دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۲ - ۲۰:۰۴
۰ نفر

گروه شهری: اول بهمن به‌عنوان سومین روز هفته هوای پاک «روز بدون خودرو» نام گرفته است. شهردار تهران در بخشنامه‌ای اقدامات مدیریت شهری برای این روز و روزهای پیش روی هفته هوای پاک را اعلام کرد.

اجرای برنامه‌های آموزشی در حوزه آلودگی هوا، تقدیر از سازمان‌های مردم‌نهاد و شهروندان مؤثر در موضوع رفع و کاهش آلودگی هوا، کنترل آلایندگی ناوگان و خودروهای حمل‌ونقل عمومی و خودروهای سازمانی شهرداری، اخطار جدی به صنایع آلاینده پایتخت، عدم‌فروش طرح ترافیک روزانه در روز بدون خودرو(امروز) و کنترل آلایندگی موتورخانه‌های ساختمان‌های شهرداری ازجمله موارد این بخشنامه است.

در زمینه اجرای بخشنامه «کنترل آلایندگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی» فاز دوم طرح تعویض رایگان کاتالیست 1200دستگاه تاکسی پراید پایتخت آغاز شد. همزمان مراکز سیزدهم و چهاردهم معاینه فنی تهران نیز در خاوران و کارخانه مرکزی سایپا به بهره‌برداری رسید. کاتالیست مهم‌ترین قطعه کاهنده آلودگی هوا در خودروهای داخلی است که هر قطعه 350هزار تومان قیمت دارد. سال گذشته نیز کاتالیست 1200خودرو تعویض شده بود.

انتقاد طلایی از ایران خودرو

این مهم در مراسمی با حضور مرتضی طلایی نایب رئیس شورای شهر تهران، حجت‌الله بهروز قائم‌مقام معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار، محمدهادی حیدرزاده مدیرکل محیط‌زیست استان تهران، حیدری نماینده سایپا و علی محمد شاعری رئیس ستاد محیط‌زیست شهرداری تهران در مرکز معاینه فنی نیایش برگزار شد. مرتضی طلایی نایب‌رئیس شورای شهر تهران در مراسم افتتاح فاز دوم تعویض کاتالیست تاکسی‌های پراید از عدم‌ورود ایران خودرو به مشارکت در طرح‌های زیست‌محیطی مدیریت شهری انتقاد کرد. هم‌اکنون حدود 80هزار تاکسی در پایتخت تردد می‌کنند که 70هزار دستگاه از آنها از محصولات ایران خودرو است.
به گفته طلایی با برداشته شدن فشار تحریم‌ها دیگر نمی‌توان بهانه خودروسازان در تعویض خودروهای فرسوده را قبول کرد و آنان باید در مسائل زیست‌محیطی مشارکت کنند.

خبر مهم نایب‌رئیس شورای شهر پایتخت، تعویض رایگان کاتالیست همه تاکسی‌های تهرانی با اهتمام مدیریت شهری و سازمان محیط‌زیست بود. براساس تحقیقات انجام شده در دهه 70نزدیک به 80درصد عامل آلودگی هوا وجود خودروهای کاربراتوری بود که به‌زعم طلایی این رقم باید به روز شود و سهم کارخانه‌ها و منازل در آلاینده‌ها را نباید نادیده گرفت. در سال‌های اخیر کارخانه‌های سیمان، نیروگاه‌ها و مصرف سوخت منازل هر یک سهم مهمی در افزایش آلاینده‌ها داشته است.

طلایی 3 راه‌حل را برای عبور از بحران بیان کرد که شامل افزایش مراکز محلی معاینه فنی به 500مرکز، آموزش و فرهنگ‌سازی شهروندان و تأکید در برنامه 5سال آینده شهرداری می‌شود. در برنامه 5ساله شهرداری 102 میلیارد تومان درآمد پیش‌بینی شده است که 40هزار میلیارد تومان از آن به حمل‌ونقل اختصاص دارد. اگر دولت هم سهم خود را پرداخت کند، رقم 200میلیارد تومان می‌تواند سقف قانونی توسعه حمل‌ونقل عمومی را برآورده کند. موضوع تعویض سوخت گاز مصرفی پایتخت با برق و خروج خودروهای فرسوده نیز از دیگر نکات مورد اشاره طلایی بود.

اولویت بودجه 93آلودگی هوا باشد

قرار گرفتن اولویت آلودگی هوا در تصویب بودجه سال آینده از دیگر موضوعات مطرح شده در مراسم دیروز بود که علی محمد شاعری رئیس ستاد محیط‌زیست شهرداری تهران به آن اشاره کرد. امروز محیط‌زیست خود را به‌عنوان یک چالش اصلی به کشور تحمیل کرده است اما هنوز هم محیط‌زیست در عملکرد نهادها موضوعی مهم و دارای اولویت نیست. به گفته شاعری، اینکه خودروسازان وعده می‌دهند و عمل نمی‌کنند و یا وزارت نفت به تعهدات خود در رابطه با کاهش آلودگی هوا بی‌توجه است، به‌دلیل در اولویت قرار نداشتن محیط‌زیست در عملکرد سازمان‌هاست. بنابراین تا زمانی که نگاه ما به توسعه اصلاح نشده و به کیفیت‌ها توجه نکنیم وضع به همین منوال ادامه می‌یابد.

به گفته قائم‌مقام سابق سازمان حفاظت محیط‌زیست، این سازمان با وظایف گسترده نمی‌تواند کاری از پیش ببرد چرا که هیچ پولی در دست نداشته و بودجه به دستگاه‌های اجرایی تخصیص می‌یابد. بنابراین اگر بودجه و منابع کاهش آلودگی هوا را به‌دست شهرداری تهران بدهند طی مدت 4سال کاهش آلودگی هوا را در شهر تهران شاهد خواهیم بود.

عزمی برای کاهش آلاینده‌ها

حجت‌الله بهروز قائم‌مقام معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران نیز در این مراسم از لزوم کاهش فعالیت‌های مقطعی و افزایش برنامه‌های اثرگذار برای آلودگی هوای تهران سخن گفت. به گفته بهروز، شهرهای معروف دنیا ازجمله مکزیکوسیتی با جمعیتی بالغ بر 20میلیون نفر که وضعیت آلودگی هوایشان به‌مراتب بدتر از تهران بوده با استفاده از راهکارهای سیستماتیک و علمی آلودگی هوا را کاهش دادند؛ به‌گونه‌ای که امروز تمامی روزهای سالشان در شرایط سالم و پاک سپری می‌شود. بنابراین با راهکارهای سیستماتیک، آکادمیک و علمی باید به مقابله با آلودگی هوا رفت.

کد خبر 246534
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز