونه خشونت پایان دهند و تحقیقات در مورد عاملان تشدید خشونت آغاز شود. باید افرادی را که عامل تشدید خشونت بوده اند و منجر به کشته شدن چند تن شده اند را به عدالت سپرد.

براساس گزارش رسانه های اوکراین، دو فعال ضد دولتی روز چهارشنبه طی درگیری با نیروهای امنیتی به ضرب گلوله کشته شدند.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن ابزار نگرانی در مورد حملات علیه خبرنگاران و هیات های رسانه ای از دولت کی یف و معترضان خواست تا روند مذاکرات را در بالاترین سطح آغاز کنند.

همچنین دبیرکل ناتو و رییس کمیسیون اروپا در بیانیه های جداگانه ای در مورد اوضاع اوکراین ابزار نگرانی کردند.

دبیرکل ناتو اعمال خشونت در اعتراض های اوکراین را محکوم کرد

دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) روز چهارشنبه به شدت استفاده از خشونت در پایتخت اوکراین را محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری شین هوا از بروکسل، آندرس فوگ راسموسن دبیرکل ناتو در بیانیه ای اعلام کرد: به شدت در مورد حوادثی که اخیرا در شهر کیف رخ داده و همچنین اخبار منتشر شده درمورد کشته شدن چند تن طی اعتراض های ضد دولتی در این شهر شنیدم، نگران هستم.

این مقام ارشد ناتو در ادامه گفت: خشونت هرگز نباید پاسخی به بحران های سیاسی باشد.

راسموسن در ادامه از تمامی طرفهای درگیر در اوکراین خواست تا در مسیر مذاکره قرار بگیرند و خویشتندار باشند. وی گفت که تمامی طرفهای درگیر در این کشور باید از هرگونه تشدید تتنش ها و خشونتها جلوگیری کنند.

براساس گزارش رسانه محلی اوکراین، سه تن در خشونتهای اخیر این کشور کشته و صدها تن دیگر نیز زخمی شدند.

کمیسیونر ارشد اتحادیه اروپا در امور حقوق بشر نیز روز گذشته در مورد اوضاع در اوکراین ابراز نگرانی کرد و گفت که قوانین دولتی در اوکراین در مورد اعتراض ها یک گام عقب در مسیر مردم سالاری است.

این اظهارات ناوی پیلادی کمیسیونر ارشد امور حقوق بشر سازمان ملل در حالی مطرح شده است که خشونتها در اوکراین میان نیروهای امنیتی و معترضان مقامات اتحادیه اروپا را نگران کرده است.

این اعتراض ها به دنبال آن تشدید شد که ویکتور یانوکوویچ رئیس جمهوری اوکراین تصمیم گرفت قوانینی را در مورد محدود کردن اعتراض ها در این کشور تصویب کند.

از زمان تصمیم یانوکوویچ برای عدم امضای توافق نامه تجارت با اتحادیه اروپا و نزدیک تر شدن به روسیه، مخالفان در کیف و شهرهای دیگر اوکراین دست به تظاهرات زدندکه این مسئله بن بست سیاسی را در این کشور ایجاد کرده است.این درحالی است که خشونت پلیس اوکراین نیز بیشتر خشم مخالفان را برانگیخت.امتناع رئیس جمهوری اوکراین از امضای توافق نامه تجارت با اتحادیه اروپا موجی از اعتراض ها را درمیان معترضان اوکراینی به همراه داشت.

کد خبر 246792
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز