جمعه ۲۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۶
۰ نفر

گروه دانش و سلامت- زهرا رفیعی: از زمانی که می‌گویید آخ قلبم و شما را به بیمارستان می‌رسانند و تشخیصی شبیه به اینکه شما دچار تصلب شرایین شده‌اید تا زمانی که به سلامتی از بیمارستان مرخص شده و سال‌های سال با بیماری‌تان کنار بیایید، هزینه‌های زیادی برای سلامت شما می‌شود؛ هزینه‌هایی که بخش بزرگی از آن از جیب شما و این روزها بخشی ناچیزی از آن از خزانه دولت تأمین می‌شود.

بیماری‌های قلبی طیف وسیعی دارند که از یک پرولاپس میترال قلب تا جراحی‌های تعویض دریچه و پیوند آن را شامل می‌شود. اما هر کدام از این بیماری‌ها را که دچارش شده باشید، فرقی نمی‌کند عوارض روحی و روانی بیماری برای همه یکسان است. بعد از اینکه متوجه شوید قلبتان مثل قبل دیگر یاری‌تان نمی‌کند، به روزی فکر می‌کنید که دیگر کسی صدای قلبتان را نمی‌شنود.

سکته‌های قلبی رایج‌ترین بیماری قلبی است که عموما در نتیجه سبک زندگی نادرست در افراد بروز پیدا می‌کند. به گفته دکترسعید اشتری، پیش از اینکه فردی سکته کند، فشار خون اصلی‌ترین بیماری است که در درجه اول، قلب، مغز، چشم و کلیه را درگیر خود خواهد کرد.

یک سوم گرفتگی‌های عروق قلبی در نهایت منجر به سکته می‌شوند در نتیجه باید به آنها توجه ویژه کرد.بخش عمده‌ای از این بیماری‌ها ناشی از سبک زندگی نادرست است. دکتر حمیدرضا تقی‌پور جراح قلب بیمارستان بقیه‌الله‌الاعظم در گفت‌وگو با همشهری گفت: شایع‌ترین بیماری قلبی در دنیا بیماری عروق کرونری یا عروق تغذیه‌کننده قلب است که افراد به‌دلیل سبک زندگی یا رژیم‌های درمانی غلط دچار بیماری‌های ‌قلبی می‌شوند، به‌طور مثال کسانی که سیگار می‌کشند، چربی خون بالایی داشته و مدت‌هاست فشار خون پنهان دارند و نمی‌دانند بیماری قند دارند و درمان صحیح نمی‌شوند و بیشتر در معرض چنین بیماری‌هایی هستند.

نوع حاد بیماری‌های قلبی، جزو بیماری‌هایی است که برای زنده‌ماندن و بهبود کیفیت زندگی مجبورید هزینه زیادی متحمل شوید. به گفته دکتر تقی پور، بسته به نوع بیماری هزینه‌ها مختلف خواهد بود. به‌طور مثال، برای آنژیوگرافی (در بخش خصوصی درمان) بین 3تا 4میلیون تومان هزینه می‌شود. اگر پیش از آن تست ورزش و اسکن قلب نیز نیاز باشد، هزینه‌ای حدود 500تا 600هزار تومان خواهد داشت. اگر پس از آنژیوگرافی تشخیص گرفتگی برای بیمار داده شود و نیاز به جراحی و قرار دادن استنت باشد، بسته به بیمارستان و وسعت گرفتگی عروق بین 10تا 30میلیون تومان هزینه جراحی است.

رقم‌هایی از این دست گفته‌های نمایندگان مجلس و مسئولان وزارت بهداشت را به خوبی تأیید می‌کند؛ آنجا که گفتند سالانه 5/7درصد از افراد جامعه با پرداخت هرینه‌های درمان بیماری‌های سخت به زیر خط فقر می‌روند.از ویژگی‌های بیماری‌های قلبی این است که اگر سبک زندگی خود را اصلاح کنید می‌توانید جلوی احتمال ابتلا به بیماری قلبی را به‌صورت جدی و همچنین جلوی هزینه‌های گزاف را بگیرید.

به گفته دکتر محمدرضا محمد‌حسنی، فوق‌تخصص قلب و استاد دانشگاه در جامعه‌ای و به‌ویژه در شهر‌های بزرگی زندگی می‌کنیم که به‌دلیل رویکرد به شیوه‌های ناسالم زندگی بیماری‌های قلبی جدی در آن رو به افزایش است؛ به‌طوری که سازمان جهانی بهداشت پیش‌بینی کرده که تا سال 2020 این بیماری در کشور ایران به بیشترین میزان خود خواهد رسید. ما شاهد رشد روزافزون تاسیس بیمارستان‌هایی با گرایش بیشتر به تخت‌های ویژه بستری بیماران قلبی هستیم؛ چرا که تخت‌های فعلی پاسخگوی نیاز بیماران روزافزون قلبی نیست.

پیشرفت‌های درمانی موجب افزایش طول عمر بیماران شده و این مسئله باعث شده که نیاز به دارو و درمان نیز بیشتر شود. بیمارانی که تا پیش از این به‌دلیل کمبود امکانات فوت می‌کردند حالا سال‌های بیشتری زنده می‌مانند و این طبیعتا هزینه‌ها‌ی درمان را افزایش خواهد داد.

به گفته دکتر محمدرضا محمد‌حسنی، فوق‌تخصص قلب، هزینه‌های درمانی یک بیمار قلبی در 2بعد هزینه‌های روحی و روانی و هزینه‌های مالی قابل ارزیابی است. او معتقد است که هزینه‌های روحی را به سادگی نمی‌توان ارزیابی کرد. خانواده و اطرافیان فرد از عوارض این بیماری دچار مشکلاتی می‌شوند که ازجمله می‌توان به افسردگی و کم‌شدن ساعات کار فرد بیمار اشاره کرد.

فارغ از هزینه‌های مالی که فرد به‌صورت مستقیم به سیستم درمانی پرداخت می‌کند، هزینه‌هایی نیز به‌صورت غیرمستقیم بر فرد و جامعه وارد می‌شود. به‌عنوان مثال، فردی که در میانسالی دچار سکته قلبی می‌‌شود اگر این عارضه منجر به مرگ بیمار نشود موجب از دست رفتن فردی می‌شود که جامعه برای تربیت او - در هر سطحی از بازدهی کاری باشد- هزینه زیادی را پرداخت کرده است. این سکته او را یا از کار افتاده می‌کند یا منجر به مرگش می‌شود و هزینه اقتصادی غیرمستقیمی به خانواده فرد و جامعه وارد می‌کند. سکته فرد چه متخصص باشد چه کارگر ساده درست در اوج بازدهی اقتصادی بار مالی زیادی ایجاد خواهد کرد و می‌تواند او را تبدیل به یک فرد با بازدهی کم کند.

کد خبر 246162
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز