گروه سرزمین: فیفا استفاده از لوگوی یوز روی پیراهن تیم‌ملی فوتبال را نپذیرفت اما اجازه داد تا پیراهن تیم ملی کشورمان به‌گونه‌ای طراحی شود که تداعی‌کننده یوز ایرانی باشد.

مرتضی پورمیرزایی، مدیر روابط عمومی انجمن یوزپلنگ آسیایی در گفت‌وگو با مهر افزود: قرار بود یکشنبه گذشته از پیراهن تیم ملی رونمایی شود اما از آنجا که در طرح پیشنهادی برای این پیراهن از لوگوی مشخص کله یوز استفاده شده بود این طرح خلاف قوانین فیفا تشخیص داده شد و آن را رد کردند با وجود این، فرصتی دوباره به ما دادند تا پیراهنی برای تیم ملی طراحی کنیم که تداعی‌کننده یوزپلنگ ایرانی باشد اما نباید به‌طور واضح و مشخص از لوگوی یوز در پیراهن استفاده شود.

براساس بند 7ماده 11آیین‌نامه تجهیزات تیم ملی فدراسیون فوتبال، وسط پیراهن تیم ملی با لوگوی طراح لباس، سمت چپ پیراهن لوگوی فدراسیون فوتبال و روی آستین پیراهن لوگوی جام‌جهانی به‌کار برده می‌شود. به‌گفته پورمیرزایی، تا 12بهمن‌ماه فرصتی دوباره به کشورمان داده شده که در طراحی لباس از علائم و نمادهایی مانند سایه یوز، اشک یوز و یا نشانه‌هایی که یاد آور سرعت یوز باشد استفاده کنیم به شرط آنکه این علائم با برند‌های معروفی مانند پوما مشابه نباشد. آنطور که پورمیرزایی می‌گوید، از لوگوی مشخص یوزپلنگ ایرانی در تی‌شرت هواداران و سایر وسایل تبلیغاتی که هواداران تیم ملی می‌توانند با خود داشته باشند استفاده می‌شود همچنین شعار حمایت از یوز پلنگ آسیایی روی اتوبوس تیم ملی درج می‌شود. به‌گفته مدیر روابط عمومی انجمن یوزپلنگ قرار است پلاکاردهایی با تصویر یوز به‌دست هواداران فوتبال که در جایگاه‌های استادیوم می‌نشینند داده شود تا با بالا بردن آنها در زمان‌های مشخص در جایگاه تماشاچیان تصویر یوز نمایان شود. فعالیت‌های جنبی ازجمله تشکیل کمپ‌های فرهنگی برای تبلیغ اهمیت و جایگاه یوز در تنوع زیستی و خطر انقراض این‌گونه ارزشمند نیز در حال بررسی و نهایی شدن است.

این گزارش می‌افزاید: سپ بلاتر، رئیس فدراسیون فوتبال(فیفا) 16آبان‌ماه امسال به دعوت مسئولان سازمان حفاظت محیط‌زیست از موزه تنوع زیستی بازدید کرد. وی حین بازدید از موزه تنوع زیستی گفت:من نماینده یوزپلنگ ایرانی هستم و برای اینکه یوزپلنگ نماد پیراهن ملی‌پوشان فوتبال ایران در جام جهانی 2014برزیل شود، تلاش می‌کنم.

این گفته‌های سپ بلاتر امید برای جهانی‌شدن حفاظت از یوزپلنگ را دوچندان کرد. با آنکه انتظار می‌رفت با پیگیری‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست تصویریوزپلنگ آسیایی روی پیراهن ملی‌پوشان نقش شود، 16دی‌ماه فدراسیون فوتبال طی نامه‌ای به مسئولان سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کرد که درج لوگوی یوزپلنگ آسیایی خلاف آیین‌نامه هیأت‌رئیسه فیفاست.

 

کد خبر 246550

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز