گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: تردد ۶۰۰ هزار خودروی فرسوده در کشور، بی‌توجهی به تکالیف قانونی و پاسکاری نوسازی ناوگان حمل‌ونقل در دستگاه‌های اجرایی موجب شده تا فشار ناشی از آلودگی هوا بر گلوی مردم کلانشهرها بیشتر شود.

به‌رغم سهم 70 درصدی خودروهای فرسوده در آلودگی هوای تهران و کلانشهرها، ستاد حمل‌ونقل و مصرف سوخت، خودروسازان، سیستم بانکی، گمرک و وزارت نفت توپ اجرایی‌نشدن تکالیف قانونی معوق را به زمین یکدیگر می‌اندازند.آلودگی هوای ناشی از تردد خودروهای فرسوده در حالی روزبه‌روز بیشتر می‌شود که شرکت‌های خودروسازی از آمادگی خود برای جایگزینی این خودروها خبر داده و مطالبات معوق و کلان قبلی خود و نبود عزم جدی در دستگاه‌های اجرایی را عامل توقف اجرای این طرح قلمداد می‌کنند.

جاده مخصوص‌نشینان همچنین کیفیت پایین بنزین و عرضه‌نشدن بنزین یورو 4توسط وزارت نفت را ازجمله عوامل آلودگی و تولیدنشدن خودروهای یورو4 می‌دانند. از سوی دیگر ستاد حمل‌ونقل و مصرف سوخت، عمل‌نکردن گمرک به تکالیف خود برای اعمال مبالغ گواهی اسقاط ارائه شده توسط خودروسازان، بهانه‌تراشی خودروسازان، کاهش عرضه و افزایش قیمت خودرو را علت اصلی توقف طرح جایگزینی خودروهای فرسوده و نوسازی ناوگان می‌داند و مسئولان گمرک نیز حاضر به پاسخگویی به این ابهامات نیستند.

به گفته سرپرست معاونت نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حمل‌ونقل و مصرف سوخت گرچه گمرک به تعهدات خود در اجرای طرح جایگزینی خودروهای فرسوده عمل نکرده، اما مطالبات ایران خودرو و سایپا برای اجرای طرح جایگزینی خودروهای فرسوده از ستاد نبوده و متوجه گمرک است. محمد حیدری با بیان اینکه قبلا بسته‌های گواهی اسقاط خودروسازان به گمرک ارسال شده است (ایران خودرو 40میلیارد تومان) پیگیری دریافت این مطالبات را بر عهده خودروسازان قلمداد کرده و به خبرنگار ما گفت:

ستاد متولی پیگیری این مطالبات نیست و این موضوع نمی‌تواند بهانه‌ای برای عدم‌همکاری شرکت‌های خودروسازی در اجرای این طرح باشد. به گفته وی، متأسفانه گمرک با استناد به تکالیف بودجه‌ای خود اعلام می‌کند که به‌دلیل شرایط ناشی از اعمال تحریم‌ها و کاهش درآمد دولت، عمل به تکالیف بودجه‌ای در اولویت قرار دارد. این در حالی است که تعداد گواهی اسقاط‌های ارسال‌شده برای گمرک در حدی نیست که تکالیف بودجه‌ای گمرک را تحت‌تأثیر خود قرار دهد.

با وجود این، حیدری با استناد به سابقه این کشمکش‌ها تصریح کرد: در همه دوره‌های اجرای طرح به‌ویژه سال89 نیز چنین مناقشاتی وجود داشته که پس از مذاکراتی، این مشکلات مرتفع شده است. همچنین افزایش قیمت و کاهش شدید عرضه خودرو موجب شده تا تسهیلات قبلی اسقاط موجب بی‌انگیزگی مالکان خودروهای فرسوده، ناتوانی در تأمین وثایق و سهم آورده آنها در اجرای این طرح شود.

کد خبر 246179
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز