همشهری آنلاین: دیده‌بان حقوق بشر در نامه‌ای خطاب به رییس جمهور آمریکا اعلام کرد: دولت این کشور تا زمانی که به نقض حق حریم خصوصی پایان ندهد،‌ با خطر تضعیف اهداف سیاسی‌اش روبرو خواهد بود.

به گزارش ایسنا، همزمان با برگزاری سخنرانی باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا در خصوص نظارت الکترونیکی، دیده‌بان حقوق بشر هشدار داد که مهار نکردن برنامه‌های جاسوسی آمریکا موجب تضعیف اهداف سیاسی این کشور شده است.

کنت روث، مدیر اجرایی دیده‌بان حقوق بشر در این باره گفت: اوباما می‌تواند یا به تقویت ابزارهای فراگیر جاسوسی‌اش در دنیا که متاسفانه کارایی بسیار کمی در مبارزاتش علیه تروریسم داشته ادامه دهد؛ در حالیکه این برنامه‌ها تنها باعث بروز واکنش شدید جامعه جهانی علیه آمریکا و شرکت‌های اینترنتی و مخابراتی شده است و یا اینکه در مقابل سرویس‌های اطلاعاتی بایستد و به حق همه افراد دنیا در برخورداری از حریم خصوصی احترام بگذارد.

وی تاکید کرد که این لحظه برای اوباما بسیار حائز اهمیت است.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی دیده بان حقوق بشر، این سازمان در ادامه از اوباما خواست تا هر چه فوری به جمع‌آوری گسترده فراداده‌ها پایان دهد، از حق شهروندان دیگر کشورها در برابر جاسوسی‌های غیرضروری و بی‌تناسب حمایت و در خصوص برنامه‌های جاسوسی این کشور شفاف‌سازی کند و همچنین به تلاش‌های آمریکا برای تضعیف استانداردهای فنی پایان دهد.

دولت آمریکا به دلیل اینکه شرکت‌های بزرگ اینترنتی را در خود جای داده موقعیت بسیار مناسبی برای زیر نظر داشتن ارتباطات جهانی دارد. از این رو این کشور با داشتن چنین قدرتی مسوولیت بسیار سنگینی برای حفظ حریم خصوصی افراد دارد، اما این برنامه‌ها نه تنها حریم خصوصی را زیر پا گذاشته بلکه بر آزادی بیان و عقیده تاثیرات منفی داشته است.

دیده‌بان حقوق بشر هشدار داد که بسیاری از کشورها در برخورد با این مسائل آمریکا را سرلوحه قرار می‌دهند و سعی می‌کنند به همین طریق با حریم خصوصی و آزادی در سطح اینترنت رفتار کنند.

کنت روث در ادامه اظهار کرد: برنامه‌های جاسوسی گسترده و کنترل نشده آمریکا در ارتباطات شهروندان دیگر کشورها سبب بروز خشونت در سراسر جهان شده است و این وضعیت بهبود نخواهد یافت مگر اینکه رییس‌جمهور آن برای پایان دادن به این برنامه گامی موثر بردارد.

کد خبر 246154
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز