سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۸۶ - ۰۸:۵۴
۰ نفر

مه لقا کاشفی: کمی آن طرف‌تر از باغ منابع طبیعی کلارآباد، در میان درختان سربه فلک کشیده جنگل‌های هیرکانی یک گنبد کاشی فیروزه‌ای با دو گلدسته زیبا خودنمایی می‌کند.

داخل ضریح مقدس این جمله به چشم می‌خورد:
«سید عبدالوانی ابن ادهم ابن برهان ابن زید علی‌بن‌الحسین زین‌العابدین(ع)» ساختمان بارگاه در حال بازسازی است. اما یک درخت در ضلع شرقی شکل ساختمان را تغییر داده است. در کنار آن روی دیوار کاغذ سفیدی چسبیده شده و نوشته روی آن از مردم  می‌خواهد برای اطلاع بیشتر از نوع درخت به هیأت امنا مراجعه کنند، حفاظی دور درخت قرار دارد.

آقای لاهوتی از هیأت امنا درباره این درخت می‌گوید: چند سال پیش عده‌ای سودجو با تصور اینکه گنجی زیر درخت نهفته است شبانه اقدام به حفاری ریشه‌های درخت نمودند. با رسیدن نگهبانان پا به فرار گذاشتند اما به ریشه‌های درخت آسیب رساندند.

پس از آن کارشناسان تصریح کردند که ریشه درخت باید با خاک مناسب محفوظ شود. تنه پوسیده درخت کهور در اینجا بود که آن را پای درخت ریختیم و ریشه را محفوظ کردیم. پیچکی از دل آن سبز شد که تنه درخت را دربرگرفت. آنها با هم زندگی می‌کنند.  متأسفانه برخی از مردم به علت خرافات پوست آن را کنده‌اند و یا میخ به آن کوبیده‌اند.

سرخدار پیر  15  متر  ارتفاع و اندازه بن آن  5/4  متر است. برخی از کارشناسان عمر آن را بیش از 800 سال تخمین زده‌اند.درخت سرخدار گونه‌ای سایه پسند- کندر شه همیشه سبز و بسیار ارزشمند، از گونه‌های حفاظت شده و قطع ممنوع است.

چنانچه کارشناسان مؤسسه تحقیقات کشاورزی شهرستان محلات اعلام می‌کردند برای پرورش و نگهداری سرخدار 5-4 سال چقدر هزینه و چقدر زحمت کشیده‌اند می‌توانستیم به راحتی برای این درخت و سایر درختان نظیر آن ارزش‌گذاری کنیم.

متأسفانه به علت تخریب لایه ازن و تغییرات آب و هوایی این‌گونه که رویشگاهش در ارتفاعات است در  معرض خطر قرار دارد. هم‌اکنون در جنگل‌های سوردار منطقه لاویج مازندران تعدادی از این درختان (به علت تابش خورشید و   گرمای زیاد) سوخته‌اند.

لازم است در این شرایط حساس بخصوص آموزش جوامع محلی و جلب نظر آنان به ارزش‌های این‌گونه مهم مشارکت آنها را در حفظ این میراث طبیعی طلب نماییم. سرخدار کلارآباد نمونه‌ای قابل دسترس و بی‌نظیری است که به برکت خاک  و حرمت نوادگان امام معصوم می‌تواند به سایر نمونه‌های آن تعمیم یابد.

کد خبر 24604

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز