همشهری آنلاین: مشاور آنگلا مرکل صدراعظم آلمان اقدام دبیرکل سازمان ملل متحد در پس گرفتن دعوت از ایران برای حضور در نشست سوریه زیرفشار آمریکا و گروه های شورشی مخالف دولت بشار اسد را اقدامی مصیبت بار خواند که موجب خدشه دار شدن اعتبار سازمان ملل شده است.

مشاورصدراعظم آلمان: اقدام بان کی مون در پس گرفتن دعوت مصیبت بار بود

به گزارش ایرنا، فولکر پرتس روزچهارشنبه بااشاره به آغاز کنفرانس بین المللی ژنو 2 بدون حضور ایران به عنوان کشور تاثیرگذار منطقه که می‌تواند نقش بسیار مهمی در پایان یافتن بحران سوریه از راه سیاسی و دیپلماتیک داشته باشد، گفت: به طور مشخص باید بگویم که بان کی مون با اقدام خود در پس گرفتن دعوت از ایران اعتبار سازمان ملل متحد را خدشه دار کرد.

این سیاستمدار آلمانی درگفت وگو با رادیو آلمان تاکید کرد : دبیرکل سازمان ملل ابتدا با تصمیمی درست و با دعوت از ایران تلاش کرد این کشور مهم منطقه را به پشت میز مذاکرات سوریه بیاورد اما با فشار آمریکا که این اقدام را ایده خوبی نمی دانست، کمر خم کرده و دعوت خود را پس گرفت که این اصلا کار درستی نبود.

پرتس با بیان اینکه حضور ایران در ژنو2می توانست برای رسیدن به راه حل بحران سوریه بیشتر کمک کند، خاطرنشان کرد:به یقین اگر ایران در داخل سالن این کنفرانس بین المللی حضور می داشت بهتر می توانست کمک کند تا اینکه خارج از آن باشد.

 آندره بانک کارشناس سوریه درموسسه تحقیقاتی و مطالعات منطقه ای هامبورگ (گیگا)، نیز درمورد کنفرانس ژنو2وعدم حضور ایران دراین نشست بین المللی، گفت: یکی از اهداف عربستان به عنوان مخالف حضور تهران در نشست سوریه، تضعیف این کشور در منطقه است زیرا آنها واهمه دارند که با ادامه این روند و تقویت نقش ایران در معادلات منطقه ای و جهانی، این کشور و غرب بیش از پیش به هم نزدیک شوند.

این کارشناس آلمانی،کنفرانس ژنو2 را به یک نمایش تبلیغاتی تشبیه کرد که در آن آمریکا و همپیمانانش تلاش می کنند به خیال خود سناریویی برای دفع خشونت گسترده درسوریه طراحی کنند.

آندره بانک خاطرنشان کرد: از نظر من نه اروپایی ها و نه آمریکا به صورت جدی بدنبال یک راه حل پایدار برای پایان دادن به بحران سوریه نیستند و در واقع مسئله مهم برای اوباما درمورد سوریه، مدیریت بحران این کشور است و اینکه حکومت سوریه زیاد به دوستان خود اعم از روسیه و ایران نزدیک نباشد.

وزیر خارجه آلمان: انتظار زیادی از ژنو 2 نباید داشته باشیم

همچنین وزیر امور خارجه آلمان گفت: نمی توان انتظار زیادی از کنفرانس ژنو 2 برای حل فوری بحران سوریه داشت و امروز معجزه ای رخ نخواهد داد.

به گزارش ایرنا درحالی که با اقدام غیرمتعارف دبیرکل سازمان ملل که زیر فشارهای آمریکا و گروه های شورشی مخالف دولت سوریه، دعوت از ایران برای حضور در این نشست پس گرفته شد و کارشناسان و صاحبنظران سیاسی این اقدام را موجب ناکامی این نشست بین المللی دانسته اند، فرانک والتر اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان نیز گفت که نمی تواند انتظار زیادی از ژنو 2 داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری آلمان (د.پ.آ)، اشتاین مایر به عنوان یکی از شرکت کنندگان در نشست ژنو 2 که از ساعتی قبل از مونترو سوئیس آغاز شده،در گفت و گویی در حاشیه این نشست بین المللی خاطرنشان کرد: همین که امروز جمعی اینجا جمع شده و درمورد دستیابی به راهی برای حل بحران سوریه مذاکره می کنند، می تواند مهم باشد اما نباید انتظار داشته باشیم که کار بسیار بزرگی انجام شود.

به اعتقاد اشتاین مایر،حداقل هدف نشست ژنو 2 می تواند این باشد که بتوان وارد مرحله ای برای ارائه بهتر کمک های بشردوستانه به آوارگان سوری شد و یا اینکه موفق شویم در برخی از مناطق بحرانی این کشور تا اندازه ای اوضاع را آرام کنیم که مردم بیشتری کشته نشوند.

حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران نیز روز چهارشنبه قبل از عزیمت به سوئیس به منظور شرکت در چهل و چهارمین اجلاس داووس درپاسخ به سوالی درخصوص برگزاری نشست ژنو 2 در سوریه،گفت: با توجه به علائم، امید چندانی به کنفرانس ژنو 2 نداریم که بتواند در مبارزه با تروریسم موفق باشد.

کد خبر 246783
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز