همشهری آنلاین: با وجود تاکید ایران بر حضور بدون پیش ‌شرطش در کنفرانس ژنو ۲، آمریکا در واکنش به دعوت دبیرکل سازمان ملل از ایران برای شرکت در مذاکرات صلح سوریه، باز هم بر موضع خود مبنی بر اینکه ایران باید به طور رسمی بیانیه ژنو ۱ را بپذیرد، پافشاری کرد.

جن پساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا امروز (دوشنبه) در واکنش به اقدام بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل که روز یکشنبه از ارسال دعوتنامه برای ایران خبر داد، گفت که واشنگتن دعوت از ایران را با این شرط پذیرفته است که تهران "حمایت آشکار و علنی خود را از اجرای کامل بیانیه ژنو از جمله برقراری یک نهاد حکومتی انتقالی با قدرت‌های اجرایی کامل بر اساس رضایت دوجانبه" ابراز کند.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری راشا تودی، پساکی در ادامه از حمایت ایران از دولت بشار اسد رییس‌جمهور سوریه ابراز نگرانی کرد.

راشا تودی گزارش داد که ایران تاکنون بیانیه ژنو 1 را به طور کامل نپذیرفته است، زیرا معتقد است ایجاد یک دولت انتقالی در سوریه اسد را از شرکت داشتن در آینده سیاسی کشورش بازمی‌دارد، ولی بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل گفت که معتقد است ایران در نهایت بیانیه ژنو 1 را خواهد پذیرفت.

بان در این رابطه گفت: من و وزیر امور خارجه ایران توافق کردیم که هدف از مذاکرات، برقراری یک نهاد حکومتی انتقالی با قدرت‌های اجرایی کامل بر اساس رضایت دوجانبه است. بر همین اساس بود که ظریف قول داد ایران نقش مثبت و سازنده‌ای را در مونترو ایفا خواهد کرد. بنابراین من به عنوان میزبان کنفرانس دعوتنامه شرکت در کنفرانس را برای ایران صادر کردم. ایران باید به عنوان یکی از کشورهای مهم همسایه (در کنفرانس ژنو 2) شرکت کند.

نمایندگان ایران و 39 کشور دیگر پیش از آغاز مذاکرات در ژنو در تاریخ 24 ژانویه، در گفت‌وگوهایی که پیش از آن برگزار می‌شود شرکت خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد که اگر ایران بیانیه ژنو 1 را نپذیرد، دعوت سازمان ملل از آن باید لغو شود.

پساکی در بیانیه‌اش مدعی شد: این چیزی است که ایران هرگز به طور علنی انجام نداده است و ما صراحتاً گفته‌ایم الزامی است. اگر ایران بیانیه ژنو را به طور کامل و علنی نپذیرد، این دعوت باید لغو شود.

به گزارش ایسنا، این در حالی است که ایران پیش از این بارها هرگونه پیش شرطی برای شرکت در کنفرانس صلح سوریه را رد کرده است و تاکید دارد نباید برای حضور تهران در مذاکرات درباره همسایه‌اش پیش شرطی برای تهران گذاشت.

آمریکا پیش از این گفته بود که ایران در صورت دعوت نشدن به کنفرانس ژنو 2 می‌تواند نقشی را در حاشیه آن ایفا کند، ولی تهران این پیشنهاد را رد کرد و گفت که یک نقش حاشیه‌ای را نخواهد پذیرفت.

کد خبر 246382
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز