همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه روسیه و وزیر امور خارجه کشورمان بر توسعه همکاری های دو کشور برای حل مسائل منطقه ای تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، سرگئی لاوروف روز پنجشنبه در دیدار با وزیر خارجه ایران گفت: مذاکرات امروز ما در مسکو ادامه گفتگوهایی است که چندی پیش در تهران داشتیم.

وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه تاریخ غنی از روابط دوستانه داریم، اظهار داشت: مسائلی که در منطقه مشاهده می کنیم نیاز به انسجام تلاش های دو کشور دارد.

وی تصریح کرد: امیدوارم امروز در باره مسائل منطقه ای مورد علاقه ایران و روسیه از جمله درباره حل و فصل مسالمت آمیز بحران سوریه، اوضاع خاورمیانه ، مسائل شمال آفریقا و افغانستان گفت و گو کنیم.

لاوروف افزود: امروز همچنین فرصت خوبی است درباره روابط دوجانبه صحبت کنیم و در این رابطه روابط اقتصادی، همکاری های انساندوستانه و همچنین اسنادی که باعث تحکیم مبانی حقوقی همکاری‌های کشورهای حاشیه دریای خزر می‌شود را مورد بحث قرار دهیم.

وزیر امور خارجه روسیه اظهار داشت: امیدواریم در دیدار امروز ارزیابی وزیر خارجه ایران را درباره توافق‌های هسته‌ای ژنو و روند حل و فصل مسئله هسته‌ای ایران داشته باشیم.

همچنین در ادامه، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان ضمن تشکر از مهمان نوازی گرم روسیه گفت: ایران و روسیه به عنوان دو کشور همسایه روابط اصیل و درازمدتی در منطقه دارند.

وی با بیان اینکه روابط ما بر مبنای مراودات راهبردی دو طرف است، افزود: برای دولت جمهوری اسلامی ایران باعث خوشبختی است که طی 4 ماهی که دولت جدید روی کار آمده روابط ما رو به گسترش بوده و این روند همچنان ادامه خواهد داشت.

وزیر امور خارجه با اشاره به ملاقات دو رئیس جمهور ایران و روسیه در بیشکک، گفت: آن دیدار مبنای محکمی برای روابط دو کشور فراهم کرده که من، شما و همکارانمان این روابط را اجرایی می‌کنیم.

ظریف با بیان اینکه فرصت‌های زیادی برای روابط دو کشور است، افزود: همکاری در خزر به عنوان منبع مشترک دو کشور بسیار برای ما مهم است و امیدواریم همکاری هایی برای تکمیل رژیم حقوقی دریای خرز با جدیت پیش رود.

وی خاطر نشان کرد: نقش محوری مسئولان روسیه در یافتن راه حل هسته‌ای برای جمهوری اسلامی بسیار مهم است و ما از آن استقبال می‌کنیم.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه دو کشور ایران و روسیه چالش های مشترکی نیز دارند، تصریح داشت: یکی از مهمترین این چالش‌ها که منطقه و همه جهان را تهدید می کند افراط گرایی است که شکل کثیف آن نیز تروریسم است که در مناطق مختلف منطقه خود را نشان می‌دهد و ما نیز با مردم روسیه به خاطر فاجعه تروریستی که چندی پیش در این کشور رخ داد، همدردیم.

ظریف همچنین از نقش مثبت روسیه در جلوگیری از جنگ جدید در خاورمیانه تقدیر کرد و گفت: معتقدیم نقشی که روسیه در ژنو 2 بازی می‌کند بسیار اساسی خواهد بود.

وزیر امور خارجه کشورمان چهارشنبه شب در راس هیاتی وارد مسکو پایتخت روسیه شد.

ظریف در چارچوب برنامه سفر خود به مسکو قرار است با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه هم دیدار و درخصوص مسائل دوجانبه و بین المللی رایزنی‌کند.

کد خبر 246098
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز