همشهری آنلاین: رئیس جمهوری سوریه در دیدار با علمای مسیحی خواستار توجه جامعه جهانی به خطرات وهابی‌گری تکفیری شد.

اسد: ملت سوریه وهابی‌گری تکفیری را نمی‌پذیرد

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه(سانا)، بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه این سخنان را روز شنبه در جمع هیاتی از کلیسای انجیلی (شاخه‌ای از کلیسای پروتستان) ایراد و تاکید کرد: تفکر وهابی تکفیری نه تنها برای سوریه خطر ناک است بلکه کشورهای منطقه و تمام جهان را نیز تهدید می‌کند.

وی در ادامه سخنان خود به فهم نادرست غرب از واقعیت‌های موجود در منطقه خاورمیانه اشاره و تاکید کرد که این نگرش باید اصلاح شود.

هیات‌ علمای مسیحی از کلیساهای آمریکا، سوئد، سوئیس، لبنان و سوریه و به ریاست امجد ببلاوی رئیس امور خاورمیانه کلیسای پروتستان آمریکا به دیدار رئیس جمهوری سوریه رفته بودند.

بشار اسد در ادامه تاکید کرد: ملت سوریه هرگز اندیشه‌های تکفیری وهابی که هیچ احساس قرابتی با آن ندارد را نمی‌پذیرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، اسد در این دیدار تاکید کرد، ملت سوریه که از قرن‌ها پیش به بافت اجتماعی متوازن و وجود برادری و محبت در میان اقشار مختلف مردمش شناخته شده است،‌ هرگز تفکرات وهابی تکفیری که با آن غریب است را نپذیرفته و نخواهد پذیرفت.

وی افزود: این اندیشه‌ها نه فقط خطری برای سوریه بلکه خطری برای تمام منطقه است و این به خاطر ارتباط مستحکم میان بافت‌ اجتماعی کشورهای مسلمان خاورمیانه است.

رئیس جمهوری سوریه در ادامه اعلام کرد: یکی از مشکلات اصلی در مسیر تعامل آمریکا و غرب با مسائل جاری در خاورمیانه این است که بیشتر مسئولان آمریکا و غرب از درک صحیح واقعیت‌ها و ماهیت درست منطقه و منافع ملت‌های آن ناتوانند و بر اساس منافع خود و بدون اندیشیدن به منافع دیگر ملت‌ها عمل می‌کنند.

اعضای هیات مذکور نیز به نوبه خود ضمن اعلام همبستگی با ملت سوریه مخالفت خود با هرگونه دخالت خارجی در امور داخلی سوریه را اعلام و تاکید کردند که امیدوارند بار دیگر سوریه شاهد بازگشت آرامش باشد.

موافقت مخالفان سوریه با شرکت در ژنو 2

از سوی دیگر ائتلاف مخالفان سوریه اعلام کرد که تصمیم دارد در نشست صلح ژنو2 که با هدف حل و فصل سیاسی بحران سوریه برگزار می‌شود، شرکت کند. این موضع گیری مخالفان سوری با استقبال سازمان ملل، آمریکا و همپیمانانش روبه رو شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، ائتلاف مخالفان سوریه روز شنبه اعلام کرد که قصد دارد در کنفرانس ژنو2 که چهارشنبه هفته آتی و با هدف حل سیاسی بحران سوریه برگزار می‌شود، شرکت کند. رئیس ائتلاف مخالفان سوریه اعلام کرد تنها هدفش از شرکت در این کنفرانس تحقق خواسته‌های ملت سوریه است.

این تصمیم پس از توافق هیات مخالفان سوریه در نشست روز شنبه در استانبول ترکیه اتخاذ شد.

در رای گیری که در این نشست صورت گرفت 75 رای داده شد که از این میان 59 رای موافق شرکت در کنفرانس ژنو2، 14 رای مخالف و دو رای ممتنع بود.

پیشتر 44 عضو ائتلاف مخالفان سوریه رای گیری برای شرکت در ژنو2 را تحریم کرده و تصمیم گرفتند که از ائتلاف خارج شوند.

همچنین ائتلاف مخالفان سوریه برای اولین بار اعلام کرد که سه گروه مسلح سوری قصد دارند در نشست ژنو2 مشارکت کنند.

در همین راستا جان کری وزیر خارجه آمریکا ضمن استقبال از این تصمیم ائتلاف، آنرا یک رای گیری شجاعانه و به نفع مردم سوریه توصیف کرد.

لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه نیز به نوبه خود با استقبال از تصمیم ائتلاف مخالفان سوریه برای شرکت در کنفرانس ژنو2 نسبت به ادامه مذاکرات برای تشکیل دولت انتقالی با اختیارات کامل در سوریه متعهد شد.

وی گفت: چنین تصمیمی آن هم با وجود مخالفت‌ها و اقدامات خشونت آمیز در سوریه در حقیقت انتخاب گزینه حل و فصل مسالمت آمیز بحران سوریه است.

وزیر خارجه آلمان نیز تصمیم ائتلاف مخالفان سوریه برای شرکت در ژنو2 را بارقه‌ی امیدی برای مردم سوریه دانست.

ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس هم با استقبال از این تصمیم آنرا تصمیمی دشوار توصیف کرد.

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل نیز از این تصمیم ائتلاف مخالفان سوریه استقبال کرده و اعلام کرد: من خواهان تشکیل هرچه سریعتر هیاتی از مخالفان سوریه با حضور همه گروه‌ها از جمله زنان هستند.

از سوی دیگر احمد عاصی الجربا، رئیس ائتلاف مخالفان سوریه در مصاحبه با شبکه خبری اسکای نیوز عربی تاکید کرد که تنها هدف مخالفان از شرکت در ژنو2 تحقق خواسته‌های مردم سوریه و در راس آن برکناری بشار اسد رئیس جمهوری سوریه از قدرت است.

وی خاطر نشان کرد: قرار است دولتی انتقالی با اختیارات کامل تشکیل شود و این مسئله در راس جدول کاری ژنو2 قرار خواهد داشت.

الجربا با تاکید بر اهمیت وجود چارچوب زمانی مشخص برای مذاکرات، اعلام کرد که ائتلاف مخالفان سوریه از راهکار سیاسی که بتواند ارزش‌های ملت سوریه را حفظ کرده و به برکناری اسد از قدرت بیانجامد حمایت می‌کند.

رئیس ائتلاف مخالفان سوریه با بیان اینکه ائتلاف تقریبا آماده رفتن به ژنو است، مدعی شد که دولت سوریه مسئول درگیری‌های موجود در این کشور است و آتش بس باید با هدف ایجاد فضای اطمینان و از طرف دولت سوریه آغاز شود.

الجربا در پایان با تاکید بر اینکه روابط روسیه با مخالفان در حال بهبود است، تاکید کرد که ائتلاف مخالفان سوریه مسئله نیاز به حضور گروه‌های بین المللی برای نظارت بر اجرای تصمیمات اتخاذ شده در کنفرانس ژنو2 را مورد بررسی قرار نمی‌دهد.

کد خبر 246316
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز